Nuet

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk

Re: Nuet

Inläggav Smisk » 23 jun 2022 12:31

Pilatus skrev:Det är inte mycket i det du skriver som stämmer med vad vi vet. Om du har ett mycket noggrant atomur, det bästa som finns, så drar det sig knappast alls. Du kan välja att jämföra med ett annat lika noggrant ur under en miljard år.
För att du skulle förstå något om relativitet nämnde jag tidigare satelliter. De är i rörelse och de utsätts för mindre gravitation än en observatör på jorden. Jämförelsen mellan en observatör och klockan på satelliten kommer skilja sig något. Det kan kompenseras och därför fungerar GPS-systemet. Tidens relativitet har med konstanten c att göra. Räkna får du se! Så tid är synnerligen beräkningsbar. Tid förnimmer vi 24 timmar om dygnet, vi har en inbyggd biologisk klocka.

Allt jag skrev stämmer fint :)

Smisk

Inläggav Smisk » 23 jun 2022 12:53

Marksa skrev:Vad jag förstår så tolkar/parar vår hjärna ihop våglängden av ljus som motsvarar det gula med vår inre bild av gult.
Så våglängderna fins där så länge där finns en ljuskälla som innefattar "gult" oberoende av det mentala. Även så finns det våglängder av ljus som vi ej kan tolka med våra sinnen men dom finns därute ändock.

Gillar föresten tankeleken med tiden som än broms för nuets ögonblick, en skön poäng i sammanhanget.

Ja det du beskriver är två olika fält av fenomen och delvis hur de förhåller sig till varandra. Gulheten existerar inte i en "värld där ute" utan som en funktion av förhållanden mellan inre/yttre. På precis samma sätt existerar erfaren tid. Det är något "hjärnan gör med intrycken" och intrycken är formade så som de möjliggörs "för oss", alltså subjektivt.

Konceptet nuet är ett som pekar på att tiden som något "där ute" är en illusion. Alla erfarenheters ontologiska status innefattar att de existerar SÅ som de direkt erfars. Nuet syftar på den egenskapen, det är inte en "plats" mellan två andra platser i en tidslinje, det är SÄTTET de existerar på. De existerar av nödvändighet SÅ som de uttrycks och är alltid "nu".

Det är användbarheten hos sammanhanget som gör att vi har tankar, meningssammanhang, minnen, föreställningar osv som ger oss förmågan att styra över saker. Alla dessa är delvis fiktioner, berättelser, fantasier som sammansätts av psyket. Tiden är ett sådant fenomen, det vet vi.

Om det sedan ÄVEN existerar oberoende av denna användbarhet är 100% oklart. :)

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 23 jun 2022 13:03

Smisk skrev:Allt jag skrev stämmer fint :)

Eget beröm ...
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 23 jun 2022 13:10

Smisk skrev:Det är användbarheten hos sammanhanget som gör att vi har tankar, meningssammanhang, minnen, föreställningar osv som ger oss förmågan att styra över saker. Alla dessa är delvis fiktioner, berättelser, fantasier som sammansätts av psyket. Tiden är ett sådant fenomen, det vet vi.

Hur vet vi att tiden är ett "sådant" fenomen?
Moderator

Smisk

Inläggav Smisk » 23 jun 2022 13:10

Pilatus skrev:
Smisk skrev:Allt jag skrev stämmer fint :)

Eget beröm ...

Information om läget bara :)

Fakta.

Marksa

Inläggav Marksa » 23 jun 2022 13:31

Smisk skrev:
Marksa skrev:Vad jag förstår så tolkar/parar vår hjärna ihop våglängden av ljus som motsvarar det gula med vår inre bild av gult.
Så våglängderna fins där så länge där finns en ljuskälla som innefattar "gult" oberoende av det mentala. Även så finns det våglängder av ljus som vi ej kan tolka med våra sinnen men dom finns därute ändock.

Ja det du beskriver är två olika fält av fenomen och delvis hur de förhåller sig till varandra. Gulheten existerar inte i en "värld där ute" utan som en funktion av förhållanden mellan inre/yttre. På precis samma sätt existerar erfaren tid. Det är något "hjärnan gör med intrycken" och intrycken är formade så som de möjliggörs "för oss", alltså subjektivt.

Självklart så målar vår hjärna upp en verklighetsbild av de intryck vi får av det som finns som därute. Men jag ser ändock det som problematiskt att blanda ihop gulhetens våglängder som vi tar emot med vårat sinne för våglängder av ljus. Med det som du menar inte finns nämligen "tiden" och hur vi tolkar den som något internt. Detta kanske kräver lite mer eftertänksamhet.

