Existerar en dag?

Moderator: Moderatorgruppen

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Existerar en dag?

Inläggav iris » 08 maj 2021 12:19

Smisk skrev:
iris skrev:Det som verkar vara viktigt att kunna definiera - i den här tråden - är vad existens står för och betyder (innebär) samt definieras därmed.






Att leta efter det som skiljer saker åt för att hitta "sin sida, den bästa sidan" kan leda till att man utesluter viktiga saker.
Att istället försöka se värdet av "alla sidor" och göra en fungerande karta som förhåller dem till varandra på ett meningsfullt och klartänkt sätt är en smartare väg att gå tycker jag.

Materialism utesluter idealism och tvärt om, reduktionism utesluter holism och tvärt om osv....

Materia är ena sidan, medvetandet andra. Delarna är ena sidan, helheten andra sidan.

Innefatta istället alla aspekter och integrera dem i en fungerande modell, en som hedrar komplexiteten hos existensen, inte en som förvränger den.

Vi kan hitta på ordet Komplexitivism. :)

Förhållandet mellan någontings komplexitet och vad egenskaperna är och kan göra FÖR att komplexiteten OCH förhållandet mellan olika typer av komplexitet är nödvändiga komponenter av en modell som innefattar existensens natur i sin helhet.



När jag läste (alla - och jag ljuger inte) böcker av Kant ---så insåg jag att... det är hela hans projekt.
Saken med integrering om du inte känner delarna väl - och har sorterat isär dem först och analyserat - dvs separerat ut dem och därvid verkligen fördjupat dig i dem -- så får du ingen hållbar syntes.
Dvs - enhet av delarna (för du saknar kunskapsdelar i delarna ...) ---
Det är som att se en bild där upplösningen är usel och man ser varje pixel då den inte kan smälta samman --- än..
:shock:

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Existerar en dag?

Inläggav iris » 08 maj 2021 13:11

Smisk skrev:
Vi kan hitta på ordet Komplexitivism. :)

Förhållandet mellan någontings komplexitet och vad egenskaperna är och kan göra FÖR att komplexiteten OCH förhållandet mellan olika typer av komplexitet är nödvändiga komponenter av en modell som innefattar existensens natur i sin helhet.



associationer till ovanstående är ju att våra "modeller" inte är så perfekta som naturen som omger oss.
En modell av människans skapelse är alltid maskinlik - input, bearbetning och output. Bearbetningen sker alltid på premisser av --- det kända för den som konfiguerear - samt konstruerar the gadget.

Därmed och därför detta taffliga som vi åstadkommer som alltid är Barbies = usla kopior av något ideal som är mer skrämmande är attraktivt.

Ser vi istället till naturens organiserade kaos, denna symbios som finns i allt, denna väv av perfektion av så monumentalt olika och diverse delar som intuitivt inte ens håller samma, eller verkar vara motsatser - men samarbetar i allt för att skapa helhet och hålla samman helhet (kaosteorin med fjärilens vingslag) och ökan enheten via diversitet och via olikheter och via motsatsernas förblivande det de är --- utan assimilering och därmed maximalt utnyttjande av drivkraften av olikheternas styrka (judarna har som enda folk detta inbyggt i vad och vem de är = tre judar fem olika åsikter = ett folk) -- så fattar man vad våra

fyrkanter, cirklar, trianglar är för taffligheter avseende helhetsförklaringar :lol:

Organisk HELHET säger jag bara --- baserad på direkta motsatser som samarbetar indirekt --- och skapar helheter...

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Existerar en dag?

Inläggav Smisk » 10 maj 2021 13:00

iris skrev:När jag läste (alla - och jag ljuger inte) böcker av Kant ---så insåg jag att... det är hela hans projekt.
Saken med integrering om du inte känner delarna väl - och har sorterat isär dem först och analyserat - dvs separerat ut dem och därvid verkligen fördjupat dig i dem -- så får du ingen hållbar syntes.
Dvs - enhet av delarna (för du saknar kunskapsdelar i delarna ...) ---
Det är som att se en bild där upplösningen är usel och man ser varje pixel då den inte kan smälta samman --- än..
:shock:


Ja den bilden får jag av Kant med.

Han verkar väl till viss del försöka använda vetenskapliga metoden för att sammanställa sanning, moral och skönhet/estetik.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Existerar en dag?

Inläggav hakkapeliitta » 10 maj 2021 20:44

Människan förverkligar sej i Anden, Andens högsta mål är självförverkligande, Anden fullbordar sin uppgift...vet ej.

Jag snackar skit och har aldrig greppat Hegel, vad menar karln?

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Existerar en dag?

Inläggav iris » 10 maj 2021 21:49

Smisk skrev:
iris skrev:När jag läste (alla - och jag ljuger inte) böcker av Kant ---så insåg jag att... det är hela hans projekt.
Saken med integrering om du inte känner delarna väl - och har sorterat isär dem först och analyserat - dvs separerat ut dem och därvid verkligen fördjupat dig i dem -- så får du ingen hållbar syntes.
Dvs - enhet av delarna (för du saknar kunskapsdelar i delarna ...) ---
Det är som att se en bild där upplösningen är usel och man ser varje pixel då den inte kan smälta samman --- än..
:shock:


Ja den bilden får jag av Kant med.

Han verkar väl till viss del försöka använda vetenskapliga metoden för att sammanställa sanning, moral och skönhet/estetik.


Nja - han försökte ju finna en medelväg mellan olika inriktningar (de finns än) och se var de konvergerar samtidigt som han också gjorde ett gigantiskt arbete att befästa etiken på principer som är objektiva och prövade kunskapsgränser och vad vi kan veta (och varför vi kan det). Fast man kan ju också se det som du ser det--- hans projekt är ganska gigantiskt faktiskt.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Existerar en dag?

Inläggav hakkapeliitta » 11 maj 2021 07:25

Kant var ungkarl hela sitt liv och bodde i samma hus hela sitt liv.
Är han världens största torrboll?
Vem fan sitter hela livet i sin studiekammare och försöker få livet att gå ihop teoretiskt?
Fattas action i hans liv.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Existerar en dag?

Inläggav iris » 11 maj 2021 10:06

hakkapeliitta skrev:Kant var ungkarl hela sitt liv och bodde i samma hus hela sitt liv.
Är han världens största torrboll?
Vem fan sitter hela livet i sin studiekammare och försöker få livet att gå ihop teoretiskt?
Fattas action i hans liv.


8) Ha... den du!!
Han var en mycket omtyckt ungkarl på fest osv - vilket han ägnade mycket tid åt i sin ungdom - allt har väl sin tid?
Sina böcker skrev han i slutet av sitt liv - som en slags sammanfattning.
Kant var lärare åt högadelns barn (främst i naturvetenskap) och senare den första professorn som också var filosof själv.

En härlig man förmodligen... :lol: som gjorde helt rätt. Världen har honom mycket att tacka via det han lämnat efter sig även om de flesta inte kan fatta skit när de läser honom - inte heller svenneprofessorer och därmed lade han ribban där den ska vara: inge skval för kretipleti och elevator pitch.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Existerar en dag?

Inläggav hakkapeliitta » 11 maj 2021 10:25

Tror inte han var en festprisse, på de få tillställningar sågs han nog som partydödaren.
I filosofi krävs dynamik, Hegel hade detta med sin grandiosa Anden (der Geist), Marx hade detta som dialektik.
Filosofi ska inte vara stillastående grubbleri utan något som är med i samtiden och delaktig i nuet.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Existerar en dag?

Inläggav iris » 11 maj 2021 10:39

hakkapeliitta skrev:Tror inte han var en festprisse, .



Nä... han ställde knappast vodka flaskan på bordet och alla drack sig medvetslösa - vilket ju är skandinavisk festprisse typer.
Men han var mycket omtyckt och rolig tydligen - snabb och vitsig (omtyckt av damer också ... :lol: ).

Det finns inte ett enda trist moment med Kants böcker... problemet hos människor är avsaknaden av förmågan till högre abstrakt tänkande som krävs för att greppa honom. Det vittnar bara om en extremt välutvecklad tankeförmåga som de 99,99% av mänskligheten inte har.
De flesta är ju kvar på stadiet av öööööö, putta omkull och påt - - ahhh klart, rap och resa sig upp och gå. Inte ens hundar har sådan primitivt beteende när de ska på som människor. Och det är ju klart att man då anser att en sådan individ som Kant som hade även ödmjukhet är trist för att man helt enkelt inte förstår sig på honom. Man fattar en galen korpral som skriker BLOD OCH DÖD --- då kommer alla igång - eller dukar fram spriten och hororna --- där vill alla vara med osv fattar galoppen --- men det har ju föga med Kant att göra. Utan bara hur obegripligt primitiv människan är.
Skrik något och bränn någon flagga och alla tjuter med i kören...

Så är folk. SAMTIDIGIT som de tror om sig själva att de är minst Einstein. :lol:
Män kan sätta på allt - till och med lik och dockor --- inte ens ett djur skulle sjukna så lågt och stoppa in sina könsdelar i avföring eller sådant --- men människan kan. Det säger ju allt om människor och vad de tycker är kul...
Bröööööllllllll...

:wink:

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Existerar en dag?

Inläggav hakkapeliitta » 11 maj 2021 10:50

OK, vi har lite olika bilder av Kant.
Jag har alltid uppfattat honom som en torris, tänker mej en fest där alla släpper ev. gammalt groll och bara har roligt och skoj, inga djupa samtal, men sen kommer Kant, denna av dvärgformat, hans ögon når upp till brudarnas pattar, hans enda chans är att briljera med filosofi men stackarn förstod inte att det är fel plats och fel tidpunkt. Han förstår inte att han pajar hela festen.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Existerar en dag?

Inläggav klorofyll » 11 maj 2021 10:55

hakkapeliitta skrev:Vem fan sitter hela livet i sin studiekammare och försöker få livet att gå ihop teoretiskt?


Ursäkta mig men ordet "torrboll" (jag vill inte ta i det) används bara av torrbollar...

Mitt ideal är John Forbes Nash i filmatiseringen A beautiful mind... Vilket underbart liv. Att umgås med tankar, som man tar på allvar, på en helt annan nivå. Kvalitetstid.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Existerar en dag?

Inläggav klorofyll » 11 maj 2021 10:57

iris skrev:Men han var mycket omtyckt och rolig tydligen - snabb och vitsig (omtyckt av damer också ... :lol: ).

Han måste ha varit INTJ... Jag gillar inte att kvinnor alltid lyssnar till rykten...

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Existerar en dag?

Inläggav iris » 11 maj 2021 10:58

hakkapeliitta skrev:OK, vi har lite olika bilder av Kant.
Jag har alltid uppfattat honom som en torris, tänker mej en fest där alla släpper ev. gammalt groll och bara har roligt och skoj, inga djupa samtal, men sen kommer Kant, denna av dvärgformat, hans ögon når upp till brudarnas pattar, hans enda chans är att briljera med filosofi men stackarn förstod inte att det är fel plats och fel tidpunkt.



Det du säger om Kant påminner mig om alla dessa killar som hade sina Porshar och jobbade inom finans och stod och där och limmade i sina kostymer - in kommer polarn som valde bli finsnickare. Han hade cyklat dit (innestan Sthlm) från Vallentuna. Stor och vacker. Kropp så att man svimmade --- med sina jeans och hivar upp ett nybak bröd och säger: jag hann slänga in den i ugnen och tänkte du ville ha... spelade piano (klassiskt) som en gud... och kom ofta och ville låna hammare när pojkvännen inte var hemma fast man inte bjudit in honom...

mmmmm - jo

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Existerar en dag?

Inläggav hakkapeliitta » 11 maj 2021 11:18

Ja, det är viktigt att hitta sitt kall i livet. Vad man trivs med. Pengar och status är inte viktigaste, när jag pratar med ungdomar försöker jag poängtera detta, oftast för tomma öron. Jag var själv likadan, pengar, status var viktigt tills jag förstod att det viktigaste i livet är att trivas med sin tillvaro. Tog lång tid.
Har en bror som bor i Vallentuna, hoppas det inte var han, knappast han cyklar inte utan kör Harley Davidson sommartid till jobbet i Stockholm. Fantastisk känsla att glida förbi köerna menar han.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Existerar en dag?

Inläggav iris » 11 maj 2021 12:06

hakkapeliitta skrev:Ja, det är viktigt att hitta sitt kall i livet. Vad man trivs med. Pengar och status är inte viktigaste, när jag pratar med ungdomar försöker jag poängtera detta, oftast för tomma öron. Jag var själv likadan, pengar, status var viktigt tills jag förstod att det viktigaste i livet är att trivas med sin tillvaro. Tog lång tid.
Har en bror som bor i Vallentuna, hoppas det inte var han, knappast han cyklar inte utan kör Harley Davidson sommartid till jobbet i Stockholm. Fantastisk känsla att glida förbi köerna menar han.



näää...inte han om han inte heter Per... han var genom - sig själv som mycket ung- men tappade bort sig sedan. Han var dykare i marinen --- eller som han brukade säga: ja (på sin släpiga ekendialekt) när vi hade spelat vattenpolo en timme var det ju bara jag och en kvar så när vi skulle klättra upp på de våta repen om och om igen var bara jag kvar till slut... :lol:

Han var alltid sådan att de med kostymerna och porscharna steg åt sidan--- lugn, snygg och alla män ville vara han och alla tjejer ville ha en bit --- fin polare och vi var ett fint gäng men ingen var som Perre - han gled i en klass för sig själv.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 74 och 0 gäster