TV - bra eller dåligt?

Moderator: Moderatorgruppen

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 03 okt 2006 21:39

Rafael skrev:Vadå allt berikar världen? Känns som ett ganska ogenomtänkt argument

Om vi begränsar oss till TV-utbudet så kan vi diskutera tex "Days of our lives" och hur det har berikat världen. Det gäller bara att försöka vara lite konstruktiv...

Förresten, det är inget argument. Det är en uppfattning och jag gör anspråk på att göra den allmängiltig. Och det är ganska genomtänkt.

Förresten, tänka är rätt överskattat.

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 03 okt 2006 21:57

Mohini skrev:det kanske har gått dig obemärkt förbi att radio och framför allt P1 anses som finkulturellt av någon anledning - men om du vill ställa dig utanför den debatten, varsågod.
den allmänna uppfattningen verkar vara att man blir en bättre människa av att lyssna på P1 och titta på UR... men frågan är vad man lär sig mest av, en dokumentär om naturfolken i afrika eller en såpa typ OC som avbildar västerlandets kollektiva fantasi om det perfekta livet?
jag vet inte, men visst är det en intressant fråga...

Jag har märkt det, men jag har inte tagit intryck. Jag står ut med att det är finkultur. Jag står däremot inte ut med t.ex. TV4:s soff-mys. Skulle det finnas en tv-kanal med samma kaliber skulle inte det du säger hålla ("skulle radio vara finare än tv"). Jag kan dock stå fast vid att för just mig är innehållet det viktigaste. God morgon världen, människor och tro, konflikt, med flera program, är mina viktigaste kunskapskällor för nutidsorientering. Ernst Kirchberger ger mig inte det. Så det beror på vad man vill ha. Sen, nej, det är inte mitt problem att det är finkultur. Jag tar smällen.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 04 okt 2006 15:20

Det viktiga är hur man motar det som presenteras.
I en populärshow bör man väl ha en viss skepsism gentemot levnadsregler som prånglas ut, medans man i naturprogram kan se det som en del av betraktelsen forskaren får i fält.
Man betraktar verklighet, bortaget ljudspår och en viss dramaturgi.

Visst har OC sina poänger då det speglar detta samhälle, men då blir det viktiga att kritiskt analysera varför den visas, vilka den riktas till, varför den riktas osv osv. Då gör vi samma fältbetraktelse som vi gör i naturprogramet. Vi ser verkligheten.
MEN om vi inte intar denna kritiska position och istället uppfattar serien som ett direkt utdrag av verkligheten så betraktar vi en skenverklighet som lätt kan leda till vanföreställningar.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Mohini

Inläggav Mohini » 04 okt 2006 19:32

jag har precis slängt ut min TV och den kommer inte in här igen.

jag tycker att TV och andra medier ligger till grund för Myten om Verkligheten. TV visar inte världen, TV visar (i de allra flesta fall) en artificiell värld som vinner sin tjusning just genom att den är artificiell och ouppnåelig.

det skrämmer mig att människor kanske börjar tro att "såhär är det" eller ännu värre att "såhär BÖR det vara". för visst påverkas vi av det vi ser...

man luras att tro att lycka kommer genom uppnåendet av vissa mål - det perfekta livet, kroppen, partnern, kärleken, sexlivet - och då dessa mål i sig är ouppnåeliga är man dömd att bli besviken.  

det enda positiva skulle vara den eventuellt avkopplande effekten, men den får jag hellre på andra sätt.
Jag är inte tystlåten... jag är bara nykter.
Jag har inte livsångest... jag är bara nykter.
Jag är inte ful... du är bara nykter.
;)

marlon

Inläggav marlon » 04 okt 2006 21:29

Det finns ju faktist bra program på TV som kan vara givande och lärorika, inte bara avkoppling och verklighetesflykt men det är få.
 Egentligen är enda anledningen till att jag har TV att SVT visar en bra film då och då och ibland något bra program.
Tycker det är skrämmande hur människor blir som hypnotiserade av TV:en. Folk kan ju knappt äta middag utan att sitta framför sin TV.

Stefan

Inläggav Stefan » 05 okt 2006 01:12

SvT tycker jag inte alls om. För det första är den väldigt vänstervriden, för det andra sänder den mest usla program som svenska dramaserier, diverse kassa dokumentärer och lekprogram, etc. Det finns ett och annat undantag som Filmkrönikan som är värt att se på men all-in-all finns det mycket mer som är värt att titta på på femman/C+ eller Viasatkanalerna.