Smisk skrev:Det är användbarheten hos sammanhanget som gör att vi har tankar, meningssammanhang, minnen, föreställningar osv som ger oss förmågan att styra över saker. Alla dessa är delvis fiktioner, berättelser, fantasier som sammansätts av psyket. Tiden är ett sådant fenomen, det vet vi.

Det är våra medvetna erfarenheter parat med hjärnans förmåga att komninera dessa erfarenheter som ger oss en meningsfull tolkningsmodell av det yttre.
Varje dag är en resa.

Smisk

Inläggav Smisk » 23 jun 2022 14:41

Pilatus skrev:

Hur vet vi att tiden är ett "sådant" fenomen?

Vi erfar den så. Precis som gulhet finns tillgänglig som qualia så gör tiden det som erfarenhet av "saker som händer oss i erfaren tid".

Smisk

Inläggav Smisk » 23 jun 2022 15:40

Marksa skrev:Självklart så målar vår hjärna upp en verklighetsbild av de intryck vi får av det som finns som därute. Men jag ser ändock det som problematiskt att blanda ihop gulhetens våglängder som vi tar emot med vårat sinne för våglängder av ljus. Med det som du menar inte finns nämligen "tiden" och hur vi tolkar den som något internt. Detta kanske kräver lite mer eftertänksamhet.

All qualia existerar som ett förhållande mellan inre/yttre och kräver alltså bägge sidor av existensen samtidigt.
Det är en självklarhet att de existerar för att erfarenheten visar oss dessa erfarenheter. Självklarheten ligger alltså i själva erfarenheten som sådan.

Färger, musik och lukter är fenomen vi erfar och de är självklara som sådana. Om dessa existerar i någon "värld därute" oberoende av något inre är dock inget som följer från att erfarenheterna existerar.

Marksa skrev:Det är våra medvetna erfarenheter parat med hjärnans förmåga att komninera dessa erfarenheter som ger oss en meningsfull tolkningsmodell av det yttre.

Ja dessa två saker är faktorer som ingår, det finns fler som jag ser det.

Existerar färger, musik och lukter i en "värld där ute" oberoende av erfarenheterna?

Detta är alltså samma fråga som den hur vida tiden existerar på det viset som jag ser det.

Nuet är en idé som pekar på att tiden är ett "metafenomen" vårat sätt att erfara saker som en "ström erfarenheter" som ordnas efter varandra. Denna erfarna kvalité hos denna ström fenomen, denna "sammansatthet", av minnen och föreställningar (metafenomen) som förhåller den direkta erfarenheten (qualia) som en ordnad struktur kallar vi tid.

Pollen

Inläggav Pollen » 23 jun 2022 16:18

Smisk skrev:Jag säger istället att vi inte någonsin kan veta något om qualia utan det nödvändiga inre som ett fält för det.
Så är det inte med saker som är fysiska, de kan alla förnimmas.
...
Erfara betyder mer än det fysiska, det är interna fenomen. Gulhet kan inte förklaras endast med ljus och frekvenser som fysiska fenomen då mentala fenomen är nödvändiga som inte kan förnimmas som fysiska. Inga mentala fenomen beskrivs inom fysiken.

Vad Smisk menar med "veta" och att "kunskap" har jag frågat tidigare. Inga tydliga svar!

Vad är en förklaring?
Det är en språklig handling. Oftast svar på frågor typ vad, hur, när, varför.
Allt vårt vetande, all vår kunskap är VÅR - det ligger i grottliknelsen som jag nu ännu en gång tjatar om och som jag ännu en gång är övertygad om att Smisk inte förstår det djupa i. Och inte heller betydelsen av Aristoteles och senare Kants fokus på kategorier.
Språklig handlingen Förklaring är VÅR språkliga handling; det vi vet är VÅRT vetande; all kunskap är VÅR kunskap. Kunskap - det vet vi - är inte något som vi hittar, typ ett äpple i ett träd. Kunskap är något vi gör. Vi som bryr oss om vetenskap vet, VET att kunskap och vetande är färskvara.
Vi visste att jorden var universums mitt, nu vet vi att vi trodde att vi visste och nu vet vi bättre. Om 300 - 400 år vet vi ännu bättre, tror jag.

