I väntan på döden

Moderator: Moderatorgruppen

Teratologen

Inläggav Teratologen » 12 dec 2003 04:16

Johan Ågren skrev:Teratologen,

det är ett relativt enkelt fall, men för den sakens skull inte lätt. Du utgår ifrån att din vän gör denna förfrågan när han är vid "sina sinnes full bruk". Men hur kan vi veta att det är så? Du kanske tvekar och dagen efteråt säger din vän att han ångrat sig. De svåraste fallen när det gäller dödshjälp är de när kommunikationen inte fungerar "normalt". Vad vet vi igentligen om en människas faktiska upplevelser i förhållande till vad vi tolkar de som?

Johan

Jag utgår ifrån att hans önskan är en följd av det lidande han upplever och att hans omdöme är påverkat av lidandet. Ja, självfallet tolkar jag situationen, liksom allt jag upplever, och vad jag läser ut ur den och knappast kan undgå att läsa in i den är att min väns lidande är fruktansvärt och att han ber mig att snarast möjligt göra slut på det genom att döda honom. "Ett relativt enkelt fall", kanske, men verkligen inte lätt.

Nä, vi vet ingenting bortom våra egna tolkningar och just därför bör vi kanske avstå från att sanktionera och legitimera dödshjälp.

plastocid

Inläggav plastocid » 12 dec 2003 04:21

Ja det tycker jag i princip. Men det finns ju såklart extremfall, det finns det alltid.

Siëng Donk-Tsïong

Inläggav Siëng Donk-Tsïong » 12 dec 2003 11:51

Att hindra någon från att ta livet av sig: Ja.

För jag tror inte det är friskt att vilja påskynda döden. Eller det kanske är väldigt förenklat, men så som jag upplevt självmord under mitt liv i en stad och i en värld som denna, så verkar det inte vara något särskilt friskt att önska sig döden framför livet. Då är det något som fattas i livet, och det är vad människan behöver - inte döden.

Går det att önska sig döden utan att lida brist på något essentiellt i livet?
Oguh!

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 31 aug 2010 02:21

Johan Ågren skrev:Varje gång jag funderat över detta har jag inte kommit fram till en praktisk lösning. Någon?
Nej det verkar väldigt komplicerat, men det jag är lite undrande över och nyfiken på är hur det har blivit där aktiv dödshjälp är tillåten (bl.a. Schweiz, Nederländerna, Belgien och delstaterna Oregon och Washington i USA)? Hur ser man på effekterna av att detta är tillåtet där? Har det ställt till med några etiska, praktiska eller känslomässiga problem som förstärker eller försvagar Sveriges ställningstagande i denna fråga? Någon som vet mer om detta?

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Återgå till "Filosofi"