Metafysik, ontologi och epistemologi

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 06 jul 2006 19:54

Rising skrev:Jag tror att du ska börja ifrågasätta din uppfattning (eller åtminstone just detta argument) i den här frågan.
Alltså, problemet är att du inte är insatt i hur insatt jag är i mitt ställningstagande, och hur komplext hela mitt resonmang är.

Inte för att du skulle ha fel, utan för att du med detta argument gör det omöjligt för dig att verifiera huruvida du har rätt.
Men poängen är att jag inte har något behov av att "ha rätt", att "ha rätt" innebär att korrekt karlägga variablarna i kausaliteten i ett sammanhang. Det jag pratar om är inte ett sammanhang, den "absoluta grunden" är grunden för alla uppelvda sammanhang.

"Allt är nu" är nämligen inte i grund och botten väsenskilt från uttalanden såsom "allt är en fisk" eller "allt man vidrör blir till apelsinsaft"
Okej, men här måste du kunna förstå den semantiska skillnaden mellan ordet och betydelsen. "En fågel" är ett ord, ett post-perceptuellt begrepp som refererar till en perceptuell samlinga sinnesupplevelser av en fågel. En fågel är något som bor bygger bon i skogen.

Vad du väljer att kalla den absoluta grunden för den "absoluta grunden", "nu", "fisk", "allt man vidrör blir till apelsinsaft" spelar alltså ingen roll. Du kan alltså kalla en fågel för "en fågel" eller "absoluta grunden" eller "nu" eller "fisk" eller "allt man vidrör blir till apelsinsaft". Så länge båda är med på vad vi menar med en fågel (dvs den som flyger i skogen)

Det jag försöker peka på är den absoluta grunden, och det gör jag med ordet "den absluta grunden". den absoluta grunden är den ultimata , absoluta, kontexten för alla andra upplevda kontexter. Den absoluta grunden kan dock inte fångas i ett ord, eftersom alla ord i sig själva är underordnade kontexter till den absoluta grunden. Det är detta som gör hela diskussionen så förvirrad för de flesta. Därför är ordet "den absoluta grunden" helt meningslöst i många beydelser, eftersom den transcenderar alla meningskontexter.

Om jag pekar på något för att kolla om det blir till apelsinsaft så verifierar jag min teori. Om det visar sig att jag kan vidröra saker utan att det förvandlats till apelsinsaft så har jag, genom en vetenskaplig metod, kunnat bevisa att teorin är felaktig.
Men nu börjar du prata om teorier. En teori klargör bara en variablarna och kausaliteten i kontext. Jag pratar inte om en kontext, jag pratar om den absoluta grunden.

Den absoluta grunden är alltså "lådan" där hela det "mänskliga dramat" utspelar sig i. Det går aldrig att nå denna "låda" eller "tidsrymd" eller "whatever" genom att studera den genom kontexter i den, eftersom denna låda/tidsrymd/whatever är våran ultimata kontext som transcenderar alla andra kontexter.

Det du försöker göra är att analyser "lådan" genom att stoppa ett en teori om apelsinsaft i "lådan" och säger att "lådan" inte existerar, eftersom teorin om apelsinsaften inte går att bekräfta.

Vad du gör är att säga att "den absoluta grunden" (vilket med dina ord är en helt grundlös auktoritet, inte väsenskilt från valfri gudomlighet eller för all del "den stora rosa kycklingen i skyn som bestämmer över våra liv") kan annulera värdet av alla sådana vetenskapliga metoder. "Det är visst apelsinsaft, du kan bara inte se det!"
Du kan som sagt kalla denna absoluta grund för "den stora rosa kycklingen", men då är du fast i det semantiska konflikten mellan ord och betydelse.

Den absoluta grunden är redan auktoritär i sig själv, den behövs egentligen inte försvaras. Problemet är när man förnekar att det finns en absolut grund och börjar hävda att bara relativa fragment existerar, eftersom det bara är relativa fragment vi kan erfara. Vi kan bara erfara den intima närheten av denna absoluta grund i frånvaron av allt annat.
Jag pratar om procesen hur saker går från icke manifesterat till manifesterat. Den absoluta grunden är upphovet till den kreativa rörelsen.

Skit för tillfället i den abosluta grunden, jag förklarar något som är relevant men som inte är lika djupt.

Den absoluta/icke manifesterade grunden, är upphovet till kausaliteten. För att vara i synk med den kreativa kausaliteten måste man släppa allt.
Denna rörelse går inte att peka på, eftersom den föregår det manifesterade. Alla produkter uppkommer genom processer. Ser man bara de ytliga produkterna missar man mycket av den underliggande rörelsen/kreativaprocessen.

Man kan bara vara i "synk" eller "osynk" med den större "kreativa procesen". Det är extremt svårt att uttrycka detta. Man måste i regel ha hållt på med kreativa aktiviter för att få "ett kläm" om vad jag försöker prata om. Det går inte att "greppa med ord", eftersom det är en absolut rörelse som är grundad i nuet. Det handlar bara om att vara i synk med spontana saker som händer, inte klamra sig fast i gamla minnen/tankar/idéer etc. Bara släppa loss kreativiteten. Håll inte kvar i tankar eller idéer. Låt det bara flöda.

Jag säger inte att du har fel, men om du har rätt så kan vi aldrig verifiera att det stämmer. Vilket dessutom betyder att om du har rätt så kan vi aldrig skilja på din teori och min teori om den stora rosa kycklingen.
Men poängen är att detta inte är en teori. Jag pratar om en upplevelse. Du kan aldrig i en teori överföra upplevelsen att vinna-en-miljon och så att säga skapa upplevelsen av att vinna-en-miljonhos hos någon annan genom att bara konversera genom ord. Människan måste först själv upplevt en liknande typ av upplevelse för att förstå hur de psykologiska mekanismerna uttrycker känslan av att vinna.

Jag har upplevt känslor som jag bara vill påpeka existera. Jag vill som sagt inte försöka argumentera med en människa i att börja tro att isbjörnar existerar, har de bara bott i en djungel i hela sitt liv så kommer de misstro att snö är något som existerar när jag försöker lyfta fram möjligheten om snöns existens.

Jag förväntar mig inte att människor ska "tro" att man kan få en peak expreience, en uppelvelse av att vara i total synk med hela världen. Jag påpekar att jag själv har upplevt den, att sedan människor inte tror på saker de inte upplevt är för mig helt naturligt och sunt.

Så visst; jag är "låst i ett modern tidsuppfattning". Inte bara det: Jag är låst vid en hel specifik världsuppfattning; nämligen den enda som jag kan verifiera huruvida den stämmer.
Precis. Men så länge du antar att det är den enda uppelvelsen av tid du KAN uppleva så kommer du hela tiden övertyga dig själv om att andra människor inte kan uppleva tid på ett annat sätt än dig.

Du kan ha rätt i att allt är ett nu. Men om du har rätt i det så betyder det också att detta påstående är precis lika rimligt såsom påståenden i stil med "tjejer tycker om att bli våldtagna egentligen, de bara säger 'nej!' för att egga oss så att vi ska kunna penetrera dem hårdare."
Nej, för nu börjar du prata om en specifik kontext igen. Jag pratar inte om en specifik kontext. Jag pratar om den absoluta grunden, den absoluta kontexten för uppelvelsen av kontexter.

Hur ska jag kunna leva mitt liv om jag inte har något sätt att skilja den ena värdegrunden från den andra? Gå på min intuition?
Alltså poängen är att det inte handlar om värdegrunder. Antingen har du upplevt isbörjar, eller inte upplevt isbörjar. Har du upplevt isbjörnar tror du starkt på möjligheten att isbjörnar existerar. Har du aldrig tidigare hör talas om isbjörnar är det mindre rimligt att du börjar tro i möjligheten att isbjörnar är något som existerar. Det beror helt och hållet på vilka källor du anser vara "auktoritära".

Arkimedes gjorde det; hans intuition sade honom att en vikt på två kilo skulle falla dubbelt så fort som en vikt på ett kilo.
Som sagt, detta rör fortfarande en relativt, definierad kontext. Det jag pratar om är den absoluta kontexten, den "utsträckning", den "låda" som våran upplevelse uppenbarar sig i.

Med en vetenskaplig metod kan jag verifiera att han hade fel.
Men det handlar inte om "rätt" eller "fel", det du egentligen menar är om något är "sant" eller "falskt", men många typer av logisk verifiering begränsar genom sina propositioner en kontext och är oförmögen att säga något bortom propositionerna. Det jag pratar om går bara när man börjar frigöra sig från sina nödvändiga propostioner/minnen/fundament om hur man upplever världen med nödvändighet bör vara.

Den enda nödvändigheten som finns, är nödvändigtheten ATT vi upplever, ATT vi existerar, detta är den absoluta grunden. Sen är alla relativa propositioner underordnade detta.

Här kommer det fina; med vetenskaplig metod så kan mitt förnuft säga mig att det vore fel att begå våldtäkt.
Tyvärr är du inte så påläst i vetenskapsteori som jag är. Du kan aldrig enligt den ortodoxa vetenskapliga metoden göra kvalitativa utsagor, dvs utsagor om vad som är "rätt" eller "fel". Med vetenskap kan du aldrig lösa svar på moraliska problem. Det enda du kan göra är att du med hypoteser kan skapa teorier som senare, när de senare accepteras i det nuvarande vetenskapliga paradigmet (dvs den intersubjektiva överrenskommelsen om hur vetenskap i praktiken bör bedrivas) för att klargöra rationella "sanningar" eller "lagar" om empiriska förlopp. Dock stannar de flesta vetenskapliga framsteg vid "vetenskaplig teori", det är bara få som når status "vetenskaplig lag", eftersom för att säkerställa en lag måste hela undersökningskontextens komplexitet vara HELT kartlagd, och detta går i praktiken bara att göra i exakta/"rena" vetenskaps grenar som fysik/kemi/etc.

