Pilatus skrev:rekoj skrev:Detta stämmer då överens med det jag skriver om att "politiskt korrekt" eller PK är uttryck som används i en nedsättande bemärkelse av personer som kallar andra personer än sig själva för PK. Det kan då finnas en gruppgemenskap bland de som kallar andra för PK. En intersubjektiv uppfattning om vilka det är som är PK-personerna.
Jag tror inte att begreppet har den flexibilitet som jag läser in i det du skriver. Du ger inga exempel, så det är svårt att avgöra hur du menar.
Jag talar om en speciell egenskap hos PK-personligheten. Om den är lika fördelad över den politiska skalan så har jag missat det. PK finns, som jag ser det, starkast representerad inom majoriteten. Där nyttan är störst. De som sällar sig till Flugornas herre (William Golding).
Observera att jag skriver inte om "politiskt korrekta"/PK som en grupp, men däremot skriver jag om personer som kallar andra för PK som en grupp. Gruppen jag beskriver är alltså de som använder sig av uttrycket PK i nedsättande bemärkelse om andra personer. Jag själv använder mig inte av uttrycket "PK" på det sättet, och jag räknar därför inte heller in mig själv till den gruppen, men däremot verkar det som att du gör det, så då är det väl inte fel att säga att du tillhör denna gruppen. Personer som använder sig av uttrycket PK i negativ bemärkelse tror jag inte är lika fördelade över den politiska skalan, och de som anses vara PK av dessa tror jag inte heller är lika fördelade över den politiska skalan. Generellt sett är det nog vanligast att personer inom den politiska högern använder sig av uttrycket "PK", och de som de anser vara PK är framförallt personer inom den politiska vänstern.
Om jag fick frågan om vad jag anser är politiskt korrekt, skulle jag utgå från vad jag anser vara politiskt önskvärt. Från politiker uppskattar jag exempelvis förnuftighet, ärlighet, tydlighet, strävan efter rättvisa och långsiktig hållbarhet, mod att stå upp för sina egna ideal och vad man tror på. Att inte falskspela, eller vända kappan efter vinden. Det mest politiskt korrekta man kan göra är väl sen att rösta efter sin sanna övertygelse, var det nån som skrev på forumet tidigare, och jag kan nog inte annat än hålla med. De mest politiskt korrekta i den bemärkelsen, anser jag dock inte vara någon homogen grupp, utan kan nog finnas på alla sidor av den politiska skalan.
Bara för att vissa använder sig av begreppet "korrekthet" i betydelsen av att det skulle vara något negativt behöver inte betyda att man själv måste göra det. Och anser man att denna "korrekthet" inte är korrekt, borde man kanske inte heller använda sig av det uttrycket heller. I alla fall inte om man vill stå upp för sina egna ideal.