Allt är energi?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Allt är energi?
Smisk
Externa och interna egenskaper - så tänker jag med...
Externa och interna egenskaper - så tänker jag med...
Smisk skrev:klorofyll skrev:Men om man får för sig att tillföra viss mängd energi, så blir väl allt en explosion av ljus och färger??
Du tänker nog på när man tar knark?
Jag tänker mer att all materia smälter/brinner vi viss temperatur...
Holism? Det finns ju hologram, något som kan visas i flera, alla vinklar.
klorofyll skrev:Jag tänker mer att all materia smälter/brinner vi viss temperatur...
kolsyreis?
Moderator
Pilatus skrev:klorofyll skrev:Jag tänker mer att all materia smälter/brinner vi viss temperatur...
kolsyreis?
Jag är inte så bra på kemi, men grejen är väl att atomer ligger still eller rör på sig. Kvicksilver är en speciell metall, och vatten är tyngst (molekylerna ligger som tätast) vid 4 grader...
atomer ligger inte still. inte ens i en sten. eletronerna rör sig hela tiden. Vilken sak som helst kommer att förfalla och bli till mull. Nya träd växer upp där. Naturen vinner alltid.
Elan Vital.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Juli 2026
scirocco skrev:atomer ligger inte still. inte ens i en sten. eletronerna rör sig hela tiden.
Hur lyder definitionen av det, så kallade, stillaliggande???
klorofyll skrev:scirocco skrev:atomer ligger inte still. inte ens i en sten. eletronerna rör sig hela tiden.
Hur lyder definitionen av det, så kallade, stillaliggande???
Allt rör sig, energi finns i all materia. Något som är stilla existerar inte. Till och med berg har sina skred, som här i Geirangerfjorden.
Moderator
Fast jag kom på 15.22 att jag legat i sängen och dragit mig från 9. Jag kände mig som lim->stillaliggande
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Juli 2026
Juli 2026
Smisk skrev:Jag tänker mig att världen uttrycks både med externa och interna egenskaper samtidigt på ett komplext sätt.
Jag känner ofta rädsla, men jag är aldrig rädd...
Pilatus skrev:Vad betyder det att något är holistiskt, vad räknar du in i termen? Om jag är materialist så innebär det en massa saker. Andar, gudar och en massa andra påhittade väsen har inte någon plats i en sådan värld. Vilka egenskaper har en holistisk värld?
En bättre lösning är i så fall att anta en neutral monism. Världen består av något, men kanske inte hårda små kulor som vi kallar atomer. Inte heller idealismens konstigheter, att vara är att förnimmas.
Vad vi antar är att t ex elementarpartiklar är strängar, små svängande endimensionella knippen av energi. I alla fall enligt teorin.
Jag använder begreppet så som det betyder: https://sv.wikipedia.org/wiki/Holism
"Allt är energi" är reduktionism som jag ser det och det är helt enkelt fel. En banan är inte energi, det är en banan.
Egenskaperna hos en holistisk värld är på ett sådant sätt att de hos en helhet inte kan reduceras till egenskaperna hos någon del. Helheten har egenskaper som inte kan finnas hos en del av den. Med andra ord, egenskaperna hos delar räcker inte för att definiera egenskaperna hos helheten delarna finns inom.
Om världen består av något kan vi kalla det för Holons: https://en.wikipedia.org/wiki/Holon_(philosophy)
Jag har inga problem med att vi säger att saker består av andra saker. En banan består av saker men är inte sakerna utan är en banan. Om det finns någon minsta beståndsdel "allt består av" så är detta inte allt som är hur vi än vrider och vänder på det.
Body/mind problemet neutral monism verkar försöka förhålla sig till är endast problematiskt om man har ett snävt perspektiv på verklighetens natur. Har vi en modell som tillåter en insida hos verkligheten att existera är det inget problem. Verkligheten finns inte som en fysisk struktur utan som en holistisk där fysikalitet är ett innehåll. På samma sätt som färgerna hos en målning inte är den är inte atomerna människor.
Verkligheten är komplex på ett sånt sätt som ger att dess natur inte kan fångas av reduktionism. Är verkligheten komplex får perspektivet som visar den vara komplext. Det måste vara holistiskt tänker jag.
Smisk skrev:Verkligheten är komplex på ett sånt sätt som ger att dess natur inte kan fångas av reduktionism. Är verkligheten komplex får perspektivet som visar den vara komplext. Det måste vara holistiskt tänker jag.
Hur kan man med en holistisk syn utvinna guld ur berget? Guld kanske utgör några gram per ton, kanske finns där även koppar i fyndområdet. Med din holistiska (komplexa) syn är det ju bara stora stenar som sprängts loss ur berget. Eller?
Moderator
lynx skrev:Smisk skrev:Vertumnus skrev:Så är det förstås, fåtöljer är ur funktionssynpunkt fullt konkretra objekt.
Ja en fotölj är en fotölj som är ett objekt som innehåller potentiell energi. Men fotöljen är inte energi, det är en fotölj
Varför är inte en fotölj ren energi? Finns det givande och tagande energi? Om du sätter dig i fotöljen - ger eller tar den energi, eller blir det ett ömsesidigt energiutbyte?
En fotölj är en fotölj, hur kan den vara något annat?
Man kan tänka sig att erfarenheten av en fotölj är ett perspektiv som visar allt som ingår i existensen fotöljen behöver för att erfarans som fotölj.
Fysiskt ingår bland annat massa och energi. Förvirringen av att något är beståndsdelar som ingår som ingrediens hos något är vad jag påpekat när "allt är energi" ämnet hamnat som tråd.