Maat skrev:En annan innebörd skulle kunna vara att man ser företeelsen... "tankeprocess och medvetande" som ett utmärkande drag... eller uttryck... för "livets mysterium" - vilket inte var vad jag avsåg.
Kanske är det inte ett intellektuellt problem. Vi existerar, vi är medvetna och vi har en god förmåga att lösa ett stort antal problem, metafysiska och empiriska. Vi vet en hel del om vad liv och reproduktionsprocess är, även metabolism mm.
Men vi kan inte förklara varför vi är här, varför jag föddes av just min mor, i denna tid och plats. Det var så det blev. Det finns inget svar på sådana frågor. Men det är väl så med det mesta, vi kan ställa en massa frågor. Till sist måste vi konstatera att det inte finns något svar. Det finns ingen speciell orsak till att vi existerar just här och nu, sett som att vi identifierar oss som ett medvetande i en mänsklig kropp. Det kunde kanske inte vara på något annat sätt. Men är det något mystiskt med vår existens?
Någon sporde om att allt kommer att upprepas i en avlägsen framtid, att det börjar om, exakt som det är. Det tror jag är en omöjlighet och förutsätter för mycket av att allt är determinerat. Om det finns ett mysterium i detta så är det att allt är totalt ovisst. Något stor asteroid kan ju redan ha sin bana mot jorden och upptäckas av någon amatör som sitter och kikar mot rymden.