Swedenborg, vad tänkte han på?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Swedenborg, vad tänkte han på?

Inläggav Pilatus » 01 mar 2024 23:22

Hur påverkade Emanuel Swedenborgs filosofi de intellektuella, har de någon inverkan på nutida filosofi?

Här en bild från Bokmässan
Emanuel Swedenborg.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Swedenborg, vad tänkte han på?

Inläggav Pilatus » 02 mar 2024 01:08

Det är märkligt att Swedenborgs litteratur ännu har mycket stort intresse internationellt och även i vårt sekulära Sverige. Han skrev om livet efter döden och himmel och helvete. För några har det blivit litet för mycket, antar jag. Emil Kleen skriver i sin biografi över Emanuel Swedenborg att han led av sinnessjukdom. Och Johan Henrik Kellgren skrev att man äger ej snille för det man är galen, år 1787.

Under 1730-talet utformade Swedenborg en teori som han menade kunde förklara relationen mellan ande och materia. Det är ju litet intressant eftersom vi omnämnt frågan som det svåra problemet, och som uppstår ur en ontologisk dualism, vår subjektiva medvetna upplevelse - fysiska hjärnprocesser.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Swedenborg, vad tänkte han på?

Inläggav Anders » 02 mar 2024 13:46

Swedenborg har jag hört nämnd lite nu och då, men vad han egentligen skrev vet jag inte. Finns antagligen bra sammanfattningar?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Swedenborg, vad tänkte han på?

Inläggav Pilatus » 02 mar 2024 15:01

Anders skrev:Swedenborg har jag hört nämnd lite nu och då, men vad han egentligen skrev vet jag inte. Finns antagligen bra sammanfattningar?

Jodå, Swedenborg var ett universalsnille och var säkert mycket begåvad. Men han hade en del udda idéer. Han sökte vägen till fullständig kunskap om själen, men oturligt nog visade den sig vara spärrad av det vardagsspråk som inte förmår nå utanför intellektet. Där tror jag han hade rätt, en del frågor kan inte besvaras, inte bara språket är begränsat utan även sådant som befinner sig utom det vetbaras gräns.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18513
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Swedenborg, vad tänkte han på?

Inläggav Algotezza » 02 mar 2024 21:37

Jag har en bok av Swedenborg i hyllan. Kanske dags att läsa lite i den.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Swedenborg, vad tänkte han på?

Inläggav Anders » 03 mar 2024 09:40

Pilatus skrev:
Anders skrev:Swedenborg har jag hört nämnd lite nu och då, men vad han egentligen skrev vet jag inte. Finns antagligen bra sammanfattningar?

… fullständig kunskap om själen, men oturligt nog visade den sig vara spärrad av det vardagsspråk som inte förmår nå utanför intellektet...


Känns lite som övertro på analytisk filosofi, överdriven tro på språket i sig. Lite som att göra matten i sig till mer än ett verktyg. Det tar lite mer energi att få sina tankar formulerade än telepati, och telepatin skulle inte räcka, det inre är rörigt nog. Det inre är rörigt och jag påstår att rörigheten i sig är ett mycket större hinder än språket, om man skall beskriva det inre. Jag kan uttrycka att Malcolm Youngs kompgitarr i ”Rocker” är det musikaliska som genererar mest positivt adrenalin i min skalle, och därmed den största musikaliska njutningen för mig, men jag kan inte ens i min skalle fatta varför. Den bara är det. Och det finns ingen djupare förståelse för det inom mig.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7797
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Swedenborg, vad tänkte han på?

Inläggav Anders » 07 mar 2024 00:01

Helt korkad var han inte. Han skall ha sagt detta då Polhem var skeptisk tilltanken på maskiner som kan flyga

The art of flying is hardly yet born. It will be perfected and some day people will fly up to the moon. Do we pretend to have discovered everything, or to have brought our knowledge to a point where nothing can be added to it? Oh, for mercy's sake, let us agree that there is still something left for the ages to come!

Sokratesklass på den.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Swedenborg, vad tänkte han på?

Inläggav Mlw » 27 mar 2024 18:10

Swedenborg har många följare i USA och svarta Afrika. Då han snabbt blev populär i Afrika så ansåg han att svarta var en högtstående ras.

Jodå, Carl Gustav Jung studerade Swedenborg flitigt och därför fick Swedenborg sin efterföljelse i den jungianska skolan, som är en modernisering av Swedenborgs psykologiska teorier i Oeconomia. Martin Lamm förklarar att Swedenborgs undervisning ingalunda är något slags konglomerat av hans hallucinationer. I själva verket är hans visioner och uppenbarelser objektiverade manifestationer av den egna idévärlden, en omedveten fortsättning i dröm och hallucination av medveten spekulation. Det är en helt systematisk formulering av hans psykologiska teorier (jfr. Lamm, Swedenborg: En studie över hans utveckling till mystiker och andeskådare, s. 190-197).

Swedenborg formulerade en dualistisk variant av nyplatonismen, som bl.a. innebär att ont och gott har lika verklighetsstatus. Jung höll fanatiskt fast vid den tanken. Han gav psyket högsta verklighetsstatus (d.v.s., verkligare än materien). I hans system motsvaras andevärlden av det kollektivt omedvetna, innehållande autonoma arketyper (andar) som det går att samtala med, precis som Swedenborg gör. (Jag har skrivit ganska mycket om Jung och Swedenborg på min hemsida.)

guldminnet
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 dec 2022 19:35

Re: Swedenborg, vad tänkte han på?

Inläggav guldminnet » 26 apr 2024 17:12

är det värt fundera om oändlig perception?


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster