Fann skrev:Du är en fö en fantastiskt begåvad "dialogare".
Det kan bero på för att du är lätt att dialoga med själv, Fann
Fann skrev:jag måste säga att jag själv inte upplever någon särskild "röra" eller att jag skulle avstå från att skriva av den anledningen att jag inte har tillräckligt tydliga direktiv om vilka frågor som hör hemma var.
OK. Och det är det kanske inte någon annan som skulle göra heller, av den anledningen. Men någon kanske uppfattar det som överväldigande - man vet inte allt som finns och vad man "kan" skriva om (vad som helst, givetvis, men man vill ju ge någon slags infallsvinkel).
Det kan ju inte vara så att det skulle bli bättre att bara klumpa ihop alla underforum till ett. Det måste ju ändå ses som sämre? På samma sätt har rubrikerna någon funktion, dvs. vi skulle inte uppnå samma sak om vi kallade dem för "underforum 1, underforum 2..." osv.
Johan Ågren skrev:Det första forumet jag gjorde delade jag upp filosofidelen i ontologi, epistemologi, etik/moral, estetik och generell filosofi. Sedan gjorde jag indelningen som nu finns då den är mer funktionell och användarvänlig.
Det tycker jag var ett mycket klokt beslut av dig Johan.
Johan Ågren skrev:Kategorierna fyller mestadels funktionen att man som läsare kan ana personens utgångspunkt;
Denna tanke tycks mig både korrekt och vacker, men kanske bör den nämnas för forumets (nya) användare i någon mer direkt form, så att folk förstår att de även kan hitta andliga ämnen under filosofi och vice versa.
Johan Ågren skrev:Om man startar en diskussion under "filosofi" med titeln "finns Gud?" är det då egentligen rätt att flytta den frågeställningen till "religion/andlighet"? Jag tror inte det.
Det finns nog minst fem tråder om guds förmenta existens, bevis för och emot etc. Jag har åtminstone svårt att få överblick om vad som är vad. Men så här i efterhand är inget att göra när det kanske finns >10 inlägg på varje tråd. Tar man genomsnittet av alla trådar tycks mig placeringen ändå godtycklig - den ena gudstråden hör inte mer eller mindre hemma under filosofi eller andlighet än den andra, i slutändan. Men i så fall Johan, vilka trådar bör då flyttas?
Så här ser jag det: Forumets administrering handlar om att presentera data. Fann är säkert mer bekant med detta än vad jag är så hon får gärna rätta mig. Miles & Hubermann har i alla fall ett coolt metodologiskt angreppssätt tycker jag - de ser insamling, reduktion och kategorisering av data som "three concurrent flows of activity" - allt sker samtidigt. Kategorierna kan då ändras varefter ny information uppkommer och behandlas. I detta fall kanske t. o. m. ett separat "gudsunderforum" skulle skapas, men då går man givetvis ifrån perspektivet att det är huvudförfattarens ingångspunkt som ska styra.
Nu är det lunch!
/Stefan