Algotezza skrev:Illusionen skrev:Vilka egenskaper hos omvärlden gör att vi ser den som fysisk och verklig?
Efter att ha tagit del av kommentarerna blev jag osäker om vad frågan egentligen syftar på för egenskaper,
så misstänker att jag missförstått frågan. Jag är villrådig och tror att vi kanske avser olika saker ?
Mitt spontana svar är att atomära egenskaper är beroende av närvaro av RUM och TID, och då är det frågor
rörande komplexa samband föranledda av Citat A och Citat B som först kräver svar.
Har ni inte tillgång till svaren borde ni alltså ha motiverat varför svaren anses oviktiga i sammanhanget.
Ni förefaller dock använda er av atomära begrepp utan krav på att förankra dessa, och förklara deras
basala bakgrund. Så kanske någon filosof vill förklara vad det är för sorts basala stenar ni använder er av
när ni murar grunden till ert hus ?
Citat A,
”Så gott som samtliga diskussioner rörande universum och vår verklighet utgår från att RUM och TID,
redan existerar. Hur man kom dit, utelämnas så gott som alltid. Man försöker således besvara aktuella
frågor om universum utifrån ett internt RUM-TID-perspektiv, utan att förklara medvetandets inkl ”jagets”
roll och natur, och vad rum och tid representerar på basal nivå.”.
Citat B,
”Ett grundläggande problem vi inledningsvis står inför, när frågor om universums natur skall utforskas
och besvaras, är att förklara begreppet ”jaget” och dess subjektiva och komplexa relation till vår verklighets
s k rum-tid, alltså hur jaget, den subjektiva upplevelsen / förnimmelsen, kan uppstå ur, och/eller kopplas
via samband till, något materiellt.”
/ Illusionen / Bengt Hj Törnblom
Pax vobiscum
För min del handlar frågan om vilka upplevda egenskaper omvärlden har, utifrån just vårt spontana upplevande av omvärlden, som gör att vi
kallar den fysisk.
Jag menar att den frågan kan besvaras genom att man reflekterar en smula över sitt eget upplevande.
Komplicerade formler ang. vad som kan finnas bortom vårt spontana upplevande av världen, ingår sällan i just vårt spontana upplevande av världen.
Kanske detta därmed snarare är en psykologisk än en filosofisk fråga.
Det filosofiskt atomära är väl de grundläggande begrepp, som svårligen kan analyseras till mindre mer grundläggande begrepp, då i så fall dessa vore det atomära. De bygger på obevisbara antaganden eller kan sägas vara axiom. Man måste börja någonstans.
För mig är mitt eget upplevande, det faktum att jag öht upplever något, utgångspunkten. Utan detta som grund blir det svårt att filosofera.
Det finns flera tänkbara sätt att betrakta ämnet på, och jag har inget behov av att rangordna dem, då alternativen
sannolikt fyller olika behov. Det jag skriver i mitt föregående inlägg, adresserat till Hakkapeliitta, ger förhoppningsvis
en antydan om att mitt koncept, baserat på metafysiska
BSM-resonemang, öppnar för en annorlunda syn på vad
UNIVERSUM representerar, än vad den allmänt etablerade uppfattningen gör gällande. Du kan se det som att
”när sikten förbättras” med hjälp av principerna
DRP,
MP och
AR, och därav följande mer ”finmaskig bild-upplösning”,
framstår verkligheten som en av atomens struktur, via
MP,
selektivt beroende strukturell obalans i universum.
Det är denna av atomens struktur, via
MP selektivt beroende strukturella obalans i universum som ligger till grund
för det
ATOMÄRA PERSPEKTIVET (= verkligheten). Konceptet beskriver hur denna struktur skiljer sig åt ”fasmässigt”
i universum (förefaller ha likheter med Hakkas ”gummibandsgeometri”).
Konsekvensen av "fas-differensen" blir att liknande strukturer sannolikt förekommer i universum med
avvikande
KOMPLEX orientering, vilket innefattar begreppet
RUM-TID.
Förenklat beskrivet har
TID olika riktning i olika positioner i universum !
UNIVERSUM har p g a sin komplexa natur även en
DOLD sida, som är beroende av aktuell
MP-förankring.
Begreppen
INTERNT och
EXTERNT skiftar även de som funktion av individuell
MP-förankring (ingår i överkursen
).
Detta kan ses som en konsekvens av att konceptet utgår från ett logiskt förankrat
BALANS-resonemang.
Det existerar m a o inget absolut fysiskt, utan förnimmelsen refererar till atomens maskerande struktur, som i sin tur
kräver svar på
Citat B i konceptets inledning för att kunna förklaras.
FÖRNIMMELSEN kan således (ur eget atomärt
perspektiv !) förklaras som ett fenomen hemmahörande inom ramen för viss strukturell
KOMPLEXITETS-NIVÅ.
Det du benämner "
det filosofiskt atomära" förefaller definitionsmässigt alltså inte vara detsamma som jag avser.
Någonstans beskrivs verkligheten som "en sidställd obalans" relativt universum, och det är kanske inte så lätt att direkt inse.
Det kan m a o inte uteslutas att det förekommer andra likartade selektiva strukturella obalanser ("verkligheter") i universum.
Ovan beskrivna annorlunda betraktelsesätt av vad universum representerar
FÖRUTSÄTTER tillgång till den "bättre sikten" !
Svaret på frågan om vilka upplevda egenskaper omvärlden har, blir i detta perspektiv något undflyende och svårgreppad
till sin natur. Insikten om fördelarna med en ”bättre sikt” har varit drivkraften i mitt fall.
Med detta betraktelsesätt av universum elimineras på köpet svårsmälta paradoxer, som t ex ”Big Bang”.
/ Illusionen / Bengt Hj Törnblom
Pax vobiscumhttps://www.youtube.com/watch?v=cKkDMiGUbUw