Filosofin ljuger!

Moderator: Moderatorgruppen

Sceptisk

Filosofin ljuger!

Inläggav Sceptisk » 08 maj 2007 19:47

Vad är filosofi annat än ren spekulation? Finns det någon filosofi som inte är metafysik? Vad ska filosofin vara bra för? Vad gagnar filosofin? Jag menar det måste ju vara världens mest hopplösa projekt. Man har hållit på i flera tusen år nu och vad har man kommit fram till? Ingenting. Man står fortfarande på samma ställe och stampar.
Det finns dom som påstår att filosofin har inte utvecklats sedan Aristotle. Jag är beredd att hålla med.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 08 maj 2007 19:57

De frågor du ställer är filosofiska frågor som kräver filosofin för att kunna besvaras. Det är dess funktion och dess rättfärdigande.

Hur skulle förresten ett "filosofiskt framsteg" se ut?
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 08 maj 2007 19:59

Fast det är lite det jag gillar med filosofin. Det är väl som med konst; jag kan uppleva att viss konst öppnar mina ögon, men jag gör ändå inga anspråk på att det skall gå att objektivt "kvalitetstesta" den för att se om den faktiskt har praktisk nytta.

Den filosofi jag är mest intresserad handlar mest om åskådningar och perspektiv; om att kunna ändra ens angreppsvinkel på problem och för att försöka förstå andra människor. Jag har inga illusioner om att filosofin skulle göra mig mätbart bättre på detta, men i och med att jag upplever mig bli bättre så har den ju ändå ett berättigande - för mig.

Jag tror det är kraven du presenterat på vad som skulle vara "bra" som är missvisande - inte på ämnet i sig.

Användarvisningsbild
tomtefader

Inläggav tomtefader » 08 maj 2007 20:01

Filosofin är blott ett nöje. Ingenting annat.
"Jag har talat" - Okänd

What Gives?

Re: Filosofin ljuger!

Inläggav What Gives? » 08 maj 2007 20:10

Sceptisk skrev:Det finns dom som påstår att filosofin har inte utvecklats sedan Aristotle. Jag är beredd att hålla med.

Här kan jag inte låta bli att undra vilken filosofi efter Aristoteles du läst.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 08 maj 2007 21:52

Filosofi är för dem som tänker för mycket..  :)

Det är en väldigt intressant fråga Sceptisk. Jag har också varit inne i de banorna och jag ser filosofin som ett nöje för de som gillar att tänka litet djupare än vanligt, försöker definera ting, diskutera saker och försöka finna vad meningen med livet är. Men att det leder någon längre sträcka tycker jag egentligen inte..

/Skyline

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 08 maj 2007 22:03

Sceptisk skrev:Vad är filosofi annat än ren spekulation? Finns det någon filosofi som inte är metafysik? Vad ska filosofin vara bra för? Vad gagnar filosofin? Jag menar det måste ju vara världens mest hopplösa projekt. Man har hållit på i flera tusen år nu och vad har man kommit fram till? Ingenting. Man står fortfarande på samma ställe och stampar.
Det finns dom som påstår att filosofin har inte utvecklats sedan Aristotle. Jag är beredd att hålla med.

Välkommen till postmoderniteten! Det gäller hela fältet, inte bara filosofin. Hojta när du släppt framstegstanken och se de kreativa möjligheterna på andra sidan bäcken! Ångesten markerar en övergångsfas.

Angelina

Inläggav Angelina » 08 maj 2007 23:40

Filosofi är bara en ursäkt för att bedriva trippelironisk kommunikation.

Squirrel

Inläggav Squirrel » 09 maj 2007 10:48

Sceptisk skrev:Vad är filosofi annat än ren spekulation? Finns det någon filosofi som inte är metafysik?

Ja. Metafysik är bara en liten del av allt som räknas till filosofi. Vi har moralfilosfi, etik, logik, språkfilosofi, estetik, vetenskapsteori och mycket mycket mer.

