Matematik

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk

Re: Matematik

Inläggav Smisk » 05 maj 2022 17:18

Anders skrev:Man använder matematiken för att hitta fysikens innersta väsen. tillsammans med observatorier, acceleratorer och vad man nu använder för grejer. Om man skall söka matematikens innersta väsen så kan man ju kanske göra det. Men det blir nåt i stil med att hitta programmeringens innersta väsen. För all del kanske inte en fruktlös sysselsättning.

Jag tror det va ett projekt whitehead och russel drev.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Principia_Mathematica

Whitehead kritiserade sedan grunderna för verklighetens natur med sin process filosofi/teologi.
Gillar hans tankar skarpt där han metodiskt ifrågasätter vetenskapens relation till "naturen".

Hans fallacy of missplaced concretness har jag talat mycket om. Fråga Pollen ;)

https://link.springer.com/article/10.10 ... 7313324927

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 05 maj 2022 19:15

Anders skrev:Man använder matematiken för att hitta fysikens innersta väsen.

Ja, så kan man uttrycka det.
Det följande kan betraktas som ett exempel på detta, och är i princip en upprepning av sådant jag redan beskrivit
ett antal gånger i tidigare inlägg.
Innehållet har beröringspunkter med flera av nu aktuella trådar, och då inte minst till denna tråd.

Mot bakgrund av att det Kant beskriver i allt väsentligt överensstämmer med de slutsatser jag drar i mitt koncept,
utifrån förda metafysiska resonemang, väljer jag likväl att skriva detta inlägg, som ett exempel på vad begreppet
metafysik innebär för mig personligen.

Matematiken med dess regelverk är utformad för att överensstämma med den logik, och de samband,
som kännetecknar vårt medvetande. Matematikens regelverk kan därigenom ses som ett elegant verktyg,
för att återspegla inkl simulera den verklighet vi förnimmer.
Såtillvida förefaller begreppet matematik vara att hänföra till fysik.
Matematiken är p g a dess beroende av verklighetens egenskaper och kännetecken, och därav följande begränsningar,
således inte det optimala verktyget, om målsättningen är att försöka nå längre och ”se bortom verkligheten”.

Att hävda att man tillfullo förstår, därför att man via enbart matematik lyckats härleda ett resultat, behöver därför
inte nödvändigtvis vara sant på t ex en överordnad strukturell nivå, och/eller beskriva helheten. Det är därför viktigt
att förstå att matematiken utifrån ett referens-perspektiv återspeglar den ”atomära” verklighet vi tycker oss förnimma.
Det vi ej förnimmer, vilket är en viktig del av konceptets budskap, beskrivs ej av matematikens reella regelverk.
Det är här metafysiken kommer in i bilden, och har en viktig roll att fylla.
De imaginära talen, som symboliserar det vi ej förnimmer, p g a det vi via vår egenstruktur maskerar, är t ex en
konsekvens av detta. För mig personligen ter det sig därför som ren nonsens att, som vissa gör, näst intill betrakta
matematiken som den Gud, via vilken universum och dess uppkomst kan förklaras.
Enligt tidigare text är därför resultat erhållna via matematik inte likvärdigt med att förstå de underliggande
mekanismerna, om man inte samtidigt förstår, och tar hänsyn till, matematikens ursprung och begränsning.

I en annan tråd skriver jag citat,
”Vi känner inte till något annat än illusionen/verkligheten, och har anpassat våra liv därefter.
Vårt sätt att tänka är format av illusionen/verkligheten, vars primära kännetecken är rum och tid.
Diskussioner rörande vår verklighet baseras på detta av illusionen själv indirekt formade tankesätt,
och utgår som enda alternativ, omotiverat från att RUM och TID, redan existerar.
Hur och varför man kom dit , har hitintills alltid utelämnats, viket kan tolkas som att ingen vet.
Det innebär att aktuella frågor om verkligheten är hänvisade till att besvaras utifrån ett internt
RUM-TIDEN perspektiv, som verkligheten/illusionen själv är delaktig i, och vars ursprung är okänt.”
Detta benämns ”det atomära perspektivet” i konceptet.
Begreppen vi använder oss av inom verklighetens/rumtidens ram, (”atomära perspektivet”),
för att beskriva densamma, är anpassade/formade av vår verklighetsuppfattning inkl rum och tid.

