Vad är sanning?

Moderator: Moderatorgruppen

förstår mig själv

Vad är sanning?

Inläggav förstår mig själv » 09 jun 2012 18:09

Ja tror man på gudar, själ, fri vilja, religioner osv så har man VANFÖRESTÄLLNINGAR. Och är förvirrade saknar insikt osv.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 09 jun 2012 18:39

Tittar på ett klipp på youtube,
En låt jag la ut för ett år sedan med katie melua, A moment of Madness.

Den har fått runt 300.000 visningar och många kommentarer om hur bra den är.
Det dom inte vet är att jag förvrängde både röst och temp, ptichade och ökade och sänkte tonlägnen. Allt för att den skulle passera ett filter, vilket den gjorde ett tag... sen tillät hennes bolag den att få visas.

Men det är inte katie melua dom hör, det liknar inte ens hennes röst... men ingen har noterat det än.

Användarvisningsbild
Zokrates

Vad är sanning?

Inläggav Zokrates » 09 jun 2012 19:17

marko, kan du posta en länk så jag kan lyssna och själv avgöra hur det låter`?

Marko
Avstängd

Vad är sanning?

Inläggav Marko » 09 jun 2012 19:25

Zokrates skrev:marko, kan du posta en länk så jag kan lyssna och själv avgöra hur det låter`?

A Moment Of Madness by Katie Melua

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 09 jun 2012 19:41

Jo det låter fortfarande som henne, varje röst har ju ett visst omfång samt karaktäristika.
Starta först den översta och direkt därpå den understa.
<iframe width="640" height="360" src="http://www.youtube.com/embed/1U6vx6aNIuw?rel=0" frameborder="0"></iframe>

<iframe width="480" height="360" src="http://www.youtube.com/embed/1AV84Q-lq1A?rel=0" frameborder="0"></iframe>

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 09 jun 2012 19:55

Det skiljer sig i hennes mörka och ljusa toner,
tempot är ökat och sänkt periodvis.. för att kompensera det fick jag höja/sänka tonläget istället

Meningen var att det skulle vara så likt orginalet som möjligt, men det är långt ifrån ett orginal.
låten skiljer sig på några sekunder och undertexten fick förskjutas... rösten är mörkare rakt igenom
och det är svårt att höra skillnaden, men jag har inga problem med det, då jag hört låten ett par hundra gånger.

ett otränat öra för slingan har nog problem, men för mig är det inte katie som sjunger i den jag själv lagt in.
man hör inte skillnader mellan ljusa och mörka tonlägen på det vis hon använder sin röst på.

fast på videon du skickade så sjunger hon med lite mörkare röst än hon har i studio versionen.
och lite långsammare än vanligt.

Det digitala mönstret och fingeravtrycken visar nog klart att det inte är ett orginal.
Mönstret är förvrängt och med det ljudet. en falsk kopia. nära ett orginal, men inte fullt ut ett orginal.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 09 jun 2012 20:37

Marko skrev:fast på videon du skickade så sjunger hon med lite mörkare röst än hon har i studio versionen.

Frågan är om den videon gjordes efter att du lagt upp din version på youtube, för isåfall
är det inte omöjligt att hon tagit del av din tolkning, tyckt att den var bättre och försökt
anpassa sig efter den. Kul om så vore fallet. :)

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 09 jun 2012 21:17

Zokrates skrev:
Marko skrev:fast på videon du skickade så sjunger hon med lite mörkare röst än hon har i studio versionen.

Frågan är om den videon gjordes efter att du lagt upp din version på youtube, för isåfall
är det inte omöjligt att hon tagit del av din tolkning, tyckt att den var bättre och försökt
anpassa sig efter den. Kul om så vore fallet. :)

Lustigt nog tänkte jag lite så med,
Söker man på youtube efter henne, så kommer min låt bland dom första i sökresultaten,
och hon tittar nog säkert på det som läggs ut... och jag har funderat på vilken typ av reaktion hon får.

Vem vet. På den tiden var det enda som fanns, det studion gett ut. och jag blev väldigt förvånad över klippet du la ut,
för det liknade modifieringen som jag gjorde.... och ibland har jag tyckt att min version är lite mer sorgsen/ödesmättad än det hon gav ut i studion.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 10 jun 2012 00:10

Sanningen är att man ska ljuga,
med lögnen får man tillgång till en ny värld.

förresten, den där bilen du pratade om, säkert att det är en bil ?
och inte ett kapitalistiskt symbol vråk i form av en bil ?

ska man göra tester online, för att få pengar,
så skriv inte att du är arbetslös och fattig, skriv att du är miljonär och planerar att skaffa en ny bil,
skönhets operationer och lyxiga semestrar. då ramlar det in undersökningar i överflöd, och din telefon börjar bli aktiv igen,
av försäljare som erbjuder det mest fantastiska......

