Vilken filosof har betytt mest för den kommande människans tänkande?
Är det någon av antikens smått homosexuella tänkare?
Kanske någon av upplysningens radikaler?
Kanske till och med någon av de lite senare extrema filosoferna?
Vad tycker ni?
Mest betydande filosof
Moderator: Moderatorgruppen
I vårt samhälle måste jag väl ändå svara Jesus. Tvivlar på att någon annan kan ha påverkat lika mycket.
Om han inte räknas skulle jag nog svara Aristoteles, med liknande motivering. Han satte grunden för kristendomen och en del annat tänkande.
Känner däremot inte till så många filosofer, men de man känner till har väl generellt sätt förändrat mest ändå.
Om han inte räknas skulle jag nog svara Aristoteles, med liknande motivering. Han satte grunden för kristendomen och en del annat tänkande.
Känner däremot inte till så många filosofer, men de man känner till har väl generellt sätt förändrat mest ändå.
-
Henrick Pålsson
- Kontakt:
-
pavernicus
mest betydande filosof
Den ende nutida av betydelse är den tyvärr bortgågne Isayah Berlin.
- freddemalte
Re: Mest betydande filosof
Denna typ av frågor har gissningsvis ofta ett svar som är betydligt mer oväntat än vad man först tänker sig. Men leds ju snabbt att svara någon av de så kallat stora filosoferna (eventuellt även religiösa ikonerna samt vetenskapsmännen), men jag kan tänka mig att det är någon eller några få helt okända människor som genom tiderna har genererat otroligt viktiga tankar och idéer som spridit sig likt olika meme genom tid och rum utan att folk explicit förstått vad det har varit men att det implicit legat inbakat i andra traditioner, handlingsmönster, företeelser och kategorier av händelser.Hjalmar skrev:Vilken filosof har betytt mest för den kommande människans tänkande?
Vänligen
Fredrik
PS. För att förtydliga vad jag menar så kan nu ju fundera på systerfrågan, vilken musiker har varit mest betydande för den kommande människans musik? DS.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.