Det är faktiskt så att även determinister känner skuldkänslor och bär på skamkänslor. Även determinister vill förbättras och i många fall bidra till en bättre värld Albert Einstein t.ex. En determinist inser dock att den aldrig kunde göra bättre eller sämre än den just gjorde däremot någon som påstår sig ha frivilja säger att den kunde göra saker bättre eller sämre men valde att göra saker sämre eller bättre. Ur ett moraliskt perspektiv så är man lika dum eller i brist på intelligens om man kan men väljer att inte förbättras som om man inte kunde bättre. Logiskt ja. Var ödmjuk. Varför döma ut syndare för de är korkade och väljer gång på gång en sämre väg en de egentligen kunde tagit. De kan inte bättre. De är skyldiga lika mycket som deterministen i ett liknande sammanhang men ingen av dom kunde göra bättre. Dum smart smartare och dummare det är en enkel fördelning av människor. Naturen vill man gärna inte döma för den syndar inte men inte nog med det så kan den inte bättre likaså gäller för människan. För mig spelar det ingen roll om vi har fri vilja eller ej för moraliskt spelar det ingen roll alls. Sluta med på hopp på determinister och determinister sluta kräva av fri vilja människor att de är logiska.
Moralen är sådan kan du bättre eller inte...inte alls så. Moral är ett sätt att bete sig på och vissa kan medan andra inte kan. Tvångsvård av kriminella. Världen är full av icke så värst upplysta människor men ser ändå sansad ut. Du är skyldig för du valde att göra detta eller inte kunde bättre än så här. Orden spelar ingen roll snarare hur man dömer människan.
För både den som anser alla ha frivilja eller den som anser allt deterministiskt så är ett barmhärtigt och ödmjukt svar du kunde inte bättre inför en anklagad. Kom igen...sov nu. Jag skall skriva lite sedan sover jag så tänker jag.
Frivilja kontra determinism ur ett moraliskt perspektiv
Moderator: Moderatorgruppen
-
förstår mig själv
Re: Frivilja kontra determinism ur ett moraliskt perspektiv
Tror man får bättre moral och blir mindre hämndlysten om man är determinist.