Med målsättningen att söka en metafysisk förklaring till vad som döljs "bortom" vår förnimbara verklighet,
behöver vi av dessa skäl bryta ned våra atomära begrepp i underliggande begrepp. För detta, och p g a
problemets komplexa karaktär, tar konceptet hjälp av Maxwells och Eulers ekvationer.

Ett första steg i denna nedbrytningsprocess innebär att begreppen omvandlas till egenskaper på fältnivå,
i överensstämmelse med Maxwells och Eulers ekvationer.
Det är lätt att förbise att även dessa ekvationer/samband refererar till en atomär tolkning.
För att komma ytterligare ett steg på vägen att se "bortom" vår förnimbara verklighet, blev i mitt fall ett sätt
att angripa problemet att komplettera matematiken med några principer.
De viktigaste är MaskeringsPrincip, MP och DubbelReferensPrincip, DRP.
Principerna ifråga kan ses som ett sätt att expandera tolkningen av Maxwells och Eulers ekvationer.
Fördelen konceptet erbjuder är att dessa beskrivna och förankrade principer, MP och DRP, ger vägledning
och stöd för hur matematiken kan tillämpas och tolkas.

Det som i ett filosofiskt sammanhang fascinerar, och är värt att fördjupa sig i, är hur
matematikens negativa tecknen (‒) och speciellt dess rot, √‒1 = ±j , i vissa fall kan tolkas atomärt.
Funderingar kring detta visade vägen till MP.
Behovet av att ha tillgång till en ”krok” att hänga/fästa resonemanget på förutsätter någon tryp/form av referens.
MP tillsammans med detta referensbehov leder till DRP.
Både MP och DRP har anknytning till vad matematikens regelverk refererar till.

Kombination av MP och DRP utgör bas för den komplexa kommunikationen mellan atomer.
VXV-MODELLEN som tillämpas för att beskriva kommunikationen, har till uppgift att beskriva relationen/
kommunikationen mellan ATOMER, ur ett atomärt perspektiv.
För att ett resonemang skall uppfattas som trovärdigt förutsätts att det framgår vad resonemanget utgår/startar från.
Växelverkan på fältnivå baseras, ur atomärt perspektiv, på interferensberoende över- resp. under-skott i ett abstrakt
Grundtillstånd, G.
Förenklat kan vi här betrakta atomen som en låst obalans, att jämföra med en uppdragen urfjäder.
Det är denna ”fjäder” som utgör den drivande ”motorn” för växelverkan, VXV.

Växelverkan beskriver ”samverkan-kommunikationen” mellan atomer på fältnivå.
Vi benämner atomerna A och B, och tänker oss att de genererar fält.
Fälten interfererar med varandra och bildar koncentrationsmönster.
A och B ”upplever” olika mönster/perspektiv p g a deras individuella MP-förankringar.
Det är denna mönsterdifferens som i förlängningen resulterar i rum-tid.
RUMTID kan således betraktas som perspektivberoende resultat av individuella maskeringar, MP, förorsakade
polariseringseffekter/obalanser.

En starkt förenklad principiell analogi för denna ”kommunikation” mellan atom A och B består av kulor/sfärer
som simulerar fältkoncentrationerna. När kulorna kolliderar med varandra deformeras de momentant.
Deformationsprocessen kan betraktas som en komplex transformeringsprocess där kula A, i kollisionsögonblicket,
överför såväl rörelse som moment, i komplex form, till kula B, och vice versa.
Här är ”kulans” diameter, m a o den fundamentala cirkulära formen, en viktig parameter då
”transformeringsprocessen”, och därav beroende riktningsberoende ”förskjutningseffekt”, är beroende av
var utefter sfärens periferi som kollisionspunkten/deformationen är belägen.
I konceptet benämns transformeringsprocessen ”skift”, då processen innefattar referensskift.
Separeringen av sfärerna i balanskriteriet 2ΔØ, som resulterar i förnimmelsen av rum och tid, är en funktion
av detta skift. Detta gäller även begreppen ”internt” och ”externt”.
Förenklat får referensskiftet växelverkan att påminna om en ”gunga” mellan ”internt” och ”externt”,
där gungans nav inkl nivå, bestäms av den individuella maskeringen, MP, och dess struktur.
Processen uppvisar analogier med det som konceptet benämner det ”imaginära navet”.
Detta utgör troligtvis den principiella grunden till Kants s k ”begrepps-konvertering”.

