Grottis skrev:Algotezza skrev:Färger är upplevelsekvaliteter.
Återigen skiljer du inte mellan upplevelsen och det upplevda.
När vi upplever finns inte denna distinktion mellan upplevelse och det upplevda, den finns när vi analyserar vår upplevelse och inser att det bortom upplevelsen finns "något upplevt" som uppenbaras för oss i upplevelsen.
Grottis skrev:När du ser en blå boll, så upplever du blått, men den upplevelsen är inte själv blå.
Har jag påstått det? Var får du det ifrån? Att färg är upplevelskvaliteter innebär att färg är kvaliteter som finns hos det (ting och levande väsen) som uppträder i våra upplevelser. Det är inte jag som hittat på uttrycket upplevelsekvalitet som beteckning på färgerna.
När jag finner något i min upplevelse som jag betecknar som en blå boll så upplever jag blått hos ett visst föremål men jag upplever inte "i sig" färgen blått. När blått förekommer i min omvärldsupplevelse är det alltid i form av blåa ting, ej i form av färgen blått "i sig". Den upplevelsen är endast möjlig mentalt.
När jag upplever en blå boll upplever jag att bollen är/har färgen blå.
Grottis skrev:Om du påstår att upplevelser har färger, har du inte åstadkommit någonting.
Det tycker jag är en infantil och fjantig tolkning av begreppet upplevelsekvalitet. Detta är ju i stället något som det som finns i min upplevelse kan äga när det just gestaltas i min upplevelse. Upplevelse som sådana har väl inga kvaliteter alls, men väl det som den kan rymma. Upplevelse i sig är ju bara ett abstrakt mentalt begrepp.
Grottis skrev:Istället för blåa bollar, har du blåa upplevelsekvaliteter.
Nej men de blå bollarna äger färgen blå, vilket är en upplevelsekvalitet, något kvalitativt som finns hos det som uppträder i min upplevelse.
Grottis skrev:Färgerna har flyttats in i huvudet.
Ja, det är i huvudet vi återskapar bilden av världen med hjälp av det som vår synförmåga förmedlat till oss. Det är där tingen får sina upplevelsekvaliteter, t.ex. blå färg.
Grottis skrev:Hur vi skulle förnimmera blått hos upplevelsekvaliteter -- det är verkligen mysko!
Ja, du tolkar det jag skriver så att det skall låta lite konstigt, för att det bättre skall passa din argumentation.
Grottis skrev:Om färgerna finns i huvuden, är det märkligt att vi kan ha ett gemensamt språk för färger.
Nej då, inte alls, för våra upplevelseförmågor är analoga och språket är gemensamt och bygger på att vi kommit fram till eller utgår från att vi upplever världen, färger och allt, analogt med varandra. Med det gemensamma språkets hjälp kan vi i yttre talade eller skrivna språkformer för varandra uttrycka vad som förssiggår i vårt inre. Det är väl inte konstigare än att vi kan ha ett gemensamt språk för våra fantasier som ju bara finns i våra huvuden.
Har du förresten läst Wittgensteins posthumt utgivna aforismsamling
Om färger?
A