Skulle behöva hjälp till att hitta myntaren till ett citat:
"Man har inget val förrän man inser att man har ett val".
Reserverar mig för inkorrekt citering men det är vad det handlar om i alla fall. Filosofen i fråga gör en liknelse med en man som traskar på en gata i sina egna tankar utan att egentligen tänka på vart han är på väg. Helt plötsligt stannar mannen upp och funderar på vart han ska. Det är först i det ögonblicket han får frihet att välja vart han vill gå.
Oerhört tacksam för all hjälp.
Vem sa detta?
Moderator: Moderatorgruppen
Vem sa detta?
Nej, jag vet inte. Har för mig att Kant sa nåt liknande, "bör implicerar kan". Man kan inte tala om att man bör göra något förrän man kan göra det.
Vem sa detta?
nej Kant är jag rätt övertygad om att det inte var. Har en gnagande känsla av att det kan och också bör vara Sartre
Men till och med mitt tjocka filosofilexikon gick bet på att ge svar på detta.
Tack Stefan
Tack Stefan
Vem sa detta?
Jag vet inte heller, men citatet låter väldigt Kierkegaardskt.
Men det får mig osökt att tänka på en diskussion jag och Stefan hade på ett möte, om alternativen "finns från början", eller om vi konstruerar dem. Jag var då inne på att vi skapar alla handlingsalternativ, och att inga sådana "finns från början", medan Stefan verkade (om jag inte missförstod dig) vara inne på att alternativ visst "finns", och att det bara är upp till oss att upptäcka dem.
Men detta bottnar väl (återigen, misstänker jag) på existensen hos abstrakta fenomen (!) som klasser, alternativ, relationer, etc.
Men det får mig osökt att tänka på en diskussion jag och Stefan hade på ett möte, om alternativen "finns från början", eller om vi konstruerar dem. Jag var då inne på att vi skapar alla handlingsalternativ, och att inga sådana "finns från början", medan Stefan verkade (om jag inte missförstod dig) vara inne på att alternativ visst "finns", och att det bara är upp till oss att upptäcka dem.
Men detta bottnar väl (återigen, misstänker jag) på existensen hos abstrakta fenomen (!) som klasser, alternativ, relationer, etc.
Vem sa detta?
Kierkegaard är inte en omöjlighet. Får undersökas närmare. Tack archaxe.
Personligen är jag mer inne på Stefans variant (om Stefan nu tycker så) att möjligheterna redan finns för oss att upptäcka. Humanekolog som jag är vill jag dock säga att det är en blandning av de båda. Möjligheterna finns redan och upptäcks av människan men däremot när en människa finner en möjlighet som tidigare inte upptäckts av någon annan konstruerar personen i fråga denna möjlighet.
Personligen är jag mer inne på Stefans variant (om Stefan nu tycker så) att möjligheterna redan finns för oss att upptäcka. Humanekolog som jag är vill jag dock säga att det är en blandning av de båda. Möjligheterna finns redan och upptäcks av människan men däremot när en människa finner en möjlighet som tidigare inte upptäckts av någon annan konstruerar personen i fråga denna möjlighet.
Vem sa detta?
Jag hade nog gissat på Sartre, men det kan säkert vara nån annan existentialist också. T ex Kierkegaard eller Camus.
Jag är lite inne på att svårigheten att avgöra den där frågan är att vi inte är klara över vad vi menar med "existens". Jag tror att språkfilosofi kan spela en avgörande roll i att avgöra metafysiska frågor av detta slag. Håller med om att det är samma fråga som om klasser mm. existerar.
Jag är lite inne på att svårigheten att avgöra den där frågan är att vi inte är klara över vad vi menar med "existens". Jag tror att språkfilosofi kan spela en avgörande roll i att avgöra metafysiska frågor av detta slag. Håller med om att det är samma fråga som om klasser mm. existerar.
Re: Vem sa detta?
orrejon skrev:Skulle behöva hjälp till att hitta myntaren till ett citat: "Man har inget val förrän man inser att man har ett val".
Reserverar mig för inkorrekt citering men det är vad det handlar om i alla fall. Filosofen i fråga gör en liknelse med en man som traskar på en gata i sina egna tankar utan att egentligen tänka på vart han är på väg. Helt plötsligt stannar mannen upp och funderar på vart han ska. Det är först i det ögonblicket han får frihet att välja vart han vill gå.
Vet ej, någon okänd källa kanske, eller någon av existentialisterna?
Peter Wessel Zapffe, Om det tragiske (1941)
Alternativt: Jean-Paul Sartre, Simone de Beauvoir eller Albert Camus
Moderator
Pilatus skrev:orrejon skrev:Skulle behöva hjälp till att hitta myntaren till ett citat: "Man har inget val förrän man inser att man har ett val".
Vet ej, någon okänd källa kanske, eller någon av existentialisterna?
Peter Wessel Zapffe, Om det tragiske (1941)
Alternativt: Jean-Paul Sartre, Simone de Beauvoir eller Albert Camus
I nödfall får man väl säga det själv
Redan 2005 fanns wikipedia och Google
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026