Antag att ett reellt verifierat samband beskrivs via en matematisk formel/ekvation, i vilken
en storhet/variabel har tecknet j. Eulers formel är ett exempel på sådant samband,
e^+jφ = cos φ + j sin φ respektive,
e^–jφ = cos φ – j sin φ

Det intressanta och svåra här är att matematiken via Eulers formel har ett dolt underliggande budskap att förmedla.
Detta budskap ger sig dock tillkänna först när hänsyn till de skilda referenser som följer av DRP beaktas.
Balanskriteriet, ΔФ, inkl dess sfäriska form, har sin komplexa grund i detta. Det är således när Eulers formel
kombineras med andra varianter av formeln, inom ramen för DRP, bilden framträder. Förenklat är budskapet att
formeln, via MP och DRP, beskriver verkligheten ur medvetandets atomära ”referens-perspektiv”,
som funktion av den ”obalans” MP och DRP, förorsakar. Härvid överskrids gränsen till det metafysiska.

Vi förnimmer och tänker oss den förnimbara verkligheten som något kontinuerligt sammanhängande, men det är
en villfarelse p g a att medvetandet manipulerar oss.
Manipuleringen baseras bl a på de metafysiska principerna MP och DRP.
Vår verklighet härrör m a o från något imaginärt/abstrakt, beläget "bortom" vår förnimbara verklighet.

Mot ovanstående bakgrund kan det vara läge för att återknyta till det jag skriver i tråden, Metafysik och Ontologi,
den 03 maj 2022. Citerar,

”Det blir därmed lika möjligt, eller omöjligt, att tänka sig att tiden och rummet är begränsade som att de inte är det,
trots att bara ett av alternativen kan vara sant, enligt motsägelselagen.
Samma typ av problem uppstår i fråga om orsakssamband, de yttersta beståndsdelarna i universum, samt Guds existens.
Detta beror enligt Kant på att vi gör ett fundamentalt misstag, då vi tar tingen som de ter sig för oss (fenomen) för
tingen som de är i sig själva (noumenon).
Vi måste ha klart för oss att erfarenhet aldrig kan vara oberoende verklighet, utan bara just erfarenhet, och som sådan
formad av det subjekt som erfar.
Utgår man från att den empiriska världen visar oss tingen såsom de är i sig själva, blir den empiriska världen en paradox,
som på samma gång måste vara både ändlig och oändlig, både måste bestå ytterst av enkla delar och inte göra det etc.
Betraktar man däremot den empiriska världen som en tolkning, som subjektets sätt att bilda sig en upplevelse,
försvinner detta problem, eftersom tid, rum, orsakssamband, ting etc. då endast blir ett (nödvändigt) mönster för
denna tolkning. Hade vår kunskapsapparatur varit beskaffad på ett annat sätt, hade också mönstret varit ett annat.”

Det som här fascinerar är att Kant kommer till samma slutsats som redovisas i mitt koncept, via tillämpning av
metafysik, men då utifrån helt andra/skilda angreppspunkter.
Sannolikheten för att de samstämmiga resultaten är korrekta borde därmed öka markant.

Ej anonym båtbyggare /Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=52sj6LXRlIE
https://www.youtube.com/watch?v=YJEarbgTlO8
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Smisk

Inläggav Smisk » 06 maj 2022 10:41

Illusionen skrev:Matematiken är p g a dess beroende av verklighetens egenskaper och kännetecken, och därav följande begränsningar, således inte det optimala verktyget, om målsättningen är att försöka nå längre och ”se bortom verkligheten”.

Fint skrivet.

Enligt ontologisk pluralism som jag ser som en värdefull filosofisk tolkning så finns det olika sätt existenser kan finnas på.
Matematik finns på ett sätt, fysiken på ett och relationen på ett. Man kan tänka sig att tanken om "bortom verkligheten" är "tankar att flera typer av existens existerar" som inte kan blandas eller förklaras av varandras sätt att existera på.

Den filosofiska positionen att det endast finns "en typ av existens" är bortom vetenskapens metod även om vetenskapen kan bidra och i princip innefatta olika metoder, alltså sätt att förhålla sig till olika typer av existens.

Olika vetenskapliga ämnen har ju helt olika modeller som bekant och man måste skapa olika modeller och experiment för att få kunskap om kemi, biologi och psykologi exempelvis då dessa är av olika ontologisk status.

Matematik har sina möjligheter/begränsningar.

Tanken Max Tegmark leker med, att universum är ett matematiskt objekt, är intressant men det är en ontologisk paradoxal tanke. Beskrivningar finns på ett sätt och saker som beskrivs så som kemi, biologi och psykologi är saker som endast BESKRIVS med det sättet, de FINNS inte på det sättet.

xion

Inläggav xion » 08 maj 2022 05:33

Jag har ibland undrat hur den ekvation såg ut, som gav upphov till E=mc2.

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 08 maj 2022 10:00

xion skrev:Jag har ibland undrat hur den ekvation såg ut, som gav upphov till E=mc2.

Einsteins formel för energi, E = m c² , och relativitetsteorin, åberopas ofta inom fysiken.
I härledningen som refererar till rum-tid, använder sig Einstein av postulat som säger att
ljusets hastighet, c, alltid är absolut konstant (dv/dt = 0).
Notera att Einstein aldrig kunde presentera en förklaring till varför, c, är konstant.
Själv känner jag ej till dessa teorier annat än ytligt, men för att få en känsla för hur ett
resonemang kan se ut (utan krav på hållbara definitioner) kan kanske följande ge en viss
vägledning.

Einsteins ekvation, E = m c² , kan något förenklat härledas enligt,

f = m dv/dt + v dm/dt
För ljus är dv/dt = 0 vilket ger, f = v dm/dt
E = f s vilket ger dE = f ds
s = v t vilket ger ds = v dt
dE = f ds = v dm/dt · v dt = v² dm
dE = v² dm sätts, v = c,
ger detta efter integrering,
E = m c²

I tråden, Vad representerar och förutsätter de elektromagnetiska fälten ?,
beskrivs den 13 mar 2021, på likartat sätt Einsteins speciella relativitetsteori.

Ej anonym båtbyggare / Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Pax vobiscum.

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 08 maj 2022 18:36

Smisk skrev:
Illusionen skrev:Matematiken är p g a dess beroende av verklighetens egenskaper och kännetecken, och därav följande begränsningar, således inte det optimala verktyget, om målsättningen är att försöka nå längre och ”se bortom verkligheten”.

Fint skrivet.

Tack Smisk!

Av det jag skriver i den här tråden i dag, 08 maj 2022 10:00 ang Einsteins ekvation,
E = m c², och det jag den 13 mar 2021 skriver i tråden, Vad representerar och förutsätter
de elektromagnetiska fälten ?, ang Einsteins speciella relativitetsteori, kan slutsatsen dras
att det är reella iakttagelser/förnimmelser och begrepp förankrade i rumtid som ligger till
grund för såväl Lorentz-transformationen, som för Einsteins speciella relativitetsteori.
Den speciella relativitetsteorins postulat om konstant ljushastighet och avsaknad av absoluta
referensramar har flera konsekvenser, som till att börja med kan tyckas bisarra.
Ett exempel på detta är att två händelser, som ur en observatörs perspektiv, tycks ske
samtidigt enligt teorin, kan uppfattas ske vid olika tidpunkter, och i godtycklig ordning,
av andra observatörer, som befinner sig i rörelse relativt den första observatören.
Det vi diskuterat och benämner ”internt” respektive ”externt” vilar, till skillnad från
Lorentz-transformationen, enligt konceptet på en komplex grund.
Det komplexa beskrivs via aktuell växelverkan, och eliminerar det bisarra.
Då vxv beskrivs som komplex, förefaller detta i förlängningen öppna för att tolkningen av den
speciella relativitetsteorin kan ifrågasättas. Enkelt uttryckt verkar teorin vara ofullständig.
Lyckas jag formulera detta på ett enkelt/begripligt sätt återkommer jag till dig senare ang
detta i tråden DELTA-KONCEPTET, växelverkan.

Ej anonym båtbyggare / Bengt Hj Törnblom / Illusionen

Pax vobiscum.

Smisk

Inläggav Smisk » 09 maj 2022 12:44

Illusionen skrev:Tack Smisk!

