Mycket intressant forum.
Till att börja med vill jag klargöra ett par saker.
Kameravervakning, buggning, planterad spyware etc kan vara ett alldeles utmärkt sätt att komma åt grövre brottslingar
(terrorister, pedofiler, rånare etc.)
Debatten tenderar att bli en smula extrapolerande och därmed inte särskilt konstruktiv, i många fall.
Vad jag är rädd för, och vi har sett flera fall av det redan, är att information som som kan skada individer, läcker från diverse system.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/0009/28/naziuppg.html
http://www.ratsit.se - förvisso offentliga handlingar, men extremt lättillgängligt och individen som dissikeras, blir aldrig informerad.
Vid digital övervakning ökar även risken för manipulation av bevismaterial. Det är tex förhållandevis enkelt att kommunicera via en annan persons dator med hjälp av en trojan och/eller en proxy, som sedan raderas. Dessutom kan routrar och delar av infrastrukturen tas över, vilket omintetgör allt datalagringsdirektivet eventuellt, skulle kunna bidra till vår säkerhet med. Risken är dessutom överhängande, att grova kriminella tar till anonymiseringstjänster och använder tunga krypton på ett annat sätt än vad de gjort tidigare, vilket ger att de blir svårare att komma åt.
En annan risk är informationen säljs till företag och andra institutioner som står att tjäna på den. Det kan handla om att kartlägga köpbeteende hos konsumenter, finna eventuella svagheter hos konsumenten och profitera på dessa. Nyliberalens: "..är människor så dumma så.." biter inte riktigt när kunden är kartlagd in i minsta detalj. Eller politiska partier som är intresserade av att kartlägga den allmänna opinionen.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both."
- Benjamin Franklin 1738
"This terrorist surveillance program has helped prevent terrorist attacks. It remains essential to the security of America. If there are people inside our country who are talking with al Qaeda, we want to know about it — because we will not sit back and wait to be hit again."
- George W. Bush 2006
Värdeförskjutning? Borde inte "den kulturella evolutionen" lett oss i en annan riktning?
Skall övervakning förekomma, anser jag att:
1. Ett domstolsbeslut måste föreligga och det skall handla om misstanke om grövre brott. Inte fildelning av sunkig svensk film, kramgoa favoriter eller illegal porrsurfing.
2. Övervakning skall inte ske kollektivt av en hel population, vinsten är för liten, i förhållande till vilken skada det kan åstadkomma.
3. Den övervakade skall alltid informeras när buggning förekommit. Visar det sig att personen är oskyldig skall hon/han vara skadeståndsberättigad.
Slutligen tror jag inte människor är överdrivet paranoida, det är snarare en krympt privat sfär, som leder till paranoia och frustration.
Själv, bör tilläggas, har jag marginellt lite att frukta. Om någon tjock civilingenjör med drömmar om att flyga jetplan, på FRA lyckas dekoda och läsa mina base64-enkodade MSN-meddelanden, skulle det förmodligen bara ha en allmänbildade effekt på det stackars aset.
tips:
http://www.atomerochbitar.se/
Jag är inte Per Ström.