Satt och klurade på frågan hur vår värld skulle te sig om det helt plötsligt en dag landade en farkost på jorden med vida överlägsen intelligens och teknologi.
Skulle vi ta till strid för tillgång till teknologin och rädslan för att vara underlägsna, att få bevis för att vi inte skulle kunna försvara oss om en invasion var förestående.
Vad skulle hända med filosfins, samhällets, religionens och mänsklighetens grunder. Skulle vi stå enade på en jord att möta främlingarna på gott och ont eller kommer vi oavsett att handla med våld mot det okända?
Enskilda individer eller grupper tror jag skulle kunna bemöta ett sådant möte med större värdighet än samhället i sig.
Individuellt är vi nyfikna och villiga att se nya ting, men pöbeln.. Ja, hur reagerar den? Om nu Roswell incidenten inte var en väder ballong, gjorde inte jenkarna rätt i att behålla det för sig själva och låta oss utvecklas på egna premisser?
Om jag var en utomjording så skulle nog jag aldrig åka till en sån vild plats som jorden, det skulle väl vara mindre än 1% chans att komma härifrån om nyheten blev global.
Men ändå, tänk dig att gå ut på stan efter en sån nyhet skulle det kännas tryggare, farligare eller bara same old same old..??
Om ET visar sig, vad händer med oss?
Moderator: Moderatorgruppen
Om ET visar sig, vad händer med oss?
Fantasi är viktigare än kunskap, kunskap är begränsad medan fantasins bredd är oändlig! [A. Einstein]
Mycket intersant fråga...
Som du säga, vissa gruper i samhälet kommer att vilja visa vår ffrämade besökade joden, så som den är...
blandannat filosofer, naturmäniskor..
men dom andra, myndighter, skulle med alla medel döda, dom och även kanse förska ta över deras tekolgi...
ett sånt möte skulle sker på got och ont, mycket också för vilka dom kommer till...
Som du säga, vissa gruper i samhälet kommer att vilja visa vår ffrämade besökade joden, så som den är...
blandannat filosofer, naturmäniskor..
men dom andra, myndighter, skulle med alla medel döda, dom och även kanse förska ta över deras tekolgi...
ett sånt möte skulle sker på got och ont, mycket också för vilka dom kommer till...
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
-
suchanother
- Avstängd
Re: Om ET visar sig, vad händer med oss?
ZheDude skrev:Satt och klurade på frågan hur vår värld skulle te sig om det helt plötsligt en dag landade en farkost på jorden med vida överlägsen intelligens och teknologi.
Du behöver inte leta mer. De finns redan här och adressen hittar du längst ner på sidan.
-
suchanother
- Avstängd
Re: Om ET visar sig, vad händer med oss?
dubbelt igen...
Sufta du på forumet? suchanother
om så, så är det vi som är jodingar som reser.
om så, så är det vi som är jodingar som reser.
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
Jag letar inte, jag är bara fundersam över vad som skulle hända om det var utomjordingar (utom tvivel) som satte sin farkost på Röda torget, central park eller varför inte mitt i centrala Göteborg.
Spekulera i huruvida "aliens" redan går omkring bland oss var jag inte ute efter. Snarare hur tror ni vi mäniskor skulle reagera?
Skulle vi sluta upp i fred med varandra för hälsa dessa välkomna och visa vår goda sida eller skulle öka takten på vårt interna dödande av varandra i kanske syfte att visa värdiga mot främlingarna eller bara döda främlingarna i syfte att studera deras lik och teknologi.
Vad är chansen att vi skulle lära som ett samhälle av dessa ETs kultur, religion, filosofi och samhälle.. För att inte tala om deras tekniska kunskaper.
Det jag är främst nyfiken på det är hur skulle man ta emot denna nyhet, det finns intelligent liv i därute och dom har hittat oss och vill besöka oss!
Tänk dig samma kväll som nyheten blåses ut i alla nyhetsmedia över hela världen, skulle du känna dig glad, rädd, trygg, hoppfull vad? Vad skulle vara din första tanke?
