Vetenskap blott en av andra religioner...

Moderator: Moderatorgruppen

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 19 nov 2014 10:15

Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:Inte heller behöver vi ta fram denna av oss ofullständigt förstådda "mikrovärld" för att förstå att ingen slump finns i den världen som mikrovärlden bygger upp.

Det är en sedan hundra år övergiven tanke att äkta slump inte finns i naturen. Vetenskapen i dag förstår verkligheten så att händelser i naturen inte alltid är avgjorda på förhand. Även då alla fakta om startvillkoren är kända är utfallet omöjligt att avgöra. Det beror inte på någon ofullkomlighet i vårt vetande. Det har hänt en del sedan Albert Einstein bråkade om Guds tärningar!

Jo för en del förvirrade människor som är slutna beträffade sina sinnen. Ja för dem är det naturligt att tolka världen utifrån begränsade observationer. Ja då kan fragment man observerar tyckas oförklarliga. Dess(fragment) förekomst, roll, betydelse betraktat från ett större perspektiv går förlorat och man ser inte samband.
Detta inskränkta sätt att tänka på är vanligt bland politiker och chefer(lekmän) när de skapar regler, rutiner, lagar osv.
De mäter ett effektmått uppmärksammar inte sidoverkningarna.(vill inte, och kan inte, märker den uppmärksamme som vill påvisa sådana. Det är förenat med högre insikt att förstå med förnuftet och man måste släppa på/rucka på sina värderingar/etik/religion något och dessa vanföreställningar klarar man inte av att släppa).

Det finns många exempel på detta i vården

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 19 nov 2014 10:24

Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:Inte heller behöver vi ta fram denna av oss ofullständigt förstådda "mikrovärld" för att förstå att ingen slump finns i den världen som mikrovärlden bygger upp.

Det är en sedan hundra år övergiven tanke att äkta slump inte finns i naturen. Vetenskapen i dag förstår verkligheten så att händelser i naturen inte alltid är avgjorda på förhand. Även då alla fakta om startvillkoren är kända är utfallet omöjligt att avgöra. Det beror inte på någon ofullkomlighet i vårt vetande. Det har hänt en del sedan Albert Einstein bråkade om Guds tärningar!

Hej igen. Vilken fysiker tror du kommer betraktas som större än Einstein om 200 år pilatus?
Jag känner på mig att din gissning kommer visa sig felaktig.
Så det är nog värt för dig att begrunda vad Einstein skrivit och efter detta om du känner att du förstår bygga vidare.
Eller räcker det med väsentligen argumentlösa uppfattningar för dig (dvs avsaknad av djupare förståelse). Det enda säkra slutsatsen du kommer fram till angående dig själv torde vara att du inte förstår själv (allt måste te sig mer slumpartat/otydligt otäckt? för dig) annat än att repetera de fragment som känns bäst för dig och din som det verkar önskan att gå imot naturlagar och efter eget tycke bestämma dessa lagar med negationer.(vilket ju naturligtvis inte går).
Livet handlar om att finna rätt inte hitta fel det är ingenting.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 19 nov 2014 10:40

förstår mig själv skrev:Jo för en del förvirrade människor som är slutna beträffade sina sinnen.

Så, är det på den nivån du vill argumentera? Det du skriver saknar varje gnutta av evidens!

Einstein hade fel. Slumpen beror inte bara på vår oförmåga att förutsäga vad som ska ske, utan den är inneboende i materiens natur.

Om du har något enda vetenskapligt belägg, som du kan referera till, är du välkommen att lägga fram det.
Moderator

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 19 nov 2014 12:21

Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:Jo för en del förvirrade människor som är slutna beträffade sina sinnen.

Så, är det på den nivån du vill argumentera? Det du skriver saknar varje gnutta av evidens!

Einstein hade fel. Slumpen beror inte bara på vår oförmåga att förutsäga vad som ska ske, utan den är inneboende i materiens natur.

Om du har något enda vetenskapligt belägg, som du kan referera till, är du välkommen att lägga fram det.

Antic

Inläggav Antic » 19 nov 2014 12:35

förstår mig själv skrev:(allt måste te sig mer slumpartat/otydligt otäckt?

Ingen pratar ens om luddigt och otydligt slumpartat.

Men inte ens tid kan existera om det inte finns ett litet mått av slump i allting eftersom då allt redan hänt i samma stund som allt kom till.

Tjusningen är att ditt liv inte är en uppspelning av något som redan hänt och att du aldrig kan förutsäga något till 100%, det är det som är livet och det som gör allt levande, eller hur? :)

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 nov 2014 17:15

Tror man på Gud kan slumpen ses som ett exempel på Guds creatio-ex-nihilo-förmåga. Slumpen går därför bra ihop med religion så länge man kan stå ut med oförutsägbarheten. Men det är klart, vill man ha trygghet kan man tänka att Gud plockar undan tärningarna så man själv slipper höra dem dunsa i bordet. Slump och kaos är väl det enda som hindrar Gud från att förinta skapelsen och ta livet av sig av leda. Gud älskar människan - hens bästa slumpgenerator hittills!
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
mullback

Inläggav mullback » 19 nov 2014 18:29

Pilatus skrev: Om du har något enda vetenskapligt belägg, som du kan referera till, är du välkommen att lägga fram det.

