Hur ger man bäst 'sitt stöd' till någon?

Moderator: Moderatorgruppen

asper

Inläggav asper » 19 jul 2008 03:24

xx

FIG skrev:Jag vill inte riktigt hålla med Asper om att behovet att inte har en grund och stå på, kanske. Men jag tro att behovet att minstånde veta vad man har en fast grund är viktigt för att själv falla okontrollerad.
att falla är ingen fara, men det faliga är att inte veta vad man föll i från, eller vad man vill falla, Ifall man ska hjälpa någon.

Öh.. hej FIG... men, öh..
Citera mig gärna, men var då vänlig att citera mig.
Jag begriper inte var du läser detta i min text.
Eller vad det är du läser in heller!

Jag är ledsen om jag varit otydlig. Om du kan visa mig vad och var du citerar mig så kanske jag kan bli tydligare.
Jag känner inte igen de rader som du klistrar på mig, helt enkelt.

och så en gång till, till råga på eländet! :

FIG skrev:Och som Asper sa, ett sätt att hjälpa en person, är att tvinga den att själv formulera sina problem, för ofta så tro jag att dom inte riktigt själva vet vad problem alltid är.

Var har jag skrivit något om att tvinga någon?

hm...
Månne behöver jag träna mer på att skriva lättläst?

Eller så här, i enlighet med mitt inledande inläggs schematiska upplägg:

1. Jag noterar att du väljer att inte citera mig direkt. Det är ett problem för mig.

2. Detta får mig att känna både ilska och osäkerhet...

3...eftersom jag behöver känna mig förstådd. Om jag känner mig förstådd så kan jag korrespondera vidare i ämnet här på forumet.

4. Jag önskar att du antingen citerar mig korrekt, eller gör dina tolkningar av vad jag skriver betydligt tydligare.
Det skulle göra mig säkrare och möta mitt behov av att kunna bedöma min egen förmåga till att skriva förståeligt.

uvh asper

xx

kajmal

Inläggav kajmal » 01 aug 2008 08:55

jag tror på dej

Användarvisningsbild
freddemalte

Generell fråga ger generellt svar . . .

Inläggav freddemalte » 13 jul 2010 20:55

Alla handlingar som utförs av person A och som leder till att person B får det bättre, eller förhindrar att B får det sämre, kan väl likställas med hjälp.

Sen är det situationen som avgör vilken handling detta är samt hur den ska utföras.

OBS! Person A behöver inte vara medveten om att dennes handling hjälper person B för att det ska vara hjälp, enligt min mening.

Om A ska utföra handling medvetet för att B ska få hjälp måste A ha en del egenskaper som säkrar att handlingen är till hjälp för person B:

Förmåga till intellektuellt övervägande
Känsla för B:s situation och behov
Erfarenhet och kunskap
Ja det går säkert att bygga på lista ännu mer!

Självklart är dessa egenskaper mer eller mindre viktiga vid olika situationer.

Fredrik

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 14 jul 2010 04:28

Det bästa sättet att hjälpa andra är att ge dem pengar, det uppskattas alltid, för det löser omedelbart en massa praktiska problem, alltså hade Karl Marx rätt, först underbyggnaden, det materiella och också Juden Abraham Maslow menade det, ge folk ett glas vatten om de är törstiga, och en bra plats att pissa så den inte pissar i byxorna.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 15 jul 2010 01:35

Harald Davidsson skrev:Det bästa sättet att hjälpa andra är att ge dem pengar, det uppskattas alltid, för det löser omedelbart en massa praktiska problem, alltså hade Karl Marx rätt, först underbyggnaden, det materiella och också Juden Abraham Maslow menade det, ge folk ett glas vatten om de är törstiga, och en bra plats att pissa så den inte pissar i byxorna.

Ja, även humor och pajaserier kan få det mest svårtillgängliga och tunga diskurserna att brytas ner till mer lättförtärda små bakelser! Alltså ytterligare en form av effektiv hjälp.

Fredrik

Återgå till "Filosofi"