xion skrev:Anders skrev:En skitnöd känns inte som ett värde
Vill du hellre ha en påse på magen?
Det förstås
Moderator: Moderatorgruppen
xion skrev:Anders skrev:En skitnöd känns inte som ett värde
Vill du hellre ha en påse på magen?
Anders skrev:xion skrev:Vill du hellre ha en påse på magen?
Det förstås
xion skrev:Algotezza skrev:xion skrev:Lite nattliga funderingar;
Värde har sådant som kan uppfylla våra behov.
Värde kan också vara magasinerat värde som kan omvandlas till sådant som vi behöver.
Maten vi äter uppfyller flera av våra behov.
Sen förvandlas den till skit som i sin tur uppfyller växternas behov av näring. Växterna kan därefter konsumeras av oss eller indirekt via våra husdjur.
Därmed är cirkeln sluten. (Eller borde vara, men tyvärr spolar vi ut skiten i sjöar och hav där det istället blir ett miljöproblem-)
Värdet transporteras runt i cirkeln eller magasineras för senare behov.
Magasinerat värde kan även vara till exempel pengar, som inte har något värde i sig, men som lätt kan omvandlas till något vi finner värdefullt.
Om vi bryter cirkeln kan värden skingras och spädas ut så att dess värde blir oåtkomligt för oss. Så som sker när vi skapar avfall.
"Människan lever icke av bröd allenast"
Sedan är vi bra på att skapa nya behov, mer eller mindre nyttiga för oss. Det verkar som om vi har ett behov av behov och att det är det som driver oss att skapa nya behov. Värdet hos behov för individen är att få det tillfredsställt. Om det är av värde för andra, för resten av mänskligheten, eller om det till och med vållar skada, vad betyder värde då?
Varje handling orsakas av ett behov. Det kan vara att klia sig på örat, peta sig i näsan eller vad som helst. En tillvaro utan behov är ingen tillvaro alls. Det blir ett apatiskt depressivt intet. Det är våra behov som driver livet framåt.
Anders skrev:En skitnöd känns inte som ett värde
Algotezza skrev:Anders skrev:En skitnöd känns inte som ett värde
Men att bli av med kroppens avfallsprpdukter har värde för vår överlevnad.
Anders skrev:Algotezza skrev:Anders skrev:En skitnöd känns inte som ett värde
Men själva nöden, i sig? Ja, i och för sig är det en signal.
Algotezza skrev:xion skrev:Algotezza skrev:
"Människan lever icke av bröd allenast"
Sedan är vi bra på att skapa nya behov, mer eller mindre nyttiga för oss. Det verkar som om vi har ett behov av behov och att det är det som driver oss att skapa nya behov. Värdet hos behov för individen är att få det tillfredsställt. Om det är av värde för andra, för resten av mänskligheten, eller om det till och med vållar skada, vad betyder värde då?
Varje handling orsakas av ett behov. Det kan vara att klia sig på örat, peta sig i näsan eller vad som helst. En tillvaro utan behov är ingen tillvaro alls. Det blir ett apatiskt depressivt intet. Det är våra behov som driver livet framåt.
Enligt Buddha är en tillvaro utan behov och livstörst ett liv utan lidande och i stället ett upplyst liv. När behoven släcks blir man upplyst. Buddhismen har också en annan syn på "intet" och "tomhet,". Vi i väst är uppvuxna med idéer om utveckling och rörelse framåt och uppåt utan ände och tror att motsatsen innebär just apati och depression. Nu ser vi vad detta med att livet hela tiden skall drivas framåt lett.
Frid och harmoni i sinnet. Eftertänksamhet och kontemplation hat väl också ett värde. Att stanna upp och beundra naturens och universums skönhet i stället för att bara bocka av på sin bucketlist och rusa iväg till nästa punkt.
Kort sagt. Vilka behov leder till för djur, människor, natur och jordklotet på sikt hållbara värden? Vilka skall vi låta bli att odla upp?
