Johan Ågren skrev:Teratologen,
det är ett relativt enkelt fall, men för den sakens skull inte lätt. Du utgår ifrån att din vän gör denna förfrågan när han är vid "sina sinnes full bruk". Men hur kan vi veta att det är så? Du kanske tvekar och dagen efteråt säger din vän att han ångrat sig. De svåraste fallen när det gäller dödshjälp är de när kommunikationen inte fungerar "normalt". Vad vet vi igentligen om en människas faktiska upplevelser i förhållande till vad vi tolkar de som?
Johan
Jag utgår ifrån att hans önskan är en följd av det lidande han upplever och att hans omdöme är påverkat av lidandet. Ja, självfallet tolkar jag situationen, liksom allt jag upplever, och vad jag läser ut ur den och knappast kan undgå att läsa in i den är att min väns lidande är fruktansvärt och att han ber mig att snarast möjligt göra slut på det genom att döda honom. "Ett relativt enkelt fall", kanske, men verkligen inte lätt.
Nä, vi vet ingenting bortom våra egna tolkningar och just därför bör vi kanske avstå från att sanktionera och legitimera dödshjälp.