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 05 okt 2006 07:46

Stefan skrev:SvT tycker jag inte alls om. För det första är den väldigt vänstervriden

Jag fattar att du pratar utan belägg, men det skulle ändå vara kul att höra några exempel.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 05 okt 2006 17:18

Oj, Stefan, jag tar alltid Viasat-kanalerna, TV3 och TV5 som praktexempel på skit-TV rakt igenom. Tillochmed valet av film suger för det mesta, och nyheterna skall vi inte ens prata om. Det bästa jag sett på 3:an är det där "Ordjakten" eller vad det heter, som går halv fem på morgonen (bästa sändningstid) där det står en uttråkad tjej och försöker få nån salongsberusad tittare att vinna en miljon bara de ringer in och säger nått ord som antingen börjar på rätt bokstav som hennes egentliga ord, eller innehåller 65% av de bokstäver som hennes egentliga ord innehåller. Och det säger lite om resten av programmen.
Men så är väl jag lite mer vänstervänlig än du, tänker jag mig.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Stefan

Inläggav Stefan » 05 okt 2006 17:38

Jag tycker dom har bra serier, som Rome, Scrubs, Seinfeld, Family Guy, Simpsons. Sen har dom mycket bättre sport. Jag hittar inte mycket att titta på dom närmaste dagarna på SvT. Filmkrönikan och reprisen av Entourage (som gått flera år på C+) kanske.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 05 okt 2006 17:49

Jo, det är helt klart sant. Skit-TV rakt igenom var nog att ta i, de serier du nämnde är helt klart värda att titta på, men å andra sidan inget som TV3/TV5/Viasat-kanalerna kan ges credit för eftersom det inte är deras verk utan inköpt material. Vad jag tänkte närmast på när jag talade om skräp-TV var deras egna produktioner - Insider, Efterlyst, alla jävla dokusåpor, etc. Blir iofs ganska redundant att säga "Jaja, men jag menade att deras dåliga produktioner var dåliga, inte de bra såklart", vilket väl ungefär är vad jag gör nu.

Sport vet jag inte eftersom jag är totalt ointresserad, men det verkar inte orimligt att Viasat Sport visar både mer och bättre sport än SVT gör.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 05 okt 2006 18:08

Mohini skrev:jag har precis slängt ut min TV och den kommer inte in här igen.

Hmm... Du tycker att tv är skit, och att man inte får lyssna på P1... Är det bara Nik Kershaw som gäller nu eller?

näckrosblad

Inläggav näckrosblad » 06 okt 2006 02:18

TV distraherar oss från att göra viktigare saker med våra liv. Vi ser på medan andra lever sina liv. Det måste vara det mesta patetiska och uttråkade man kan spendera sin tid på. Vi lever bara en gång - använd era möjligheter!

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 11 okt 2006 17:43

Stefan skrev:SvT tycker jag inte alls om. För det första är den väldigt vänstervriden, för det andra sänder den mest usla program som svenska dramaserier, diverse kassa dokumentärer och lekprogram, etc. Det finns ett och annat undantag som Filmkrönikan som är värt att se på men all-in-all finns det mycket mer som är värt att titta på på femman/C+ eller Viasatkanalerna.

Stefan tycker säkert att SVT blev vänstervridet när skattefuskaren fru minister Borelius lämnade SVT för ett år sedan och gick över till moderaterna?
Nå, allt till vänster om Djingis Khan är inte vänster.

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 11 okt 2006 17:57

suchanother skrev:
Stefan skrev:SvT tycker jag inte alls om. För det första är den väldigt vänstervriden, för det andra sänder den mest usla program som svenska dramaserier, diverse kassa dokumentärer och lekprogram, etc. Det finns ett och annat undantag som Filmkrönikan som är värt att se på men all-in-all finns det mycket mer som är värt att titta på på femman/C+ eller Viasatkanalerna.

Stefan tycker säkert att SVT blev vänstervridet när skattefuskaren fru minister Borelius lämnade SVT för ett år sedan och gick över till moderaterna?
Nå, allt till vänster om Djingis Khan är inte vänster.

Vissa lägger betydelsen "intellektuell" i vänster. SVT är hyffsat mångsidig, och inte särskilt intellektuell, men det beror på vad man jämför med. TV4 är jämförelsevis rätt höger, om man med höger menar "marknadsinriktad". Det som mest utmärker SVT är inte att den är vänster eller intellektuell. Det som mest utmärker SVT är att de agerar på allmänhetens uppdrag, inte på "hemligt uppdrag" att gynna särintressen inom blöj- och tvättmedelsindustrin.

dangdang
Kontakt:

Inläggav dangdang » 12 okt 2006 18:50

näckrosblad skrev:
TV distraherar oss från att göra viktigare saker med våra liv. Vi ser på medan andra lever sina liv. Det måste vara det mesta patetiska och uttråkade man kan spendera sin tid på. Vi lever bara en gång - använd era möjligheter!

Toppen att det numera finns ett facit på vad som är viktigt i livet.
Tack ska du ha näckrosblad. :)

TV är det som distraherar oss från att göra dummare och dummare saker.
"It's not a lie, if you believe it."

Återgå till "Filosofi"