Anders skrev:Algotezza skrev:Anders skrev:En skitnöd känns inte som ett värde
xion skrev:Anders skrev:Algotezza skrev:
Jag tänker på Robin Williams "Parry", i filmen Fisher King.
Han beskriver där en "gudomlig" tarmtömning.
En bra avföring med rätt konsistens är den bästa huvudkudden.
Att kunna skita på ett normalt och behagligt sätt är värt mycket.
Med trög mage och hemorrojder blir skitandet en plåga.
För många kan skitandet vara en stunds kontemplation med läsande av gamla Kalle Anka tidningar.
xion skrev:Algotezza skrev:xion skrev:
Enligt Buddha är en tillvaro utan behov och livstörst ett liv utan lidande och i stället ett upplyst liv. När behoven släcks blir man upplyst. Buddhismen har också en annan syn på "intet" och "tomhet,". Vi i väst är uppvuxna med idéer om utveckling och rörelse framåt och uppåt utan ände och tror att motsatsen innebär just apati och depression. Nu ser vi vad detta med att livet hela tiden skall drivas framåt lett.
Frid och harmoni i sinnet. Eftertänksamhet och kontemplation hat väl också ett värde. Att stanna upp och beundra naturens och universums skönhet i stället för att bara bocka av på sin bucketlist och rusa iväg till nästa punkt.
Kort sagt. Vilka behov leder till för djur, människor, natur och jordklotet på sikt hållbara värden? Vilka skall vi låta bli att odla upp?
Frid och harmoni är väl också ett behov?
Att ett liv utan behov skulle vara eftersträvansvärt tror jag är att missuppfatta buddhismen.
Vad (som jag tror) buddhismen tar avstånd från är inte våra (normala) behov utan istället överdrivet habegär och girighet, som till exempel evigt liv, rikedom, frosseri, makt, ständig tillväxt, mer och större vad det än gäller.
xion skrev:Anders skrev:Algotezza skrev:
Jag tänker på Robin Williams "Parry", i filmen Fisher King.
Han beskriver där en "gudomlig" tarmtömning.
En bra avföring med rätt konsistens är den bästa huvudkudden.
Att kunna skita på ett normalt och behagligt sätt är värt mycket.
Med trög mage och hemorrojder blir skitandet en plåga.
För många kan skitandet vara en stunds kontemplation med läsande av gamla Kalle Anka tidningar.
Algotezza skrev:Tarmtömningen är njutningen, kan vara det i alla fall, en lättnad. Skitnödighet utan att hitta ett dass är det inte. Jag minns från min och yngste sonen Parisresa hur vi gick från igenspikad toa till igenspikad to toa medan jag blev alltmer nödig. Till slut kom vi fram till Louvren där jag lättade på trycket innan vi kunde av njuta Leonardos porträtt av den av allt att döma konstiperade Mona Lisa.
Hubert skrev:Shit!
Nu kommer jag aldrig att kunna se henne som gåtfull!Algotezza skrev:Tarmtömningen är njutningen, kan vara det i alla fall, en lättnad. Skitnödighet utan att hitta ett dass är det inte. Jag minns från min och yngste sonen Parisresa hur vi gick från igenspikad toa till igenspikad to toa medan jag blev alltmer nödig. Till slut kom vi fram till Louvren där jag lättade på trycket innan vi kunde av njuta Leonardos porträtt av den av allt att döma konstiperade Mona Lisa.
Algotezza skrev:Hubert skrev:Shit!
Nu kommer jag aldrig att kunna se henne som gåtfull!Algotezza skrev:Tarmtömningen är njutningen, kan vara det i alla fall, en lättnad. Skitnödighet utan att hitta ett dass är det inte. Jag minns från min och yngste sonen Parisresa hur vi gick från igenspikad toa till igenspikad to toa medan jag blev alltmer nödig. Till slut kom vi fram till Louvren där jag lättade på trycket innan vi kunde av njuta Leonardos porträtt av den av allt att döma konstiperade Mona Lisa.
Sorry. Nu var jag en riktigt art pooper!
Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster