Enligt vad jag försår av de senaste rönen inom neurofysiologin så kan vi inte skilja vår "högsta" och mest förnäma förmåga, tänkandet (förnuftet, ratio, tvivlet osv), från de underliggande strukturer som det är oupplösligt och intimt förbundet (sammanväxt) med. Dessa strukturer är visserligen hierarkiskt ordnade, från den basala ämnesomsättningen via driftlivet och beteenden som rör lust och olust, via våra fundamentala emotioner (fysiska representationer) som övergår i känslor (mentala representationer) och därefter söker sitt uttryck i verksamhet och tankar. Detta skulle betyda att vi människor inte har möjlighet att tänka helt "fritt", det vill säga utan att hämta "näring" ur dessa grundläggande strukturer, eller att påverkas av dem frivilligt eller inte.
Vårt tänkande (som ju försöker frigöra sig från dess kroppliga ursprung) kan därför albli den oberoende, objektiva instans vill så gärna vill åberopa som ett alternativ till den förmenta "livsmekaniken".
Med andra ord: intresset, det absoluta intresset, det vill säga intresset till liv (själva livsimpulsen) talar ur oss... och vi kan inget annat göra än att söka den röst som på bästa sätt motsvarar det som kommer upp ur djupet av vår existens, autenticitet alltså.
Här har filosofin sin uppgift enligt mig... det är filosofens personliga uppgift att söka sin röst, att pröva den och att finna ett språk som kan förmedla det som "ur-sprunget" kräver av henne eller honom. Filosofin som nödvändighet alltså.
Jag tror att de flesta helt enkelt inte förstår vad livet k a n vara. Det finns både snabbare och billigare kickar att få än att genom det filosofiska grubblandet tålmodigt pröva vad det att vi faktiskt existerar betyder.
(Rättelse: "albi" i texten ska vara "aldrig bli", såklart.)