omni skrev:Ifall man vet hur personer reagerar i givna situationer och anpassar sig till att de ska vara så nöjda som möjligt, är det då att sakna kunskap och förmåga att hantera det sociala? I de flesta sociala situationer är det triviala saker som diskuteras där ytterligare en åsikt inte tillför något av värde. Sen finns det ju situationer där man vet något som ger värde till diskussionen, men då krävs det ju att personerna man pratar med vill lyssna och ta det till sig.
Nog är det så att det kan upplevas som det är mest triviala saker som diskuteras i vanliga sociala situationer. Att då lägga sig i och säga något icke-trivialt kan kännas obekvämt. Jag kan känna att om jag säger något icke-trivialt så stör jag stämningen, blir uppfattad som konstig, och dessutom är sannolikheten stor att jag kommer bli missförstådd.
I sådana situationer tenderar jag att hålla en låg profil också, och tar inte diskussionen till djupare nivå om jag inte ser någon öppning för det. Men det är inte utan att jag känner mig ganska feg pga detta, och jag kan imponeras av personer som är mer konfrontativa och obekväma...jag brukar uppskatta att vara i sådana personers sällskap.
Sen detta om när man vet något av värde till diskussionen...ja, ens kunskap är ingen garanti för att man kommer lyckas förmedla det också. Men skyller du bara på andra personernas ovilja att lyssna, så har du då lokaliserat problem till ett område som du inte kan styra över.
Om du istället vänder på det och säger att
vad som krävs är att jag behöver ha en förmåga till att kunna aktivera deras vilja till att lyssna. Då har du istället ett problem lokaliserat till dig själv som du kan arbeta med och förhoppningsvis hitta en konstruktiv lösning på!
omni skrev:När det kommer till religion så är det ju svårt att bevisa något, alla har nog en lite egen uppfattning även ateister. Varför skulle inte alla kunna ha rätt där? Vem bestämmer att min åsikt är mer eller mindre värd än någon annans?
Alla har nog rätt inom ramarna för de egna perspektivet. Genom att vidga perspektiven kan man uppmärksamma och förstå varandras ramar bättre. Vems åsikt som är mer eller mindre värd? Ja, då snuddar vi igen vid den där frågan om vad är värde. Ett harmoniskt samförstånd är något som jag är benägen att fästa högt värde vid. Om det skulle vara nån som bestämmer vilken åsikt som skulle vara mest värd? Det vore väl kanske Gud då... men jag känner inte Gud tillräckligt väl för att uttala mig närmare om det.
omni skrev:Kan det vara så att balansen mellan att låta personer glädjas av att ha ”rätt” eller att dela med sig av det man vet är viktigare än att alltid försöka sprida sina tankar? I vissa situationer kan det ju vara rent livsviktigt att dela med sig av det man vet och då är det ju självklart viktigt att man gör så, men det är sällan såna situationer uppstår.
Jag tycker du besvarar din egen fråga bra här. Men kan tillägga att det inte nödvändigtvis är så lätt att veta vad som är livsviktigt. Det som för den ena kan förefalla vara en struntsak kan för den andra förefalla livsviktigt och tvärtom.