Är människan från rymden, finns utomjordingar?

Moderator: Moderatorgruppen

Turosof

Re: Är människan från rymden, finns utomjordingar?

Inläggav Turosof » 03 jan 2021 21:49

Just det här ämnet har jag följt under ett par år nu, många har följt det längre...
Jag skrev även om Bob Lazar...hans detaljerade avslöjanden.
"Vanlig" mänsklig logik räcker inte alltid till.
Logik < effektivitet < värde.
Vetenskap < effektivitet < värde.
Filosofi < effektivitet < värde.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 03 jan 2021 22:51

Turosof skrev:Jag skrev även om Bob Lazar...hans detaljerade avslöjanden.

Bob Lazar är inte mycket att bry sig om, han är en konspirationsteoretiker som mest pratar strunt.
Gör en kalkyl på hur lång tid det tar att färdas två ljusår. Säg att du accelererar konstant med två g så lång som ljuset hinner på ett år, sedan får du bromsa lika lång tid. Det skulle ge en ungefärlig tid för någon att ta sig till jorden från närmaste exoplanet.
Moderator

Turosof

Inläggav Turosof » 03 jan 2021 23:03

Vi ligger efter med fysiken...kraftigt.
Bob Lazar är ingen pajas, sakta i backarna lite, han pratade om ett nytt grundämne redan för 20 år sedan och
först nu blev det erkänt.
Paul Hellyer ...är definitivt ingen pajas iaf.
Välkommen till ufo klubben iaf! :D

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 03 jan 2021 23:26

Turosof skrev:Vi ligger efter med fysiken...kraftigt.

Om vi ligger efter med något så måste det var i relation till något annat, eller hur? Är inte det en märklig utsaga? Med vad jämför du oss stackars efterblivna jord-varelser, Turosof?

Har du gjort kalkylen jag frågade om? Litet kontrollerbara fakta är alltid bra då vi talar om astronomiska resplaner. Hur många år antar du att det skulle ta med en enkel resa till jorden?
Moderator

Turosof

Inläggav Turosof » 03 jan 2021 23:42

Återigen →den mänskliga logiken, de mänskliga kunskaperna, de mänskliga förmågorna räcker inte till, alltid.
Jag utgår ifrån vad en massa ansedda vittnen har sagt: ”att vi ligger efter”.
Det är bevis nog för mig.
Jag kan be min son som är MENSA att göra exakta kalkyleringar...men vad hjälper det →om enligt indicierna är kunskaperna bristfälliga?
Om du har NETFLIX råder jag dig att titta på en dokumentär där om Bob Lazar...
På History kanalerna visar de program om ufosar titt som tätt, en del går att bekräfta!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 04 jan 2021 00:17

Turosof skrev:Återigen →den mänskliga logiken, de mänskliga kunskaperna, de mänskliga förmågorna räcker inte till, alltid.

Det finns ingenting otillräckligt i logiken. Varje utsaga vars premisser är sanna kan avgöras, antingen är utsagan sann eller så är den falsk.
Turosof skrev:Jag utgår ifrån vad en massa ansedda vittnen har sagt: ”att vi ligger efter”.

Vad ligger vi efter? Om vi ligger efter måste det ju finnas någon som ligger före. Vad?
Turosof skrev:Jag kan be min son som är MENSA att göra exakta kalkyleringar...

Bra idé, jag ser fram mot en begåvad människas deltagande i denna diskussion. Det finns inga vetenskapligt utbildade personer som påstår sig veta något om utomjordingar. Det vore direkt motsägande att påstå sig veta något som vi inte har någon kunskap om. Många talar om sannolikheten för att liv kan ha uppkommit på andra planeter med gynnsamma villkor för liv. Och man analyserar om det finns några urskiljbara signaler (elektromagnetiska) som kan tolkas som tecken på tekniskt högtstående civilisationer. Men hittills inte ett pip!
Moderator

Turosof

Inläggav Turosof » 04 jan 2021 00:32

Han är MENSA men han hoppade inte över klasserna som en annan gjorde...
Jag betraktar dig som särskolematerial.
Vi är klara, tack.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 04 jan 2021 01:00

Turosof skrev:Han är MENSA men han hoppade inte över klasserna som en annan gjorde...
Jag betraktar dig som särskolematerial.

Jag vet vad Mensa står för. Och det bekommer mig inte alls på vilket sätt du betraktar mig. Det må stå dig fritt.

Du får presentera något som går att diskutera som en filosofisk fråga. Vad skulle det betyda om vi finge bevis på intelligent liv på en exo-planet? Vi håller det inte för osannolikt att det finns liv på andra planeter, men det är ju inte alls detsamma som att vi skulle kunna veta något om en livsform som uppstått på en annan planet.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 04 jan 2021 06:17

Pilatus skrev:
Turosof skrev:Återigen →den mänskliga logiken, de mänskliga kunskaperna, de mänskliga förmågorna räcker inte till, alltid.

Det finns ingenting otillräckligt i logiken. Varje utsaga vars premisser är sanna kan avgöras, antingen är utsagan sann eller så är den falsk.

Det är meningslöst att argumentera som du gör Pilatus, så uppfattar i alla fall jag det... Hur kan du bevisa att det inte finns något otillräckligt i logiken..? Blir följdfrågan på ditt resonemang.. Men det leder ingen vart. Bara återvändsgränd.

Pilatus skrev:
Turosof skrev:Jag utgår ifrån vad en massa ansedda vittnen har sagt: ”att vi ligger efter”.

Vad ligger vi efter? Om vi ligger efter måste det ju finnas någon som ligger före. Vad?

Jag tror Turosof menar att vi är förda bakom ljuset på ett sätt så att den bristande logiken blivit cementerad, dvs vi har inget att jämföra med.. Dessutom så är de svårt att jämföra med sådant man inte vet...

klorofyll

Inläggav klorofyll » 04 jan 2021 06:34

Jag tror att vårt samhälle har gått bakåt sedan första månlandningen...

Turosof

Inläggav Turosof » 04 jan 2021 07:24

Övningar i logik är jag klar med, sedan länge, försök att mästra mig kommer förmodligen att bli fruktlösa, jag läste Retoriken redan när jag var 15, är idag 55.
Jag lade ut några namn på på bara några utav de som har kommit med viktiga vittnesmål, Elizondo är ett annat känt namn...
Jag erbjöd mina ”kunskaper” för den som möjligtvis skulle vara intresserad av att själv forska vidare i det, jag tänker inte svara på oseriösa frågor med intention att håna.
Jag tycker om sanning, i den mån jag är i stånd att begripa den, (en estetisk/etisk önskan).
Jag gillar inte gräl, men jag tvekar inte att sätta gränser när någon attackerar mig personligen, det är inte meningen här, meningen är att vi ska ha en vänskaplig atmosfär snarare.

Turosof

Inläggav Turosof » 04 jan 2021 08:07

Jag är också skeptisk ...och jag förstår inte heller riktigt skillnaden mellan en andlig varelse och en utomjording.
(Men jag förstår inte heller människans andliga dimensioner fullständigt, bara några få bitar).

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 04 jan 2021 09:36

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Det finns ingenting otillräckligt i logiken. Varje utsaga vars premisser är sanna kan avgöras, antingen är utsagan sann eller så är den falsk.

Det är meningslöst att argumentera som du gör Pilatus, så uppfattar i alla fall jag det...

Nej, klorofyll, det är inte alls meningslöst. Kan du presentera en utsaga med sanningsvärde som inte logiskt kan avgöras, så ger jag mig omedelbart. Jag påstår att du inte vet vad du talar om!
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 04 jan 2021 09:38

klorofyll skrev:

Jag tror att vårt samhälle har gått bakåt sedan första månlandningen...

Och på vilka grundar hävdar du detta?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 04 jan 2021 09:49

Turosof skrev:Jag lade ut några namn på på bara några utav de som har kommit med viktiga vittnesmål, Elizondo är ett annat känt namn...

De personer du nämnt har säkert presenterat en del som vetenskapen saknar förklaringar till. Det gör dock inte deras egen tolkning sann. Att vi inte kan förklara ett fenomen lämnar inte dörren öppen för vilka godtyckliga tolkningar som helst.
Moderator

Återgå till "Filosofi"