Jag tror iofs inte, precis som du, att detta skedde vid Big Bang. Men här är grejen; jag kan argumentera för min teori med vetenskaplighet.
Du verkar inte speciellt påläst om vad vetenskap innebär. Vad menar du med "vetenskaplighet"?

Dina teorier är däremot helt oskiljaktiga från galna teorier såsom "Den stora rosa kycklingen säger att alla artiklar som skrivits om Big Bang bara är kodspråk för meddelandet 'du skall våldta en tjej i veckan, annars kommer du inte in i Paradiset'".
Poängen är att det jag säger är inte teorier. Jag försöker inte bevisa något (i vetenslaplig mening) dvs jag förökser inte med med möjligheter nå en definerad nödvändighet för en relativ kontext, jag försöker peka ut möjligheter i att få en speciell uppelvelse som skapar en känsla av att uppleva av att man "connectar" med hela universum. Jag pratar här bara om upplevelser. Dock så kan jag hålla med om att jag hela tiden återvänder till den nödvändiga och absoluta grunden. Men det är ju som sagt vad hela min diskussion går ut på. Men min nödvändiga, absoluta grund är kontextöverskridande, jag söker alltså ett fundament, och mitt fundament är den "rena" UPPLEVELSEN. :)

Du ger ju oss ingen som helst möjlighet att verifiera vilken av våra teorier som stämmer. Och vilken teori vill jag helst tro på? Något flummigt om att "allt är nu" eller en teori som ger mig tillåtelse att begå våldtäkt? Den senare. Lätt.
Du blandar som sagt här ihop saker. Jag vill inte att min teori ska bli verifierad, eftersom det inte är någon teori. Jag pratar om upplevelser jag har upplevt.

Som sagt, du har blandat ihop lite saker här. Jag förstår att det jag säger kan vara svårt att greppa. Jag tror ärligt talat att det inte är någon på forumet som verkligen förstår vad jag försöker säga förutom kanske Johan (som bedriver forumet). Andra människor kan dock erkänna möjligheten i att det jag säger är rimligt. Men jag tror inte det är många som vill hålla med mig om det jag säger är troligt, även fast många kanske anser att det jag tror på är möjligt.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 06 jul 2006 21:07

PopJimmy skrev:Alltså, problemet är att du inte är insatt i hur insatt jag är i mitt ställningstagande, och hur komplext hela mitt resonmang är.

Innan jag fortsätter: Jag älskar meningsutbytet med dig, så själv ser jag inget problem i att få diskutera med dig. Jag ser bara godbitar. Men jag förstår att det kan vara jobbigt för dig att berätta vad du redan eventuellt har sagt till andra. Jag ber om ursäkt för detta, i så fall.

den "absoluta grunden" är grunden för alla uppelvda sammanhang.

Bra, för det är precis detsamma för Den Stora Rosa Kycklingen. Hon säger nämligen att det är helt irrelevant med "rätt" och "fel", precis som din "absoluta grunden". Hon säger samma sak som du; hennes utsägelser är "grunden för alla upplevda sammanhang", bortom "rätt" och "fel".

den absoluta grunden är den ultimata, absoluta, kontexten för alla andra upplevda kontexter. Den absoluta grunden kan dock inte fångas i ett ord, eftersom alla ord i sig själva är underordnade kontexter till den absoluta grunden. Det är detta som gör hela diskussionen så förvirrad för de flesta. Därför är ordet "den absoluta grunden" helt meningslöst i många beydelser, eftersom den transcenderar alla meningskontexter.

Det är exakt vad den stora rosa kycklingen sagt till mig. "den absolut grunden" fnyser hon; "grund" är ju botten i ett vattenfyllt kärl, det ordet klarar inte alls att presentera världen som hon är på samma sätt som "den stora rosa kycklingen". Alla ord är bara underordnade kontexter till "den stora rosa kycklingen" och det är det, menar hon, som gör diskussionen så svår för de flesta. Hon medstår också att ordet "den stora rosa kycklingen" är meningslöst för de flesta, men det beror bara på att den termen transcenderar alla meningskontexter.

Men nu börjar du prata om teorier. En teori klargör bara en variablarna och kausaliteten i kontext. Jag pratar inte om en kontext, jag pratar om den absoluta grunden.

Det är precis vad Den Stora Rosa Kycklingen säger mig! Du pratar bara om "den stora grunden" i den kontext den gäller, men den rosa kycklingen transcenderar ju alla sådana kontexter! Det är ju för fan Den Stora Rosa Kycklingen! Vad mer kan man begära?

