Pollen skrev:Smisk skrev:Bevisbördan är givetvis på den som säger att något är sant
Frågan jag ställde är mycket enkel:
Hur vet du att tiden "utanför det inre" är en missuppfattning?
Den första frågan är lika enkel, hur vet du att tiden existerar utanför erfarenheten?
Det är det man behöver ifrågasätta, kunskapsanspråket är ju det att tiden existerar utanför den.
Bevisbördan ligger då på det.
Pollen skrev:Jag frågar inte vad du menar med ordet missuppfattning, men hur du vet att det är en missuppfattning.
Dualismen inre-yttre spelar stor roll för dig fast inre-yttre lutar mer åt psykologi än filosofi. Det har påpekats tidigare att du psykologiserar begreppet tid något som fungerar väl för den som är upplevelsefundamentalist.
Halmdocka, jag är inte upplevelsefundamentalist som du verkar antyda. Jag har beskrivit dessa saker med lika mycket text som en hel bok så jag tror inte vi kommer längre

Pollen skrev:Hursomhelst - dualismen inre-yttre i din tolkning fattar jag som att du menar att allt som existerar tillhör antingen det inre eller tillhör det yttre, och det som tillhör det inre kan inte tillhöra det yttre och vice versa.
Nej så menar jag inte. Det jag sagt många gånger är att i detta fallet så är det en relation mellan inre/yttre.
Sättet inre/yttre förhåller sig till varandra är på samma sätt som 2 dimensioner förhåller sig till ett 2d objekt.
De är dimensioner, riktningar, möjligheter, för manifestation. Utan bägge möjligheter tillsammans blir det ingen erfarenhet av tid eller nuet.
Man kan lika lite ta bort ena sidan av inre/yttre i avseendet av tidserfarenheten som man kan ta bort en riktning för ett 2d objekt och på ett meningsfullt sätt tala om ett.
Pollen skrev:Alltså kan jag tänka mig - när jag resonerar och experimenterar med olika tankar kring det här - att du vet att det existerar åtminstone ett A som tillhör det inre, och bara det inre, och att det existerar åtminstone ett B som tillhör det yttre, och bara det yttre.
Frågan är helt enkelt hur du vet att detta A tillhör det inre och bara det inre? I det här fallet är A lika med tid.
Du påstår faktiskt att det är sant att tid tillhör det inre och inte det yttre. Annars blir ju talet om missförstånd nonsens.
"Bevisbördan är givetvis på den som säger att något är sant" skriver du.
Jo visst, man kan resonera och utesluta saker och få kunskap om saker. Det är massor av saker vi kan veta. Tidserfarenheten är en verklig erfarenhet och fysiska objekt är verkliga yttre fenomen. Jag påstår att tidserfarenheten existerar och att för att veta något om tiden som oberoende den så krävs bevis, empiriska och eller logiska. Inga sådana har visats ännu.
Pollen skrev:Tid är en realitet i den meningen att tid existerar oberoende av erfarenhet eller upplevelser. Varje tidpunkt, även nuet, är reella.
Det är inte fel att resoera med analogier men gulhet har blivit utrett och visat sig vara en dålig analogi.
Reella vad för något? Vad är det som är reellt? Erfarenheten?

Existerar gulhet utanför erfarenheten? Jag har inte sett ett förslag till förklaring på forumet när jag ställt frågan.
Vad kan det bero på?