Om man skall ta saker ur sitt sammanhang..!?

Hemsidan du skriver i heter filosofiforum.com det är inget som slagit dig någon gång din pompösa prick?
Människan är en tid och sen blir hon gräs och frid.
Nils Ferlin

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 19 nov 2014 19:03

mullback skrev:
Pilatus skrev: Om du har något enda vetenskapligt belägg, som du kan referera till, är du välkommen att lägga fram det.

Hemsidan du skriver i heter filosofiforum.com det är inget som slagit dig någon gång din pompösa prick?

Förpliktar inte det till att undvika personangrepp?

Frågan om slump i naturen anses vara av ontologisk natur, kanske kan den inte slutgiltigt avgöras i vetenskaplig mening, i likhet med frågan om fri vilja. Jag opponerar mot fms som brukar hänvisa till Albert Einstein som sannerligen inte står oemotsagd.
Moderator

SigurdV

Inläggav SigurdV » 19 nov 2014 19:56

Pilatus skrev:
mullback skrev:

Förpliktar inte det till att undvika personangrepp?

Frågan om slump i naturen anses vara av ontologisk natur, kanske kan den inte slutgiltigt avgöras i vetenskaplig mening, i likhet med frågan om fri vilja. Jag opponerar mot fms som brukar hänvisa till Albert Einstein som sannerligen inte står oemotsagd.

Det går inte att iakta det som inte ännu har hänt.
Och så har vi ju vår egen Albert Engström.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 nov 2014 20:42

SigurdV skrev:

Det går inte att iakta det som inte ännu har hänt.
Och så har vi ju vår egen Albert Engström.

Danskarna har Storm P.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
skwuim

Inläggav skwuim » 29 nov 2014 15:55

NEJ! Vetenskapen är inte blott en av andra religioner. Det är bara pseudo-intellektuella postmodernister som hävdar detta.

Det som är skillnaden mellan religioner (och ideologier som postmodernismen) och vetenskapen är:
1. Vetenskapen är inte en ideologi utan en metod.
2. Vetenskapen förändrar sig efter nya upptäckter, religioner och ideologier gör det motsatta.
3. Vetenskapen erkänner sig aldrig ha helt rätt i någonting, religioner och ideologier gör det motsatta.

// skwuim

Antic

Inläggav Antic » 29 nov 2014 15:58

skwuim skrev:1. Vetenskapen är inte en ideologi utan en metod. // skwuim

Problemet är att den BLIR till det för vissa.

Användarvisningsbild
skwuim

Inläggav skwuim » 29 nov 2014 16:15

Antic skrev:
skwuim skrev:1. Vetenskapen är inte en ideologi utan en metod. // skwuim

Problemet är att den BLIR till det för vissa.

Ja, detta kallas scientism. Ett exempel på detta skulle vara att man föreslår att allting som har med kunskap att göra ska genomföras av den vetenskapliga metoden. Med andra ord, man anser ex. att politik ska skötas genom vetenskaplig kontroll av neurobiologi hos medborgarna. Eller man föreslår att vår förståelse av historia ska genomföras av vetenskap. Så att en analys av första världskriget blir en diskussion om subatomiska partiklar som flyger fram och tillbaka.

Det engelska utrycket "greedy reductionism" beskriver det ovanstående. Men detta är ingenting som någon som försvarar vetenskapen mot ideologiska präster i samhället skulle stödja.

Snarare handlar det bara om att inse att vetenskapen inte kan relativiseras till en ideologi eller religion, såsom postmodernister önskar göra för att höja sina egna korkade teorier till en tyrannisk piedestal över oss alla.

Antic

Inläggav Antic » 29 nov 2014 16:28

Klokt resonerat och jag håller med dig.

När man slutar att se förnuftigt på något så är det lätt att allt bara glider iväg och blir till något helt annat än det som det var tänkt för. Å andra sidan kan man se det fenomenet lite överallt där folk tappar greppet och inte kan se förnuftigt längre.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 30 nov 2014 17:38

Vetenskap vilar på obevisbara metafysiska grundantagande för att öht kunna böja bedriva vetenskap. T.ex. att verklighetens grund är materiell och objektivt mätbar. Är begreppet objektvitet en konstruktion vilande på intersubjektiv konsensus eller...?

Via sin metod kommer vetenskapen fram till sina världsbilder. Den har en inneboende tröghet och paradigm ändras inte över en natt. Pluset är att den är öppen medan de flesta religioner är slutna system. Mer auktoritetsberoende.
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Filosofi"