För mig som läst - oftast romaner (klassikerna och i princip allt som mycket ung) sedan jag var barn... är filosofi jag läst på universitet (ovan mina studier inom marknadsekonomi) ganska naturligt en följd av vem jag är. När man vill veta --- jag läste alltid parallell också andra saker för att kunna befästa det jag läste inom teoretiskt filosofi - så Jung, Fromm och Rolls och många många fler var även de extracurriculum delar av mina studier --- jag läste också originalen - dvs böcker av de filosofer som jag gillade och ville veta mer av (främst Kant) vad de skrivit - egentligen.
Vad har filosofin gett mig? Pluggad NA på gymnasiet när det begav sig så filosofin gav mig grunderna - de djupare svaren på vad som ligger som bas för vårt tänkande för var kunskap tar slut, vad som utgör basen för vår vetenskap mm... jag ville veta vad Sanning är, hur den definieras, vad verklighet är vad vi verkligen kan veta och var vår kunskap tar slut... osv.
Därför läste jag ovan de logiska positivisterna vi pluggade på den tiden jag gick --- andra orginalförfattare som hade andra ingångar - samt (som jag redan sa) sökte jag ovan detta befästa det inom psykologin som jag läste privat och även neurobiologiska fynd ---
Filosofin passar de som vill fördjupa sin förståelse av livet och verkligheten och kunskap --- praktisk filosofi däremot var inte jag intresserad av även om jag läste en termin. Politiken och religion osv --- är inte min bag. Sådant gör jag --- ändå.