magicadehex skrev:J R Auk skrev:Magica, du tex, verkar mena på att vi delar något, som liknar den österländska världssjälen. Eller?
Jag tror något åt det hållet. Vad tror du, Auk?
Tja, jag håller på och slaktar tiden. Och då måste man se det fasta, sammanhållna, det identifierbara som änden på en ström. Änden av ett flöde.
Jag menar på ett sätt så är vi alla samma, hela universum. Allt är ett. Men på ett annat sätt är vi alla olika, intet liknar oss vid varandra vid närmare översyn.
Men om vi kunde, se till våra kroppar i den extension som slarvigt refereras till som tiden, så skulle vi växa något enormt, och genom det samgå och förenas.
Spotta i vattnet från en bro någon gång när ytan ligger blank. Som vågtoppar och dalar sprider ut sig på ytan måste vi i någon mening, med den energi vi dissiperar breda ut oss i universum. Nuet kommer vara nåbart för dessa dalar och toppar som vi producerar på platser som för oss inte kan nås, i det vi kallar "jag".
Men kanske kan vi aldrig bli medvetna det, och då spelar det ingen roll. Fast personligen ser jag det bara som tekniskt omöjligt och underhåller alltså tanken på en trancendation ut i det okända.
Var det ett svar? Jag vet inte. Jag vet inte ens hur man skall börja förhålla sig till detta. Så därför sympatiserar jag med Descartes, en fast punkt skulle vara trevligt.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno