gunsmoker skrev:Ditt inlägg verkar beröra lite determinism och lite Wittgenstein. Rent vetenskapligt har man frångått idén om determinism, men likt en religiös fundamentalist alltid kan hävda att Gud finns, oavsett allt, så kan man också hävda att allt är förutbestämt, oavsett allt.
Nej och ja.
Nej, det här berör varken Wittgenstein eller determinism. Och i inlägget skrev jag faktiskt svart på vitt att det inte berörde förutbestämdhet heller. Det där med språket drog jag upp för att frånsäga mig ansvar. Jag ville inte ta på mig ansvaret att, som till exempel begreppet 'determinism' eller 'förutbestämt' gör, med mina mänskliga sinnen, begrepp och ord, förklara vad allt egentligen går ut på. Determinismen och förutbestämtsbegreppet gör anspråk på att förstå. De ger i alla fall ett bud på att förklara hur saker och ting förhåller sig. Det gör inte jag. Jag tror inte att jag kan fatta hur saker och ting förhåller sig. Det är det enda jag ger ett bud på - att saker och ting förhåller sig på sätt som jag, med min mänskliga kropp, inte förstår någonting av. Som jag skrev i inlägget, utgår determinismen, förutbestämdheten och ödet ifrån det mänskliga tänkandet; från att tiden är linjär. Det utgår ifrån orsak och verkan; från då, nu och sedan. Det jag säger är att jag, som den mänskliga varelse jag är, omöjligt kan veta om tiden eller saker och ting, över huvud taget förhåller sig på det sättet. Om tiden alls existerar. Jag kan inte vara säker på någonting. Jag kan inte ens vara säker på, att jag inte är säker på någonting (till skillnad från den där karln, var det Sokrates?)
Men ja, det här är lite av ett fundamentalistiskt tänkande. En annan sorts fundamentalism dock, än den som talar om till exempel determinism, ödet, förutbestämdhet eller Gud. Till skillnad från tron på Gud, och tron på att man antingen kan välja Guds väg, eller på att Gud kan välja din, säger den här i princip: "Du kan tro vad fan du vill. Tro att det är du som bestämmer. Tro att det är någon annan, eller någonting annat som bestämmer. Tro att allt är förutbestämt eller tro det inte. Det spelar ingen roll vad du tror. För oavsett vad du hävdar och oavsett vad du tror, kommer du lik förbannat alltid att tro bara exakt, precis det du tror. Allting kommer alltid att vara bara exakt, precis som det är. Ingenting skulle kunna vara annorlunda. Du kommer aldrig kunna förstå det men din tro, eller brist på tro, gör ingen skillnad för hur saker och ting _egentligen_ är; de är bara del av det som inte skulle kunna vara annorlunda."
Mer intressant är då L. Wittgensteins tankar om språkets begränsningar. Är ordet "oändlig" bara en skenbar paradox utifrån axiomen som språket ger oss, eller är det verkligen något omöjligt? Det är ju möjligt att vi inte kan greppa innebörden av det ordet utifrån de premisser vi har i språket, eftersom det då blir motsägelsefullt.
Min rätt så fundamentalistiska syn på hur saker och ting förhåller sig är, som sagt, naturligtvis inräknat i det som inte skulle kunna vara annorlunda. Jag kan inte tro någonting annat än det här. De som tror på Gud gör det inte för att Gud finns, eller inte finns, utan för att de inte skulle kunna tro någonting annat. Vi gör vad jag gör. Och Wittgenstein har egentligen ingenting alls med saken att göra, om du frågar mig. Men det har du ju inte gjort.
Och satan vad folk måste bli trötta på mig när jag upprepar mig så här mycket som jag gör.