Inläggav Illusionen » 29 nov 2024 14:53
Tråden inleds av Algotezza med,
”Sakpåståenden/ faktasatser är ju enligt definitionen antingen sanna eller falska.
Finns det kanske behov av ett "tredje sanningsvärde", när sanningshalten är omöjligt att avgöra empiriskt
och när satsen ej är en logisk sanning utan t.ex. en paradox eller handlar om något som är omöjligt att
empiriskt eller logiskt vare sig falsifiera eller verifiera?”,
Det är en intressant frågeställning, väl värd att uppmärksamma, och svaret från min sida är, ja.
Samtidigt kanske mitt svar ger en enklare fingervisning om hur mitt koncept bör läsas och tolkas.
Ni känner ju vid det här laget till mitt koncept, och det som där kommit att benämnas Citat B.
I konceptet kommer även komplexa tal och deras konjugerade värden i det komplexa talplanet
till användning. Talen är varandras speglingar i den reella axeln, och där negativa tal definieras som tal
som är mindre än noll.
I konceptet omnämns t ex att MaskeringsPrincipen, MP, ger upphov till ”negativ spegling”.
Det atomära begreppet elektrisk resonans är beskrivet i flera av mina tidigare inlägg.
Resonans är lite förenklat ett balansfenomen där ”energin” pendlar mellan två skilda former/strukturer.
Dessa former refererar till olika perspektiv, och har uppenbara likheter med nämnda speglingar.
Aktuella speglingar/perspektiv beskrivs i konceptet som resonansfenomen på fältnivå.
Det är den ”negativa speglingen” som sannolikt är roten till att ESR enligt konceptet feltolkas.
Notera, i detta sammanhang, att komplex konjugering betraktas som exempel på icke analytisk funktion.
Låt oss ta ett exempel på vad spegling kan ställa till med.
Se dig själv i en spegel, och håll upp höger arm.
Din spegelbild håller samtidigt däremot upp vänster arm. Så vad är det som gäller ?
Orsaken till detta förklaras av fysikens lagar, så det är ju inget konstigt med det, eller ……. ?
Problemet är att fysikens lagar baseras på vår förnimbara verklighet, som är resultat erhållet via Citat B.
Inser ni konsekvenserna av att Citat B saknar trovärdiga svar !?
Så länge de frågor Citat B föranleder, saknar svar, är det alltså enligt min uppfattning omöjligt att definiera
något som absolut sant. För att släppa kravet på absolut sanning krävs det en entydig definition om vad
som avses med sant, vilket innebär/medför en begränsning av det allmängiltiga ”sanningsvärdet”.
Med tiden, när kunskapen har ökat, kommer sannolikt den ”begränsande” definitionen behöva justeras,
men så länge Citat B ej getts en trovärdig förklaring förblir den absoluta sanningen undflyende.
För att något skall kunna göra anspråk på att vara absolut sant krävs även att de komplexa talen inkl
dolda/maskerade t ex skalära samband (konsekvenser av bl a Maxwells och Eulers ekvationer) mellan reellt
och imaginärt beaktats, och är inkluderade i begreppet. CIRKELN, i sin rena atomära form, är ett annat
exempel, som trots sin enkelhet inrymmer dolda basala och fundamentala metafysiska egenskaper.
Bengt Hj Törnblom / Illusionen
Pax vobiscum
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”