Den absoluta grunden är alltså "lådan" där hela det "mänskliga dramat" utspelar sig i.

Ja, Den stora Rosa Kycklingen medstår detta. Men grejen är att Den Stora Rosa Kycklingen är lådan för ALLA draman. Alltså inte bara det mänskliga, utan också det övermänskliga och det omänskliga! Den är enormt mycket mer allomfattande än den "absoluta grunden" (som ju bara handlar om en "grund" (det hör man ju) och vad är en "grund" värd, egentligen?)

Det går aldrig att nå denna "låda" eller "tidsrymd" eller "whatever" genom att studera den genom kontexter i den, eftersom denna låda/tidsrymd/whatever är våran ultimata kontext som transcenderar alla andra kontexter.

Exakt! Det är precis vad den stora rosa kyckklingen säger! Och kom ihåg att hon är en "låda" som innehåller precis allt, inte bara "den stora grunden" utan också precis allt annat med! Och, du vet hur "Den Stora Grunden" bara klarar att transcendera andra kontexter? Well, Den Stora Rosa Kycklingen klarar att transcendera allt, alltså inte bara kontexter utan precis allt, alltså även allt som i sig själva förmår att transcendera kontexter. Som du hör så är Den Rosa Kycklingen oberäknerligt mer sann och riktig (fastän hon förstås transcenderar sådana futtiga begrepp) än Den Stora Grunden.

Du kan som sagt kalla denna absoluta grund för "den stora rosa kycklingen", men då är du fast i det semantiska konflikten mellan ord och betydelse.

Å nej då. Den Stora Rosa Kycklingen Transcenderar alla sådana futtiga begrepp. Faktum är att det senaste hon sade till mig var: "Broccoli Kärleksrevolutionen bortom Gdansk Silverskridsko utanför CHILISMAK gräddbeklädd fjortisluder salladsblad 13+2 BADANDE MANDRILLER långdragen pissljummen kolerisk stiftpenciler medhållen kabeljo OCH fy n00b gåbortkostym, you're the man now DOG!"

Problemet är när man förnekar att det finns en absolut grund och börjar hävda att bara relativa fragment existerar, eftersom det bara är relativa fragment vi kan erfara.

Den Stora Rosa Kycklingen går mycket längre än så. Hon erkänner inte ens att vi kan erfara "relativa fragment", utan hon säger att vi blott kan erfara "en endaste ångström av en bråkdel av det ynkliga fragment som vi kan förstå av så ytliga och futtiga ting som den Absoluta Grunden tillåts bjuda på"

Som du hör är hennes sannolikhet mer än tusen ggr så giltig och allomfattande (detta är förresten bara ord jag använder i brist på bättre, Den Stora Rosa Kycklingen transcenderar ju alla sådana begrepp) som så ynkliga ting som Den Stora Grunden.

"Jag pratar om procesen hur saker går från icke manifesterat till manifesterat. Den absoluta grunden är upphovet till den kreativa rörelsen."

Visste du att Den Stora Rosa Kycklingen inte bara är det egentliga upphovet till den kreativa rörelsen, utan också upphovet till alla andra rörelser också? Och inte bara det, utan hon är också upphovet till alla icke-rörelser, såväl som allt som transcenderar begrepp som "rörelse"?

För att vara i synk med den kreativa kausaliteten måste man släppa allt. Denna rörelse går inte att peka på, eftersom den föregår det manifesterade. Alla produkter uppkommer genom processer. Ser man bara de ytliga produkterna missar man mycket av den underliggande rörelsen/kreativaprocessen.

Den stora rosa kycklingen transcenderar allt så futtligt som det du pekar på. Och skrattar ett kluckande, föraktfullt skratt medan hon gör det. (Fast hennes skratt transcenderar allt skratt; det är den sortens skratt som transcenderar precis allt och dessutom ger upphov till omkring fem miljoner universum och fem tusen ovedersägliga begrepp alltsom det omöjliggör ungefär tjugofyra naturlagar och ger upphov till ungefär ett halvtdussin paradoxer som skulle förgöra hela vårt solsystem om någon bara kunde formulera det.) Den absoluta grunden; som du talar om; är ju jättesimpel. Den Rosa Kycklingen är upphovet till precis allt; även samtliga absoluta grunder. (det finns fler än en, om du inte visste det. Det finns ungefär 1024 stycken, rent utav, men de flesta människor känner bara till just den som du tror på. Men den rosa kycklingen är så oerhört mycket större så för henne är detta antal helt irrelevant)

Man måste i regel ha hållt på med kreativa aktiviter för att få "ett kläm" om vad jag försöker prata om.

Jag har hållit på med följande kreativa verksamheter: Romanförfattande, tecknande, målande, spelprogrammerande, diktande, bräd- och kortspelskapande, rollspelskapande, korsordskapande, gåtskapande, och... solospelskapande. Och kortfilmsskapande.

Den Rosa Kycklingen är lite mer tillåtande, även om hon också är betydligt svårare att förstå sig på. Hon transcenderar helt enkelt så enkla begrepp som "skapande". Hon har ibland visat sig för folk som blott bryggt kaffe, medan andra skrivit flera band av romaner utan att hon manifesterat sig. Som du förstår så är hon flera tusentals gånger så avancerad som din "absoluta grund"; själva begreppet "kreativitet" är så primitivt att hon knappt förstår det (även om hon förstår allt, och även transcenderar själva begreppet "förståelse" med hennes grundeläggande insikt om världen så som den ter sg)

poängen är att detta inte är en teori. Jag pratar om en upplevelse. Du kan aldrig i en teori överföra upplevelsen att vinna-en-miljon och så att säga skapa upplevelsen av att vinna-en-miljonhos hos någon annan genom att bara konversera genom ord. Människan måste först själv upplevt en liknande typ av upplevelse för att förstå hur de psykologiska mekanismerna uttrycker känslan av att vinna.

Exakt! Den rosa kycklingen håller med. Det spelar ingen roll hur mycket böcker man läst om Den Absoluta Sanningen. Det enda som gäller är huruvida man har förstått att Den Stora Rosa Kycklingen är allt som gäller. Gör man inte det, så tror man säkert att "den stora rosa kycklingen" bara är ett skämt. Men det gör varken du eller jag, eller hur?

Precis. Men så länge du antar att det är den enda uppelvelsen av tid du KAN uppleva så kommer du hela tiden övertyga dig själv om att andra människor inte kan uppleva tid på ett annat sätt än dig.

Den Stora Kycklingen säger dels att det heter "...än DU", men också (för hon är inte bara överlägsen på Svenska) att det är synd om dig som bara kan erfara "Den stora grunden"; ty den rosa kycklingen är oändligt mycket större än så (fast hon transcenderar förstås det ynkliga begreppet "oändligt").

Nej, för nu börjar du prata om en specifik kontext igen. Jag pratar inte om en specifik kontext. Jag pratar om den absoluta grunden, den absoluta kontexten för uppelvelsen av kontexter.

Precis. Den Stora Rosa Kycklingen talar om verkligheten, inte bara om något så futtigt som "verkligheten enligt den stora grunden" (kom ihåg att Den Stora Rosa Kycklingen är mer än oändligt (ett begrepp som hon transcenderar) gånger så nära sanningen som "den absoluta grunden")

Alltså poängen är att det inte handlar om värdegrunder. Antingen har du upplevt isbörjar, eller inte upplevt isbörjar.

Absolut. Antingen har du sett Den Stora Rosa Kycklingen eller inte. Har du inte det, då förstår jag att du kan nöja dig med så futtiga ting som "den absoluta sanningen" (Den är obetydlig jämfört med Den Stora Rosa Kycklingen).

Som sagt, detta rör fortfarande en relativt, definierad kontext. Det jag pratar om är den absoluta kontexten, den "utsträckning", den "låda" som våran upplevelse uppenbarar sig i.

Precis. Det är allt du talar om. DenStora Rosa Kycklingen transcenderar alla sådana begrepp. Jag kan inte förklara det för dig. Antingen har du upplevt storleken som jag har upplevt, eller så tvingas du nöja dig med dina futtiga begrepp.

Tyvärr är du inte så påläst i vetenskapsteori som jag är. Du kan aldrig enligt den ortodoxa vetenskapliga metoden göra kvalitativa utsagor, dvs utsagor om vad som är "rätt" eller "fel". Med vetenskap kan du aldrig lösa svar på moraliska problem. Det enda du kan göra är att du med hypoteser kan skapa teorier som senare, när de senare accepteras i det nuvarande vetenskapliga paradigmet (dvs den intersubjektiva överrenskommelsen om hur vetenskap i praktiken bör bedrivas) för att klargöra empiriska "sanningar" eller "lagar".

Tyvärr är du inte så påläst i kycklingteori som jag är. Hade du varit det så hade du vetat att allt är intet värt förutom den Stora Rosa Kycklingen (hon transcenderar begreppet storlek). Sedan säger kycklingen att du har fel: Vetenskaplighet gör inga anspråk på att "ha rätt" utan bara på att "vara verifierbara". Newtons gravitionsteori höll i flera hundra år (och används till och med fortfarande), även om den på senare år visats sig vara felaktig. Einsteins relativitetsteori har nämligen visat sig vara mer sannolik.

Observera! Det betyder inte att Einstein har rätt (precis såsom ingen tagit för givet att Newton hade rätt). Allt de vetenskapliga tagit för givet är att dessa teser (Newtons och senare; Einsteins) kunnat motbevisas. Det är fördelen med verifikation. Du kan nämligen inte motbevisa något jag skrivit om Den Stora Rosa Kycklingen. Och de är precis lika giltiga som de saker du skrivit. Jag lovar; jag har upplevt dem. Så de är lika giltiga som dina upplevelser. Vad ska vi tro på?

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 06 jul 2006 22:11

Rising:
HAHHA.

Vad ska vi tro på?
Varför behöver du tro på något?

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 06 jul 2006 22:51

PopJimmy skrev:Varför behöver du tro på något?

Allt jag gör sker ju utifrån någon grund. Jag kan agera utifrån min intuition (Jag gillar att knulla, det vora bra om tjejer skulle vilja bli våldtagna), det du säger (örm, jag vet inte hur du reagerar i denna fråga), någon som har lika stor giltighet som det du säger ("knulla på, grabben min"), och lyssna på den rationella rösten (tjejer gillar faktiskt inte att bli behandlade som objekt. Tänk bara på alla käftsmällar du har fått genom åren.)

Den senaste rösten säger mig att våldtäkt vore helt fel. Och av dessa tre röster (min egen, en som är lika giltig som din, och den rationella rösten) så är det bara den sistnämnda som säger att jag inte ska bli en våldtäktsman. Lyckligtvis lyssnar jag på den, eftersom den är den enda som går att verifiera. Så jag är ingen våldtäktsman. Jag har aldrig, och kommer förhoppningsvis aldrig att våldta någon. Och det har jag min tro på vetenskapen att tacka för. Tack vetenskapen! Alla andra säger att jag ska våldta som fan (för det är ju det jag vill) men jag är ingen våldtäktsman utan en snäll kille som är hjälpsam och gentlemannamässig. Och det gynnar ju samhället i stort. Jag får visserligen knulla mindre, men jag tror ändå att jag står ut med att inte få knulla bättre än vad någon stackars tjej skulle uthärda att bli våldtagen av mig.

Du kanske menar att jag har fel (säg det i så fall snabbt, för det finns många finingar ute på stan i dessa tider), men jag tror på vetenskapen och låter därför bli att våldta folk.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 07 jul 2006 00:06

Rising skrev:Jag kan agera utifrån min intuition (Jag gillar att knulla, det vora bra om tjejer skulle vilja bli våldtagna),
Shit Rising... Du verkar ha allvarliga störningar. Vill du verkligen våldta tjejer? Du har inte funderat på att söka hjälp?

Rising skrev:Och det har jag min tro på vetenskapen att tacka för. Tack vetenskapen!
HAHA. Nu är du rolig igen. Du säger alltså att du "tror" på vetenskapen. HIHI. Ingen sund vetenskapsman tror på "vetenskapen" som en ideologi, detta slutar bara i scientism, något du iofs ger tydliga singnal av att tro på. http://en.wikipedia.org/wiki/Scientism

Den sunda vetenskapsmannen "tror" inte på "vetenskap", den sunda vetenskapsmannen tror på den vetenskapliga exprimentella metoden för att systematiskt grunda lagar och teorier utifrån hypoteser.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 07 jul 2006 13:31

Vill du verkligen våldta tjejer?

Meh. Det är ju ett exempel. Något som vi alla kan fördöma, men som jag skulle kunna rättfärdiga om jag tillämpade din argumentationskonst, så som jag uppfattar den.

(Fast för all del; om jag kunde begå vilka dåd som helst i en virtuell värld där ingen tog skada... (och där, som jag skrev "om tjejer skulle vilja bli våldtagna")) Då skulle jag faktiskt inte ha några spärrar alls. Jag låter dig avgöra om du tycker det betyder att jag bör söka hjälp eller inte.)

Du säger alltså att du "tror" på vetenskapen. HIHI. Ingen sund vetenskapsman tror på "vetenskapen" som en ideologi

Jag tror absolut på den vetenskapliga metodens giltighet över andra metoder. Därmed inte sagt att jag ser den som en auktoritet som inte får ifrågasättas. Jag vet inte huruvida du klassificerar det som en ideologi eller inte, men om du tycker det så har du inte lyckats övertyga mig om att det i så fall skulle vara en särdeles osund dylik (särskilt eftersom du inte argumenterat för din sak).

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 07 jul 2006 19:36

Rising skrev:

Meh. Det är ju ett exempel. Något som vi alla kan fördöma, men som jag skulle kunna rättfärdiga om jag tillämpade din argumentationskonst, så som jag uppfattar den.

(Fast för all del; om jag kunde begå vilka dåd som helst i en virtuell värld där ingen tog skada... (och där, som jag skrev "om tjejer skulle vilja bli våldtagna")) Då skulle jag faktiskt inte ha några spärrar alls. Jag låter dig avgöra om du tycker det betyder att jag bör söka hjälp eller inte.)

