Pilatus skrev:rekoj skrev:Pilatus skrev:Nej, det tror jag inte är rätt. Att du ser tio fingrar är en subjektiv bedömning. Att alla primater har tio fingrar är fakta (alltså ett omdöme som inte någon ifrågasätter).
Om du med subjektiv menar detsamma som "enskilt individuell" så förstår jag att du inte håller med om att fakta är subjektiv.
Jag menar att subjektiv är att utgå från egna känslor och åsikter. Det vill säga ett omdöme som inte tar stöd av etablerad teori, t ex biologi, utvecklingsteori, vad vi kan läsa i goda läroböcker.
Vad jag menar då är att det ena inte behöver utesluta det andra. Ett subjekt kan även utgå från etablerade teorier och vad vi kan läsa i läroböcker. Även när jag läser en lärobok behöver jag tänka själv och faktagranska. Och jag behöver förlita mig till mina synintryck att jag läser korrekt vad som står.
Jag kan däremot efter noggrannare eftertanke ångra formuleringen "fakta är en subjektiv bedömning" då den är onödigt kontroversiell och vilseledande med tanke på hur begreppet "subjektiv" vanligtvis används i praktiken. Det hade räckt att skriva att "fakta är en bedömning" eller "fakta kräver en bedömning".
Pilatus skrev:rekoj skrev:Fakta är som regel en form av kollektiv kunskap, något som många individer är överens om.
Kollektiv kunskap är ett komplicerat begrepp eftersom mängd inte implicerar kunskap och väldigt mycket handlar om vad som är accepterat att tro. Det är inte det stora antalet människor som avgör, det är mer det faktiska förhållandet att alla primater har tio fingrar.
Instämmer i att mängd inte direkt implicerar kunskap. Men mängd spelar en betydande roll i kunskapsproduktionen. De vetenskapliga studierna som generellt sett anses ha högst evidensvärde är de så kallade
kvantitativa studierna, och det kvantitativa handlar om just
mängd.
Pilatus skrev:rekoj skrev:När jag säger att fakta är en subjektiv bedömning menar jag bara att det är en bedömning som utgår från subjekt, dvs personer eller agenter.
Jag skulle inte formulera mig så. Subjektet kan ju framföra ett objektivt omdöme.
Enligt vad jag försökt förklara föreligger en avgörande skillnad mellan ett faktiskt föreliggande sakförhållande och människors kollektiva omdömen. Jag tror ju inte att du avser att relativisera kunskapsbegreppet, men subjektiv leder ibland tanken till något godtyckligt.
[/quote]
Jag menar att jag försöker solidera faktabegreppet, jag vill göra det starkt och potent. En del i att göra det starkare och mer potent är att ta hänsyn till människors faktiska uppfattningar. Det bidrar till att
levandegöra begreppet, och för att begreppet ska vara starkt och betydelsefullt behöver det vara levande.
Kan jämföras med att när Popper talar om falsifierbarhet i vetenskapliga teorier kan det tolkas ett svaghetstecken, men jag menar tvärtom att det är något som bidrar till vetenskapens styrka och potens.