Vad är värde?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Vad är värde?

Inläggav Pilatus » 14 feb 2026 13:59

xion skrev:
Pilatus skrev:
xion skrev:Om avsikten var god så innebär det att den är istrumentell.

Varför, motivera varför du tror att en hjälpsam handling t ex hjälpa en blind tant över gatan, har instrumentellt värde. Avsikten avgör.

Om en handling är god på grund av sina konsekvenser så är den instrumentell.
Däremot är en handling intrinsikalt god om avsikten var god (hade moraliska kvaliteter), oberoende av konsekvenser.

Handlingen i sig själv är instrumentet.
Den som initierar handlingen ser den som ett instrument att hjälpa till.
Tanten som var blind ser handlingen som värdefull (som instrument) för att hon skulle komma över gatan. (förutsatt att hon verkligen ville över gatan).

Men tanken med en intrinsikal handling är inte att vara ett instrument för något annat. Tanken med att hjälpa tanten är inte att uppnå ett mål för mig, den enda avsikt som finns är att hjälpa tanten. En oegenyttig och god handling definieras inte som instrumentell. Kant tycks ha avsett att en moraliskt riktig handling är god i sig själv. Om min avsikt är att vara god och moraliskt oförvitlig genom att vara hjälpsam kan man diskutera om gränsen för instrumentalitet har överskridits.
Moderator

xion

Inläggav xion » 14 feb 2026 17:09

Pilatus skrev:
xion skrev:
Pilatus skrev:Varför, motivera varför du tror att en hjälpsam handling t ex hjälpa en blind tant över gatan, har instrumentellt värde. Avsikten avgör.

Om en handling är god på grund av sina konsekvenser så är den instrumentell.
Däremot är en handling intrinsikalt god om avsikten var god (hade moraliska kvaliteter), oberoende av konsekvenser.

Handlingen i sig själv är instrumentet.
Den som initierar handlingen ser den som ett instrument att hjälpa till.
Tanten som var blind ser handlingen som värdefull (som instrument) för att hon skulle komma över gatan. (förutsatt att hon verkligen ville över gatan).

Men tanken med en intrinsikal handling är inte att vara ett instrument för något annat. Tanken med att hjälpa tanten är inte att uppnå ett mål för mig, den enda avsikt som finns är att hjälpa tanten. En oegenyttig och god handling definieras inte som instrumentell. Kant tycks ha avsett att en moraliskt riktig handling är god i sig själv. Om min avsikt är att vara god och moraliskt oförvitlig genom att vara hjälpsam kan man diskutera om gränsen för instrumentalitet har överskridits.

Jag har inte läst just något av Kant. Ofta kan filosofiska texter tolkas på flera sätt.
Att vilja hjälpa någon är väl moraliskt sett en god handling om den inte görs för vinnings skull.
Men en handling är alltid instrumentell oavsett syfte och vare sig resultatet är bra eller dåligt.
Det grundläggande är att varje handling har ett syfte och en verkan som i sin tur kan ha ett värde.
Livet är ett växelspel av behov och behovstillfredsställelse.
Behovet skapar handling. Handlingen är ett instrument för att tillfredsställa behovet.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 23 feb 2026 21:58

Värde betyder väl bara "detta vill någon ha/uppleva". Värdet finns så länge någon åtrår det.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 feb 2026 00:36

Algotezza skrev:Värde betyder väl bara "detta vill någon ha/uppleva". Värdet finns så länge någon åtrår det.

Speciellt då det gäller pengar.
"Efter några absurda veckor med 500-procentig ränta gav riksbankschefen Bengt Dennis till slut upp. Flytande växelkurs infördes – kronans värde sjönk drastiskt." från år 2009
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 feb 2026 11:27

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Värde betyder väl bara "detta vill någon ha/uppleva". Värdet finns så länge någon åtrår det.

