Vad är ondska? Ligger det i människans natur att vara egoist

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 26 dec 2006 14:43

Rafael skrev:Som vi alla vet brukar vi som små fråga våra föräldrar en faslig massa saker. Varför är det så? Varför det? Varför? Oftast klurar föräldrarna ut något svar på de flesta frågor, men sorgligt nog saknar en del föräldrar den ack så nödvändiga fantasin. Så, när barnet frågar "varför är det så? Varför det? Varför?" svar de: "jag vet inte, jag vet inte, jag vet inte!". När detta sker har nihilistens golgatavandring påbörjats.

Ludwig Wittgenstein, On Certainty, §310 skrev: A pupil and a teacher. The pupil will not let anything be explained to him, for he continually interrupts with doubts, for instance as to the existence of things, the meaning of words, etc. The teacher says "Stop interrupting me and do as I tell you. So far your doubts don't make sense at all."
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Tractatus

Inläggav Tractatus » 26 dec 2006 15:37

Jag är inte säker på huvudargumentet mot exemplet pedofilivåldtäkt. Att det orsakar lidande för andra är inte relevant. Att det går emot moral är inte relevant. Empati är inte relevant..

Vad är relevant för en nihilist?
Nej, just det.

Carpe Nihil

Inläggav Carpe Nihil » 27 dec 2006 03:39

Den subjektiva kontexten, givetvis.

Återgå till "Filosofi"