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 10 jun 2012 00:53

Barn lär sig tidigt att det lönar sig att ljuga, men betyder det då att lögnen är medfödd?
Man kan betrakta lögnen som en vinnartaktik i ett system som hyllar just vinnaren och
hånar förloraren, men detta gäller endast om vi tror på systemet och jag gör ju inte det.

Där står pedagoger och talar om vikten av att tala sanning och att inte ljuga, trots att
varje litet barn genomskådar denna falska utsaga om så bara genom att följa deras råd
och själva se hur de blir bemötta av omgivningen, ingen accepterar en sanningssägare!

Så vad barndomen i stort går ut på är att lära sig den fina balansgången mellan att vara
sann och lögnaktig och nästan alla barn klarar sin muntliga tenta.

Men jag hävdar att vi skall inte behöva ljuga och att hellre än att ljuga så är det att föredra
att tiga och låta tystnaden tala i de fall sanningen kan skada mer, ety våra medmänniskor är
ju oftast allt annat än accepterande, förstående och majoriteten är överfulla av skitvärderingar
som jag tolkar som resultatet av en framgångsrik hjärntvätt utförd av dem som tjänar mest
på en lögnaktig orättvis värld där summan av kardemumman av alla lögner blir att 1% äger
allt och resterande 99% är snöpta redan från födseln.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 10 jun 2012 03:04

Vad har jag för rätt att ställa någon inför ett svar ?
Den enskilde individen har all rätt att vara tyst.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 10 jun 2012 07:14

Marko skrev:Sanningen är att man ska ljuga,

så skriv inte att du är arbetslös och fattig, skriv att du är miljonär och planerar att skaffa en ny bil,
skönhets operationer och lyxiga semestrar. då ramlar det in undersökningar i överflöd, och din telefon börjar bli aktiv igen,

Hjärnan fungerar sämre om man ljuger. Man mår även sämre.
1) Hjärnan måste lagra lögnen och kropp och tankar måste leva förenligt med lögnen. Stjäl processorkraft, minne och gör programmet sämre... Som ett virus i hjärnan
2) Man ser att man inte duger att samhället borde vara annorlunda.
3) Man blir svårare att förstå, otydlig

3skäl till att börja minska på lagar, regler och sluta ge löften.

De kristna förstod detta och hade bikten... Det är inget flum. Dock så måste man komma fram till detta på rätt sätt för att det ska fungera... Man ska alltså inte tro på gud att denne förlåter utan att det sker för alla människors bästa. Må bättre för alla.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 10 jun 2012 11:29

förstår mig själv skrev:
Marko skrev:Sanningen är att man ska ljuga,

Hjärnan fungerar sämre om man ljuger. Man mår även sämre.
1) Hjärnan måste lagra lögnen och kropp och tankar måste leva förenligt med lögnen. Stjäl processorkraft, minne och gör programmet sämre... Som ett virus i hjärnan
2) Man ser att man inte duger att samhället borde vara annorlunda.
3) Man blir svårare att förstå, otydlig

3skäl till att börja minska på lagar, regler och sluta ge löften.

De kristna förstod detta och hade bikten... Det är inget flum. Dock så måste man komma fram till detta på rätt sätt för att det ska fungera... Man ska alltså inte tro på gud att denne förlåter utan att det sker för alla människors bästa. Må bättre för alla.

Att kunna prata utan att behöva tänka sig för hade väl varit frihet, och med frihet så känner vi oss lätta och bra till mods.
Världen består av fler individer och konflikter kan uppstå både med sanning och med lögn. man kan skydda eller skada med alla ord man använder, och det som folk vill hålla hemligt sårar mest att avslöja.

vet inte om man skulle må sämre av att inte prata om sina upplevelser inför alla, man pratar med dem man har förtroende för.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 11 jun 2012 10:46

En av de mest vanliga saker vi 'luger' om är väl vår identitet på nätet.
Vi använder nicknames, avatarer och fejkar adresser och personlig data.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 11 jun 2012 15:53

Marko skrev:En av de mest vanliga saker vi 'luger' om är väl vår identitet på nätet.
Vi använder nicknames, avatarer och fejkar adresser och personlig data.

Japp, rätt på alla punkter, tyvärr.

Återgå till "Filosofi"