Av det jag skriver i den här tråden i dag, 08 maj 2022 10:00 ang Einsteins ekvation,
E = m c², och det jag den 13 mar 2021 skriver i tråden, Vad representerar och förutsätter
de elektromagnetiska fälten ?, ang Einsteins speciella relativitetsteori, kan slutsatsen dras
att det är reella iakttagelser/förnimmelser och begrepp förankrade i rumtid som ligger till
grund för såväl Lorentz-transformationen, som för Einsteins speciella relativitetsteori.
Den speciella relativitetsteorins postulat om konstant ljushastighet och avsaknad av absoluta
referensramar har flera konsekvenser, som till att börja med kan tyckas bisarra.
Ett exempel på detta är att två händelser, som ur en observatörs perspektiv, tycks ske
samtidigt enligt teorin, kan uppfattas ske vid olika tidpunkter, och i godtycklig ordning,
av andra observatörer, som befinner sig i rörelse relativt den första observatören.
Det vi diskuterat och benämner ”internt” respektive ”externt” vilar, till skillnad från
Lorentz-transformationen, enligt konceptet på en komplex grund.
Det komplexa beskrivs via aktuell växelverkan, och eliminerar det bisarra.
Då vxv beskrivs som komplex, förefaller detta i förlängningen öppna för att tolkningen av den
speciella relativitetsteorin kan ifrågasättas. Enkelt uttryckt verkar teorin vara ofullständig.
Lyckas jag formulera detta på ett enkelt/begripligt sätt återkommer jag till dig senare ang
detta i tråden DELTA-KONCEPTET, växelverkan.

Det där med att man får räkna med observatören är en del av vad jag syftar på med att inre/yttre är ett fenomen som finns tillsammans. Man behöver förstå att perspektivet/referensramen krävs som en "sida av saken". Som vi talat om gällande tid så är det en referensram vi utifrån UPPFATTAD tid tilldelar intrycken vi sorterar MED den uppfattningen.

Så gör vi med all matematik :) All matematik är beskrivningar.
Visst säger de något om hur inre/yttre förhåller sig till varandra på ett så gott som nödvändigt sätt så användbarheten hos beskrivningarna är god.

Beskrivningarna är dock alltid av nödvändighet 100% inre fenomen.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 09 maj 2022 19:11

Smisk skrev:
Illusionen skrev:

Förstår i varför du alltid beskriver verkligheten som "inre fenomen"
Jag upplever t.ex gravitationen ständigt.
Den är inte något "inre" utan finns där vare sej jag finns eller inte.

Lägg dina böcker om österländsk flumfilosofi åt sidan och kliv in i verkligheten.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 10 maj 2022 06:22

hakkapeliitta skrev:
Smisk skrev:
Illusionen skrev:

Lägg dina böcker om österländsk flumfilosofi åt sidan och kliv in i verkligheten.

Inte här, väl? Låter mer som ren gammal fenomenologi. Eller Kant. Beskrivningarna är inte verkligheten.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Smisk

Inläggav Smisk » 10 maj 2022 09:02

hakkapeliitta skrev:
Smisk skrev:
Illusionen skrev:

Vad menad med "förstår i varför"?

Jag gissar att du menar att du inte förstår med en "iande" slang ;)

Erfarenheten du upplever är ett inre fenomen är vad jag syftar på. Det är nödvändigt och kan inte plockas bort.
Så är det med all matematik med, det är beskrivningar tänkandet hanterar som är ett inre fenomen.

Jag gissar att du är fysikalist? Jag är holist kan vi säga enkelt uttryckt och anser att fysikalism är en filosofiskt felaktig uppfattning om verklighetens natur. Den fysiska sidan är en sida av saken men den är inte "allt som är verkligt".

Kliv ut ur din inskränkta fysikalism och kom in i verkligheten ;)

Smisk

Inläggav Smisk » 10 maj 2022 09:25

Anders skrev:
hakkapeliitta skrev:
Smisk skrev:

Inte här, väl? Låter mer som ren gammal fenomenologi. Eller Kant. Beskrivningarna är inte verkligheten.

Medvetandeproblemet är ett av de största genuina sakerna inom filosofi :)
Alla vet kanske inte om det dock.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 maj 2022 09:42

Smisk skrev:
hakkapeliitta skrev:
Smisk skrev:

Vad menad med "förstår i varför"?

Jag gissar att du menar att du inte förstår med en "iande" slang ;)

Erfarenheten du upplever är ett inre fenomen är vad jag syftar på. Det är nödvändigt och kan inte plockas bort.
Så är det med all matematik med, det är beskrivningar tänkandet hanterar som är ett inre fenomen.

Jag gissar att du är fysikalist? Jag är holist kan vi säga enkelt uttryckt och anser att fysikalism är en filosofiskt felaktig uppfattning om verklighetens natur. Den fysiska sidan är en sida av saken men den är inte "allt som är verkligt".