"Efter några absurda veckor med 500-procentig ränta gav riksbankschefen Bengt Dennis till slut upp. Flytande växelkurs infördes – kronans värde sjönk drastiskt." från år 2009

I Engelska Antikrundan handlar det om hur "collectable" antikviteterna är.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 feb 2026 11:50

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:

Jag läser om yngre stenåldern och ser att människor i alla tider värdesatt vackra föremål. De har verkligen ansträngt sig för att försköna sin vardag. Noggrann polering av stenverktyg, vacker keramik, spännen och nålar. Man frestas tro att mycket av det som i dag kallas konst tillverkas med andra avsikter, man har vidgat konstbegreppet, eller kanske förstört det avsiktligt. Men varför, är det så jobbigt att lära sig något?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 feb 2026 14:02

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Speciellt då det gäller pengar.

Jag läser om yngre stenåldern och ser att människor i alla tider värdesatt vackra föremål. De har verkligen ansträngt sig för att försköna sin vardag. Noggrann polering av stenverktyg, vacker keramik, spännen och nålar. Man frestas tro att mycket av det som i dag kallas konst tillverkas med andra avsikter, man har vidgat konstbegreppet, eller kanske förstört det avsiktligt. Men varför, är det så jobbigt att lära sig något?

Allt levande strävar efter att uppleva behag och slippa obehag. Det är grunden för allt värderande på livets alla områdern.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 feb 2026 16:51

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Jag läser om yngre stenåldern och ser att människor i alla tider värdesatt vackra föremål. De har verkligen ansträngt sig för att försköna sin vardag. Noggrann polering av stenverktyg, vacker keramik, spännen och nålar. Man frestas tro att mycket av det som i dag kallas konst tillverkas med andra avsikter, man har vidgat konstbegreppet, eller kanske förstört det avsiktligt. Men varför, är det så jobbigt att lära sig något?

Allt levande strävar efter att uppleva behag och slippa obehag. Det är grunden för allt värderande på livets alla områdern.

En mycket stor del av populationen vill erfara att de gör någon nytta. Det behöver inte vara så märkvärdigt, min "mormor" klistrade tändsticksaskar och fick så småningom en stilig guldmedalj som hon aldrig bar. Men hon var nöjd med vad hon gjort. Många i hennes generation gick tre år i skolan. Hon kunde läsa och skriva. Värde var att leva som en god gudfruktig människa som gjort rätt för sig.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 feb 2026 21:43

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Jag läser om yngre stenåldern och ser att människor i alla tider värdesatt vackra föremål. De har verkligen ansträngt sig för att försköna sin vardag. Noggrann polering av stenverktyg, vacker keramik, spännen och nålar. Man frestas tro att mycket av det som i dag kallas konst tillverkas med andra avsikter, man har vidgat konstbegreppet, eller kanske förstört det avsiktligt. Men varför, är det så jobbigt att lära sig något?

En mycket stor del av populationen vill erfara att de gör någon nytta. Det behöver inte vara så märkvärdigt, min "mormor" klistrade tändsticksaskar och fick så småningom en stilig guldmedalj som hon aldrig bar. Men hon var nöjd med vad hon gjort. Många i hennes generation gick tre år i skolan. Hon kunde läsa och skriva. Värde var att leva som en god gudfruktig människa som gjort rätt för sig.

Att känna att man gör nytta genom att hjälpa och stötta andra känns ofta behagligt. Winwin för alla inblandade.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 13 mar 2026 10:33

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Allt levande strävar efter att uppleva behag och slippa obehag. Det är grunden för allt värderande på livets alla områdern.

Att känna att man gör nytta genom att hjälpa och stötta andra känns ofta behagligt. Winwin för alla inblandade.

Jag är då kategoriskt lite skeptisk mot den. Har jag tjatat tillräckligt om varför?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 13 mar 2026 11:50

Anders skrev:
Algotezza skrev:
Pilatus skrev:En mycket stor del av populationen vill erfara att de gör någon nytta. Det behöver inte vara så märkvärdigt, min "mormor" klistrade tändsticksaskar och fick så småningom en stilig guldmedalj som hon aldrig bar. Men hon var nöjd med vad hon gjort. Många i hennes generation gick tre år i skolan. Hon kunde läsa och skriva. Värde var att leva som en god gudfruktig människa som gjort rätt för sig.

Jag är då kategoriskt lite skeptisk mot den. Har jag tjatat tillräckligt om varför?

Det var så i min icke-biologiska släkt att man ogärna lämnade någon skuld bakom sig.
Moderator

Återgå till "Filosofi"