Du säger alltså att du "tror" på vetenskapen. HIHI. Ingen sund vetenskapsman tror på "vetenskapen" som en ideologi

Jag tror absolut på den vetenskapliga metodens giltighet över andra metoder. Därmed inte sagt att jag ser den som en auktoritet som inte får ifrågasättas. Jag vet inte huruvida du klassificerar det som en ideologi eller inte, men om du tycker det så har du inte lyckats övertyga mig om att det i så fall skulle vara en särdeles osund dylik (särskilt eftersom du inte argumenterat för din sak).

Vilken är den vetenskapliga metoden?

Användarvisningsbild
maana

Inläggav maana » 10 jul 2006 14:13

rising, tack för ett underhållande förtydligande.
bjuty is in the eye of tailor :*

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 10 jul 2006 14:50

CAUSTIX skrev:
Rising skrev:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_metod

En snabb kommentar angående empiri är att den metoden att komma fram till fakta om verkligheten alltid är fenomenologiskt underkastad människans begreppsapparat. Människan har i alla tider använt den empiriska metoden, men den antas användas mer rationellt idag. Så som jag ser det är rationalismen (filosofin) alltid överordnad den empiriska metoden, och jag instämmer i PopJimmys resonemang och kritik av den västerländska vetenskapen. Människans intuition-närvaro-djup föregår all instrumentell användning. Fast den empiriska undersökningen kan också leda till en djupare förståelse av världen när den utförs av duktiga vetenskapsmän. Den kan såval sluta sig till som utesluta fördommar om världen. Den "kreativa vetenskapsmannen" ses det ofta på med förakt; den som underordnar sina experiment ett kreativt rationellt tänkande, som många gånger inte ter sig rationellt i ett etablerat vetenskapligt system. Många gånger kan etablerade system verka självbekräftande väldigt länge, det visar historien på. Och sedan tycker jag det finns en övertro på den etablerade västerländska vetenskapen i samma bemärkelse som religiösa sammanslutningar har en övertro på sina läromästare. Det verkar råda en allmän tro på att det finns en massa människor som har kompletta översikter på hur värlen är beskaffad. Detta kanske går hand i hand på att man skjuter ifrån sig ansvaret att själv etablera en förståelse och handlingsplan, att man av vana är benägen att låta sig ledas av någon "vuxen".

/Johan

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 11 jul 2006 00:19

Johan Ågren skrev:
CAUSTIX skrev:
Rising skrev:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskaplig_metod

En snabb kommentar angående empiri är att den metoden att komma fram till fakta om verkligheten alltid är fenomenologiskt underkastad människans begreppsapparat. Människan har i alla tider använt den empiriska metoden, men den antas användas mer rationellt idag. Så som jag ser det är rationalismen (filosofin) alltid överordnad den empiriska metoden, och jag instämmer i PopJimmys resonemang och kritik av den västerländska vetenskapen. Människans intuition-närvaro-djup föregår all instrumentell användning. Fast den empiriska undersökningen kan också leda till en djupare förståelse av världen när den utförs av duktiga vetenskapsmän. Den kan såval sluta sig till som utesluta fördommar om världen. Den "kreativa vetenskapsmannen" ses det ofta på med förakt; den som underordnar sina experiment ett kreativt rationellt tänkande, som många gånger inte ter sig rationellt i ett etablerat vetenskapligt system. Många gånger kan etablerade system verka självbekräftande väldigt länge, det visar historien på. Och sedan tycker jag det finns en övertro på den etablerade västerländska vetenskapen i samma bemärkelse som religiösa sammanslutningar har en övertro på sina läromästare. Det verkar råda en allmän tro på att det finns en massa människor som har kompletta översikter på hur värlen är beskaffad. Detta kanske går hand i hand på att man skjuter ifrån sig ansvaret att själv etablera en förståelse och handlingsplan, att man av vana är benägen att låta sig ledas av någon "vuxen".

/Johan

Vad jag undrade var "vilken är den vetenskapliga metoden? Då han sa ovan att: "Jag tror absolut på den vetenskapliga metodens giltighet över andra metoder." Vilka är dessa andra metoder och med vilken metod kan man avgöra olika metoders giltighet utan att använda sig utav en redan förutsatt giltig metod (vad som nu menas med det?). Frågan kanske är 'vad är vetenskap?' snarare än att tala om den västerländska vetenskapen eller den 'etablerade' vetenskapen. Med vilken vetenskap konstrateras den? frågan är om man inte blandar samman filosofi och vetenskap, eller vetenskap och vetenskapsmetodologi/teori.