Kliv ut ur din inskränkta fysikalism och kom in i verkligheten ;)

I upplevd form finns verkilgheten/världen/ det som är i medvetandet. Hur kan man veta hur verkligheten är/ vilka egenskaper den har bortom upplevandet av densamma? Vilar inte det på antagandet att bilden av verkligheten hyfsat motsvarar verkligheten i sig - för hur skulle vi annars kunna överleva? Vet vi något om verkligheten i sig via mätningar och matematik? Detta är ju också något vi upplever... och som blir verkligt för oss genom upplevandet av dem...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 10 maj 2022 12:01

Frågan är när det blir intressant tycker jag. Skillnaden mellan det "vi" upplever och hur det förhåller sig i verkligheten. Das Ding für uns spöar das ding für mich ganska rejält till att börja med. Hur det förhåller sig i verkligheten med att 1+1 =2 är ju rätt ointressant, för mej i alla fall. Det funkar och jag tvivlar inte på att det alltid kommer funka "i verkligheten". Om Donald Trump eller Per Bolund är onda "i verkligheten" är ju nästan åt andra hållet. Inte ens de själva som liksom är "facit" kan ju inte direkt uttala sig om det. Nästan på gränsen till en traktatussjua. Om det finns elektroner är väl lite så där mitt emellan och därför rätt intressant.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Smisk

Inläggav Smisk » 10 maj 2022 13:00

Algotezza skrev:I upplevd form finns verkilgheten/världen/ det som är i medvetandet. Hur kan man veta hur verkligheten är/ vilka egenskaper den har bortom upplevandet av densamma? Vilar inte det på antagandet att bilden av verkligheten hyfsat motsvarar verkligheten i sig - för hur skulle vi annars kunna överleva? Vet vi något om verkligheten i sig via mätningar och matematik? Detta är ju också något vi upplever... och som blir verkligt för oss genom upplevandet av dem...

Precis min poäng.

Erfarenheten är ett inre/yttre fenomen, det vet vi för att vi erfar bägge fält. Om de representerar någon "komplett verklighet" är troligen omöjligt att veta. Vi kan dock veta att vi har erfarenheten av det inre eftersom vi har den och även det yttre eftersom vi har 5 sinnen som hanterar de fenomenen. Så erfarenheterna av inre/yttre finns, så långt kan man gå.

Matematik finns i det inre då det är beskrivningar, det är ett faktum.

Vidare menar då jag att idealismen och fysikalismen bägge reducerar ena sidan av erfarenheten till den andra. De är alltså bägge öppna för kritik. Holism däremot har det bästa stödet för sin uppfattning då den bygger på att innefatta de erfarenheter vi har tillgång till med regeln att man inte kan reducera dem till varandras ontologiska status. Bägge måste innefattas för "vad de är" oavsett "vad de är". Vet vi inte vad saker är eller har begränsad erfarenhet eller kunskap innefattas dessa okunskaper som oklarheter.

Smisk

Inläggav Smisk » 11 maj 2022 09:27

Anders skrev:Frågan är när det blir intressant tycker jag. Skillnaden mellan det "vi" upplever och hur det förhåller sig i verkligheten. Das Ding für uns spöar das ding für mich ganska rejält till att börja med. Hur det förhåller sig i verkligheten med att 1+1 =2 är ju rätt ointressant, för mej i alla fall. Det funkar och jag tvivlar inte på att det alltid kommer funka "i verkligheten". Om Donald Trump eller Per Bolund är onda "i verkligheten" är ju nästan åt andra hållet. Inte ens de själva som liksom är "facit" kan ju inte direkt uttala sig om det. Nästan på gränsen till en traktatussjua. Om det finns elektroner är väl lite så där mitt emellan och därför rätt intressant.

Ja om elementarpartiklarna existerar och vad man menar med det är intressant. Även om vi kan räkna och förutse ett beteende hos fotoner så är det mycket oklart vad man tänker att man menar med att de "existerar". Det enda sättet att göra en fysik är att förnimma saker och beskriva dem.

Jag tycker att både tinget för mig och tinget som sådant är viktiga att räkna med i en ontologi. Det är problematiskt att reducera dem till varandra eller utesluta dem som jag ser det. Bägge sidor behöver förklaras.

Vad matematik är kräver att man innefattar det inre som jag förstår det.

Återgå till "Filosofi"