Om Smisk tror att att det finns vetande, kunskap som inte är begränsat av det mänskliga - jag då är det dags att Smisk visar att det är rimligt att tro det.
Alltså att vårt mänskliga vetande blir ett med det gudomliga, eller universella, eller hur nu Smisk vill benämna detta allt.

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 23 jun 2022 16:29

Smisk skrev:
Pilatus skrev:Hur vet vi att tiden är ett "sådant" fenomen?

Vi erfar den så. Precis som gulhet finns tillgänglig som qualia så gör tiden det som erfarenhet av "saker som händer oss i erfaren tid".

Du missförstår vad qualia är. Förnimmelsen av gult, är sedan mycket länge utrett.

Vad det gäller tid så kan vi beräkna och kompensera för mycket små avvikelser enligt relativitetsteorin.

Du blandar hela tiden in dina subjektiva villfarelser som du aldrig slutar att älta. Varför läser du inte på?
Moderator

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 23 jun 2022 17:02

Pilatus skrev:
Smisk skrev:

Du missförstår vad qualia är. Förnimmelsen av gult, är sedan mycket länge utrett.

Vad det gäller tid så kan vi beräkna och kompensera för mycket små avvikelser enligt relativitetsteorin.

Du blandar hela tiden in dina subjektiva villfarelser som du aldrig slutar att älta. Varför läser du inte på?

Vill fråga Xion/smisk som oförtrutet hävdar att tiden endast är en subjektiv upplevelse och ingen objektiv realitet.
Hur mäter ni hastighet? Den definieras som bekant som sträckan genom tiden, v=s/t, där s=sträckan och t=tiden.
Har ni en personlig klocka som mäter er upplevelse?
Kan bli jobbigt om ni åker fast i en hastighetskontroll för att ha kört för fort och i domstolen hävdar egen hastighet med motiveringen att eran klocka tickar annorlunda än alla andras.

Det är ju självklart att vi på något sätt upplever tiden, på samma sätt som vi upplever det tredimensionella rummet eller gravitationen.
Men ni blandar eran subjektiva upplevelse med objektivitet. Objektivitet i detta fallet är en kollektiv uppfattning om tiden.

Pollen

Inläggav Pollen » 23 jun 2022 17:05

Pilatus skrev:
Smisk skrev:

Det finns en kul video https://www.google.com/search?client=fi ... d+Of+Light
"The One-Way Speed of Light"
som självklart handar om tid.
Som tar tidens realitet för given.
Då, nu och sedan är realiter eftersom vi kan inte tänka oss hastighet utan tid.

En viktig slutsats - tror jag - av deras resonemang är att antaganden som behövs för att på ett korrekt sätt förklara naturfenomen är sanna - iaf att de tills vidare är sanna.

Det är vad kunskap och vetande handlar om. Vetenskap producerar inga eviga sanningar, inga absoluta sanningar och alla som ägnar sig åt vetenskap vet det.

Jag vill åter uppmana Smisk att visa att det går att få en sanning om verkligheten som övergår vårt förstånd.

xion

Inläggav xion » 23 jun 2022 17:42

hakkapeliitta skrev: Vill fråga Xion/smisk som oförtrutet hävdar att tiden endast är en subjektiv upplevelse och ingen objektiv realitet.
Hur mäter ni hastighet? Den definieras som bekant som sträckan genom tiden, v=s/t, där s=sträckan och t=tiden.

Hastighet mäter man genom att jämföra den aktuella rörelsen med en annan rörelse (t.ex. en klocka)
Beräkningen kan inte göras någon annanstans än i medvetandet.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 23 jun 2022 18:08

xion skrev:
hakkapeliitta skrev: Vill fråga Xion/smisk som oförtrutet hävdar att tiden endast är en subjektiv upplevelse och ingen objektiv realitet.

Hastighet mäter man genom att jämföra den aktuella rörelsen med en annan rörelse (t.ex. en klocka)

Så tiden mäts med en klocka som är oberoende hur du upplever tiden? Var inte det en motsägelse vad du påstått tidigare? Att tiden är endast en individuell upplevelse?
Klockan här är en objektiv mätare oberoende hur du uppfattar tiden. Hur svårt är det att förstå?
Beräkningar görs såklart i individuella hjärnor, vem har sagt nåt annat?

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 23 jun 2022 18:35

xion skrev:

Men det här är så stupid, (matematiska) beräkningar görs i huvudet därför existerar dessa endast i huvudet. =P~
Tiden existerar endast i huvudet därför att vi upplever den i huvudet. :D

Återgå till "Filosofi"