Användarvisningsbild
maana

Inläggav maana » 11 jul 2006 16:19

Causix: är inte en av de mest grundläggande fundamenten hos alla metoder som erhåller titeln "vetenskaplig" att de bygger på interpersonell verifikation? Att olika grupper med intstrument för att mäta samma storlekar (typ dagligdags ögon eller fingertoppar) ska nå fram till samma eller i allt vässentligt samma resultat.
Oenigheten i detalj och sak är långt större inom (vilket föranleder splittring) och sinsemellan grupper i religiösa sammanhang där tron på teorierna inte kräver någon yttre bevisföring; än inom och sinsemellan grupper i "vetenskapliga" sammanhang.

johan skrev:Många gånger kan etablerade system verka självbekräftande väldigt länge, det visar historien på. Och sedan tycker jag det finns en övertro på den etablerade västerländska vetenskapen i samma bemärkelse som religiösa sammanslutningar har en övertro på sina läromästare. Det verkar råda en allmän tro på att det finns en massa människor som har kompletta översikter på hur värlen är beskaffad. Detta kanske går hand i hand på att man skjuter ifrån sig ansvaret att själv etablera en förståelse och handlingsplan, att man av vana är benägen att låta sig ledas av någon "vuxen".

Läste en gammal artikel skriven av Kant där han försöker reda ut begreppet "upplysning". I kärnan av upplysning ligger enligt Kant något liknande det du tar upp, Johan. Nämligen att inte låta sig ledas av en "vuxen". En upplyst människa är delvis upplyst i egenskap av att hon vågar lita på sina egna åsikter och framförallt är villig att överge dem för "bättre" åsikter – dock inte för att någon enbart säger att åsikterna är bättre (religion) utan för att hon själv förstår varför den senare åsikten är bättre. Naturligtvis har detta många förtjänster, åtminstone inbillar jag mig det. Men hur bör man förhålla sig till Kemi, som vetenskap, eller Fysik för den delen? Jag har ingen automatisk fallenhet för fysik och kemi - kan med möda sätta mig in i resonemangen. Om Steven Hawking presenterar mig med en rad komplicerade matematiska bevis. Bör jag förkasta dem, hans forskningsgren och anspråken deras ämnesområde gör efter ett år av komplett oförståelse från mig sida? Två? Någonstans tycker jag inte att mitt accepterande betyder bekvämlighet eller bakåtsträvande. Utan att det också har en del i en vetenskaplig kontext: vi använder oss av den modell som verkar mest trolig, eller är mest gångbar. Och vi avfärdar inte blint sådant vi inte förstår?

Eh, kan hända att jag motsäger mig där på slutet.
tack ändå.
bjuty is in the eye of tailor :*

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 11 jul 2006 16:37

Ja, det kanske är bra att tala om Kant här.
Han kom ju bland annat fram till att det rationella och det empiriska utesluter varandra, att de är ömsesidigt beroende av varandra.
Det stämmer nog.

För övrigt så är den "västerländska" vetenskapen (som det här talas om) enligt min mening faktiskt riktigt tillbakadragen och inte på något sätt fördomsfull - den välkomnar allt som låter sig välkomnas.

Visserligen finns det en viss typ av attityd - näst intill ideologi - gällande Vetenskapen med stort V (som mestadels får sin styrka utifrån), men det har som vi alla förstår ingenting med saken att göra.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 11 jul 2006 17:02

miles,

Du menar (att Kant menade) att de inte utesluter varandra, och att du skrev fel? Eller menar du att de är beroende av varandra i den bemärkelsen att ett rationellt tänkande t.ex kan utesluta empiriska skenbilder, och att den logiska slutsatsen kräver denna uteslutning?

/Johan

Användarvisningsbild
miles davis

Inläggav miles davis » 11 jul 2006 17:22

Ja, precis, jag missade ett inte.

Han (Kant), menade väl att det finns vissa grundläggande rationella (rationalistiska) egenskaper (a priori), och att dessa konstitueras med hjälp av det yttre (det empiriska) - precis som att det yttre (det empiriska) konstitueras med hjälp av de rationella (rationalistiska) egenskaperna (a apriori).

Jag är ingen mästare på Kant dock, tvärtom.

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 11 jul 2006 22:46

maana skrev:Caustix: är inte en av de mest grundläggande fundamenten hos alla metoder som erhåller titeln "vetenskaplig" att de bygger på interpersonell verifikation? Att olika grupper med intstrument för att mäta samma storlekar (typ dagligdags ögon eller fingertoppar) ska nå fram till samma eller i allt vässentligt samma resultat.
Oenigheten i detalj och sak är långt större inom (vilket föranleder splittring) och sinsemellan grupper i religiösa sammanhang där tron på teorierna inte kräver någon yttre bevisföring; än inom och sinsemellan grupper i "vetenskapliga" sammanhang.

Vad är 'interpersonell verifikation'?, Hur erhåller metoden titeln "vetenskaplig"? Läs igenom mitt inlägg en gång till.

Det är ingen större skillnad i oenighet i detalj och sak mellan vetenskapsteoretiker och teologer. Den naturliga teologin är ju i sig vetenskaplig om man vill klassa filosofin/logiken som vetenskap (det är ju en tvistefråga i sig). De religösa är ju i alla fall eniga om att det finns en gudomlighet. Vetenskapsteoretikerna/epistemologerna är nog inte ens så eniga.

Återgå till "Filosofi"