davido skrev:Hah jo fint och stringent inlägg. För att förtydliga, i "regler", är det juridiska nationslagar som gäller? Gillar ditt sätt att tänka och hur du systematiserar de olika kategorierna. Men hur bör man vikta de olika variablerna mot varandra? Blir ju i slutändan ett emotionellt, intuitivt val gissar jag men kan man resonera sig fram till att någon av variablerna bör väga tyngre?
Med regler menar jag alla beskrivningar av typen "för x; gör y", "för situationer av typen x gör alltid Y", "för alla händelser i kategorin x utför alltid saken y".
Exempel: Ljug inte. Den är en regel för att den säger "för alla situationer där jag kan tala sanning eller ljuga, tala alltid sanning".
Där tillhör alltså lagar, trafikregler, maxim, pliktetik osv. Alla riktlinjer beskrivna som en regel.
davido skrev:Exempel. Du jobbar på IVA. Du har en Covid-patient som är 82 år gammal, ligger i respirator på IVA som livsuppehållande åtgärd. Om du plockar respiratorn kommer han med stor sannolikhet att dö, men han har stor chans att klara sig om han kvarstår på resp. In på sjukhuset kommer en ung kvinna, 32 år gammal, med svår lunginflammation och låg syresättning som kräver resp för överlevnad. Switchar du över respen till den yngre patienten och låter gubben dö?
Konsekvenser: +/- (tolkningsfråga)
Regler: Nej (skall ej plocka livsuppehållande åtgärd från patient med god överlevnadsmöljighet)
Personlighet: Ja (rimligare att ge den yngre patienten chans till fler år vid skarpt läge där val måste fattas)
Kanske inget klockrent exempel, ett exempel som f.ö. plockar in en del annat i ekvationen men intressant att se hur man resonerar och varför, utefter de variabler du nämnde.
I det fallet får man i praktiken hänvisa till kunskap, erfarenhet, lagar, plikt, ansvarsfördelningen mm.
Det är ju trots allt ett arbete man har i det fallet så om man tvingas hantera ett sådant beslut på lösa grunder är det ju ett arbetsmiljöproblem man får ta med sin närmsta chef.
Jag kan inte svara på denna frågan då jag inte har dessa kunskaper, erfarenheter osv då fallet verkar innefatta dem.
Men som en regel skulle jag säga att människors liv har ett speciellt värde och det får inte kränkas genom att man avslutar det.