Sceptisk skrev:Vad ska filosofin vara bra för? Vad gagnar filosofin? Jag menar det måste ju vara världens mest hopplösa projekt. Man har hållit på i flera tusen år nu och vad har man kommit fram till? Ingenting. Man står fortfarande på samma ställe och stampar.

Jag kan uppriktigt sagt inte förstå vad du har fått det ifrån. Filosofin har lett till så mycket att det är svårt att veta var man ska börja. Rättsväsendets utformning, alla vetenskaper och all teknik som bygger på vetenskap, en massa språkliga begrepp som vi alla använder dagligen, stora delar av vår världsbild som förhoppningsvis bygger på vetenskapliga resultat vilka faller tillbaka på grundläggande filosofiskt arbete. Detta bara för att nämna några saker som filosofikt arbete mynnat ut i.

Sceptisk skrev:Det finns dom som påstår att filosofin har inte utvecklats sedan Aristotle. Jag är beredd att hålla med.

Har du läst någon filosofi efter Aristoteles?

amy

Inläggav amy » 09 maj 2007 15:14

Sceptisk skrev:Vad är filosofi annat än ren spekulation? Finns det någon filosofi som inte är metafysik? Vad ska filosofin vara bra för?

allt är filosofi, även vetenskap, och vetenskapen har gett oss många roliga saker.

Man har hållit på i flera tusen år nu och vad har man kommit fram till? Ingenting. Man står fortfarande på samma ställe och stampar.

det enda man kan veta är ingenting. meningen med filosofin är att tänka så länge att man inser att man inte kan tänka, man bara tror att man kan. då behöver man inte längre filosofera, man kan leva istället.

den kan inte utvecklas längre för att när den utvecklas längre finns inte längre några ord som kan förklara det. (socrates)

så alla som utvecklas längre har inget att säga...

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 09 maj 2007 15:26

Vilken massa skitsnack! "Ser filosofin som nöje..." som sudoku.

"Inte utvecklats sen Aristoteles" - Säg till när du känner dig mogen då.

Hopplösa losers hela bunten! Försök igen - Tänk HÅRDARE, BÄTTRE, MER!

Användarvisningsbild
tomtefader

Inläggav tomtefader » 09 maj 2007 16:45

Fication skrev:Vilken massa skitsnack! "Ser filosofin som nöje..." som sudoku.

"Inte utvecklats sen Aristoteles" - Säg till när du känner dig mogen då.

Hopplösa losers hela bunten! Försök igen - Tänk HÅRDARE, BÄTTRE, MER!

Säg mig, Fication, vad som då är den yttersta meningen med allt detta. Att få människor att just tänka mer? Att sprida visdom i världen, att söka? Hittils har ingen lyckats övertyga mig med sina värdelösa argument.
"Jag har talat" - Okänd

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 09 maj 2007 18:41

Jaha, så folk ska ställa sig på kö för att få audiens hos Dig. Sedan lägger de fram sin 'sanning'. Du viftar avvärjande med handen,

"Nej, inte gott nog. Värdelöst argument!"

Sorry, det funkar inte så. Men för all del, stig inte upp ur fåtöljen för min skull...

Användarvisningsbild
tomtefader

Inläggav tomtefader » 09 maj 2007 20:27

Samtidigt kan man - likt som ock du förstår - icke begära någonting annat från Min sida än att Jag, själv i egen hög person, skall förstå (alternativ acceptera) tesen/teorin som framläggs. Att söka tala för exempelvis en demokratisk sanningssyn, där majoriteten bestämmer vad som skall ses som sant eller falskt, skrattar Jag bara åt så att Min fyllda audienssal ekar.
Med andra ord; om Jag inte är man nog att avfärda det argument som för mig framförs, i syfte av att få mig att ta till mig argumentet - vem skall då vara det?
"Jag har talat" - Okänd

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 09 maj 2007 20:39

Alltså, och det ska ni ha djääävligt klart för er, jag tror bara på en endaste sak, och det är, rejält med aga i barnuppfostran!

Återgå till "Filosofi"