Algotezza skrev:Fast Sigurd Vojnov ägnade mycket energi åt att analysera satsen "Denna sats är falsk".
Lösningen är det jag föreslog, "varken sant eller falskt" och innehållsligt nonsens.
Blandar man perspektiv som ser olika saker och tolkar dem som en och samma sak blir det lätt att man tänker att man har en paradox.
Zenons paradoxer är exempel på vad man får när man gör så. Dem är alla "rörigt tänkande" där man blandar saker.
Man behöver skilja på vad vi kanske kan kalla nivåer av betydelse.
Vi har en nivå av tänkande, en av menande och en av beskrivande.
Vi har alltså tänkandet, semantiskt tänkande och syntax.
För att förstå vad någon tänker, vilket är målet med kommunikation och kunskap om något inre, så måste man förstå alla tre.
Man måste alltså förstå att dem är olika. Vi kan tänka en sak, mena en andra och beskriva en tredje. Oftast behöver man förstå hur dem relaterar till varandra för att hänga med. Man kan även leka med deras förhållande som man gör i humor eller poesi.
Satsen "Denna sats är falsk" beskriver flera motsägelsefulla saker samtidigt eftersom den använder syntaxens möjligheter att mena saker ur flera perspektiv samtidigt för att skapa en konflikt. Man tänker alltså först vad man skulle kunna mena ur flera perspektiv, man beskriver sedan saker som kan innehålla flera perspektiv för att skapa en oreda.