Spekulera i huruvida "aliens" redan går omkring bland oss var jag inte ute efter. Snarare hur tror ni vi mäniskor skulle reagera?
Skulle vi sluta upp i fred med varandra för hälsa dessa välkomna och visa vår goda sida eller skulle öka takten på vårt interna dödande av varandra i kanske syfte att visa värdiga mot främlingarna eller bara döda främlingarna i syfte att studera deras lik och teknologi.
Vad är chansen att vi skulle lära som ett samhälle av dessa ETs kultur, religion, filosofi och samhälle.. För att inte tala om deras tekniska kunskaper.
Det jag är främst nyfiken på det är hur skulle man ta emot denna nyhet, det finns intelligent liv i därute och dom har hittat oss och vill besöka oss!
Tänk dig samma kväll som nyheten blåses ut i alla nyhetsmedia över hela världen, skulle du känna dig glad, rädd, trygg, hoppfull vad? Vad skulle vara din första tanke?
Fantasi är viktigare än kunskap, kunskap är begränsad medan fantasins bredd är oändlig! [A. Einstein]
Skulle vi sluta upp i fred med varandra för hälsa dessa välkomna
Det finns ett arabiskt ordspråk som lyder "jag mot min bror, jag och min bror mot min farbror, jag och min farbror mot främlingen" som jag tror skulle illustrera vad som skulle hända. Poängen med ordspråket är att illustrera hur vi människor alltid tycks ha ett behov av att vara misstänksamma/fientliga mot någon, men att vi gärna sluter oss i förbund och allianser med dem som är oss mer närstående än denna yttre, främmande, person.
Sålunda tror jag att människor först och främst skulle sluta kriga mot varandra. Kanske inte så att israeler och palestiner omedelbart började omfamna varandra, men vapenvila skulle man nog kunna vänta sig när rymdskeppet först visade sig, och vid en eventuell attack skulle många vapenmakter definitivt börja sluta sig i allianser.
---
Nu tror jag dock inte på en attack från yttre rymden.
Jag tror på diplomati, och jag tror det blir en oerhört svår fråga. Dels vilken enorm prestigeförlust det skulle bli för USA om inte rymdskeppen först landade på amerikansk mark och om inte det första mötet skedde med amerikas president. Dels; det första mötet. Hur kan man hälsa på en rymdvarelse? Ett vänligt leende från vår sida kan uppfattas som deras sätt att peka finger. Och hur kan man öht möta en varelse som kan bära på en helt främmande bakteriekultur och som vi inte vet hur de skulle reagera på våra?
Jag tror på attacker från paranoida nutcases från båda sidor. Vi har ett rikt kulturarv av historier som handlar om attacker från yttre rymden; ett rymdresande folk skulle kunna ha samma rika kulturarv av historier om att råka landa på en planet med psykotiska mördare.
Så här tror jag att mina reaktioner kommer bli:
1. Boo! De har huvuden med ögon och munnar, och deras kroppar är symmetriska, ungefär som våra. Jag hade hoppats på något mycket häftigare.
2. Är det där deras musik? Det låter ju ungefär som gammal popmusik. Jag trodde faktiskt nästan på allvar att rymdvarelser bara skulle lyssna på musik med konstiga vibrato-synthar.
3. Huh? Den där andra liraren låter inte alls som den första när den pratar. Kan de ha olika språk? Hmm... På teve så har rymdvarelserna alltid ett och samma språk, men nu när jag tänker på det så är det ju rätt fånigt.
4. Wowza! Ser deras forskningschef ut så där? Hade nästan varit värd att bli analprobead om jag så blott hade fått ligga på en stålbänk i samma rum som henne.
5. Nå. Nu har ett år gått och vi har bytt teknologi med varandra. Vi har fått deras vätemotor, kvantdator och nanorobotarna; de har fått vår betamax, soda streamer och gaffatejp. Nu är det hög tid att vi också ägnar oss åt kulturellt utbyte. Med andra ord; vad har de egentligen för knark?
Eller; som vi säger; "take me to your dealer".