Vad är vetenskap?

Moderator: Moderatorgruppen

Maat

Re: Vad är vetenskap?

Inläggav Maat » 07 apr 2026 21:21

Fundamentalistisk Religion.

En verksamhet och metod som inte klarar av att utföra de arbetsuppgifter som ligger och väntar och behöver utföras för att rädda världen och mänskligheten - är en dålig verksamhet och en dålig metod.

Om denna verksamhet och metod försvaras med näbbar och klor och i falsett skrikande röster, är det en Fundamentalistisk Religion.

- Översättning till mer begripligt språk för den som inte är insatt i ämnet:

"Värdet av en verksamhet eller metod ligger helt och hållet i dess förmåga att lösa de problem den är satt att hantera (i detta fall: rädda världen).
Om den inte levererar resultat, är den objektivt sett "dålig", oavsett hur bra intentionerna är eller hur väl genomtänkt metoden ser ut på papperet.

Fundamentalism som försvar: När en misslyckad metod försvaras trots bevis på motsatsen – och när försvaret sker känslostyrt och aggressivt ("näbbar och klor", "falsett") snarare än rationellt – övergår det från att vara en praktisk lösning till att bli en trosfråga.

Det blir en "religion" eftersom tro ersätter evidens.
Stagnation: Detta scenario beskriver en situation där ideologin har blivit viktigare än målet.
Kort sagt: Om metoden är helig, men mänskligheten går under, har metoden segrat men verksamheten misslyckats."

Användarvisningsbild
unik

Inläggav unik » 07 apr 2026 22:38

Ibland blir vi inte klokare av alla kloka ord.
Det som uppfattas och upplevs som kloka resonemang.

Alltings avsikt är ingen tro.
Och det finns ingen evidensbaserad börda.

Alla tycker om allt.
En underkastelse som även får den mest klarsynta vimmelkantig.

V

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 08 apr 2026 07:12

Maat skrev:Fundamentalistisk Religion.

En verksamhet och metod som inte klarar av att utföra de arbetsuppgifter som ligger och väntar och behöver utföras för att rädda världen och mänskligheten - är en dålig verksamhet och en dålig metod.

Om denna verksamhet och metod försvaras med näbbar och klor och i falsett skrikande röster, är det en Fundamentalistisk Religion.

- Översättning till mer begripligt språk för den som inte är insatt i ämnet:

"Värdet av en verksamhet eller metod ligger helt och hållet i dess förmåga att lösa de problem den är satt att hantera (i detta fall: rädda världen).
Om den inte levererar resultat, är den objektivt sett "dålig", oavsett hur bra intentionerna är eller hur väl genomtänkt metoden ser ut på papperet.

Fundamentalism som försvar: När en misslyckad metod försvaras trots bevis på motsatsen – och när försvaret sker känslostyrt och aggressivt ("näbbar och klor", "falsett") snarare än rationellt – övergår det från att vara en praktisk lösning till att bli en trosfråga.

Det blir en "religion" eftersom tro ersätter evidens.
Stagnation: Detta scenario beskriver en situation där ideologin har blivit viktigare än målet.
Kort sagt: Om metoden är helig, men mänskligheten går under, har metoden segrat men verksamheten misslyckats."

Rädda världen blev plötsligt poppigt då jag flyttade till en stadsdel med många akademiker. Där jag växte upp var det inte så vidlyftiga mål. Faktiskt inte många mål alls. Och det som är riktigt kul är att då jag jämför mig med de flesta världsförbättrare så är mina emissioner av växthusgaser mycket lägre :)

Är rädda värld en disposition?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 08 apr 2026 09:47

Maat skrev:Det blir en "religion" eftersom tro ersätter evidens.

Har politiker över huvud taget en ideologi idag? Vill de inte bara komma till makten och hindra motståndarlaget från att få den?
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 08 apr 2026 10:33

Algotezza skrev:

Har politiker över huvud taget en ideologi idag? vill de inte bara komma till makten och hindra motståndarlaget från att få den?

Har inte SD utmärkt sig under senare år med att ha just en ideologi? Sverigedemokraternas idéologi kan beskrivas som en hembygdsromantiskt ideal från 30-talet, men utan de irrationella övertoner som var vanliga då. Partiet förespråkar värdekonservatism och upprätthållande av en solidarisk välfärdsmodell som de viktigaste verktygen i byggandet av det goda samhället. Jag förstår att många socialdemokrater har befolkat partiet, speciellt i mindre kommuner.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 08 apr 2026 10:59

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:

Har politiker över huvud taget en ideologi idag? vill de inte bara komma till makten och hindra motståndarlaget från att få den?

Har inte SD utmärkt sig under senare år med att ha just en ideologi? Sverigedemokraternas idéologi kan beskrivas som en hembygdsromantiskt ideal från 30-talet, men utan de irrationella övertoner som var vanliga då. Partiet förespråkar värdekonservatism och upprätthållande av en solidarisk välfärdsmodell som de viktigaste verktygen i byggandet av det goda samhället. Jag förstår att många socialdemokrater har befolkat partiet, speciellt i mindre kommuner.

Enda partiet med en tydlig ideologi (?).
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 08 apr 2026 11:12

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Har politiker över huvud taget en ideologi idag? vill de inte bara komma till makten och hindra motståndarlaget från att få den?

Enda partiet med en tydlig ideologi (?).

Jag tror det kan vara en av de komponenter som attraherar många, tydligheten. Man säger vad man vill uppnå. Det kan bli litet förenklat och då det kommer till folkrätt grovt fel.
Moderator

Återgå till "Filosofi"