Angående resenärer som avlägsnar sig i C hastighet ifrån varandra.
Varför skulle man kunna färdas snabbare än ljuset bara för att 2 objekt kan avlägsna sig snabbare än ljuset från varandra?
A och B åker från X i C hastighet A kan inte jämföra sin position med B då dennes position inte är fixerad.
-Jag kan springa hundra meter på 1 sekund. Kolla nu r när jag springer från bilen som står vid rödljuset här. Jag springer när det blir grönt för bilen. Wrooooom.
-Såg du va fort det gick?
-Men du har ju bara sprungit 25 meter.
-Jamen bilen är ju inte här.
Angående kaffekoppen.
Det är väl inte resenären som kan dricka kaffet utan det är väl den som står vid destinationen dit resenären ska som kan dricka kaffe?
Vad händer med ljuset från mina främre strålkastare, som sitter på mitt rymdskepp, om jag åker i ljusets hastighet?
Jag trodde det var så att vi inte kan accelerera snabbare än ljusets hastighet men att vi väl kan färdas snabbare, eftersom ljusets hastighet är relativ till källans hastighet. (i fallet ovan mina strålkastare)
Det är väl därför den som kör ser världen som normal medan de som ser chauffören ser honom som en knubbig liten krabat

The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno