Stopp och belägg!

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Re: Stopp och belägg!

Inläggav David H » 04 jul 2023 20:33

Adriel skrev:
David H skrev:...

Och vad krävs då för att ett påstående kan anses vara belagt? Och vilken betydelse har ogrundade och obelagda påståenden? Kan också obelagda påståenden vara viktiga och värdefulla, och vad krävs i så fall för att ett obelagt påstående ska vara betydelsefullt?

Tillrättavisning. Tillrättavisning är fundamentet för all filosofi och vad som gör påståenden betydelsefulla. Ett påstående kan inte anses vara belagt, det är en självmotsägelse.

Ordet belägg kan såklart användas på olika sätt i olika sammanhang. Från synonymer.se:

Synonymer till belägg
1. stöd, bevis, exempel, belysande citat
2. beläggning, täckande lager

Användarnas bidrag;
evidens

När jag talar om "belägg" så syftar jag inte direkt till "säker bevisning" utan snarare stöd/grundad motivering. Till exempel om jag påstår att det är troligt att det kommer regna i Stockholm i morgon, tänker jag att jag kan jag belägga detta påstående genom att hänvisa till väderleksrapporten som förutspår regn i Stockholm imorgon. Väderleksrapporten bevisar såklart ingenting, men den ger stöd/belägg för mitt påstående för den som har förtroende för väderleksrapporten (vilket jag själv har). Blir det ändå en självmotsägelse menar du? Vad har du då för belägg för att påstå detta? Undrar jag...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 04 jul 2023 21:19

Anders skrev:"Sannolikt" räcker bra för mej i de flesta fall.

Jag är benägen att hålla med, men man kan väl också kräva belägg för påståenden om att något är sannolikt? Och beläggen behöver väl inte vara bevisande, men kan vara mer eller mindre övertygande.

Verkligheten vi lever i är på många sätt komplex, och det handlar sällan om något "absolut säkert vetande" eller "total ovisshet". Att göra sannolikhetsbedömningar öppnar för mer nyanser av tillvaron...något kan vara mer troligt eller mindre troligt, allt mellan 0% och 100% säkerhet. Sannolikhetskalkyler är också vanliga inom vetenskaplig forskning, men tillämpas inte så ofta av människor till vardags.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 04 jul 2023 22:23

Sannolikhetsteori är en gren av matematik men har lite andra utgångspunkter än "ren matematik".
Den bygger på förutsättningar som är utanför rena matematiken.
När vi kastar en tärning så tar vi för givet att vi får 1 till 6, varför? Sannolikhetsteorin bygger på en likformig sannolikhet i detta fall, det är inte matematikens uppgift att utgå från att det är så fallet utan mer "sunda förnuftet" som säger att inget nummer har fördel före något annat. Sannolikhetsteorin utgår från detta.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 05 jul 2023 08:51

David H skrev:

Jag är benägen att hålla med, men man kan väl också kräva belägg för påståenden om att något är sannolikt? Och beläggen behöver väl inte vara bevisande, men kan vara mer eller mindre övertygande.

Verkligheten vi lever i är på många sätt komplex, och det handlar sällan om något "absolut säkert vetande" eller "total ovisshet". Att göra sannolikhetsbedömningar öppnar för mer nyanser av tillvaron...något kan vara mer troligt eller mindre troligt, allt mellan 0% och 100% säkerhet. Sannolikhetskalkyler är också vanliga inom vetenskaplig forskning, men tillämpas inte så ofta av människor till vardags.

Ett exempel som är långt ifrån trivialt men aktuellt, är hotet om global uppvärmning nåt att bry sig om och i så fall hur mycket. Lyssna på vetenskapsmännen säger Greta, men frågan är med vilken sannolikhet man skall tro på dem som med någon slags sannolikhet säger att det skill bi si eller så. Deras sannolikheter försöker de skaffa belägg för med klimatmodeller och annat, men med vilken sannolikhet skall jag tro på dem, och hur kan jag belägga den sannolikheten, om jag skall köpa ny bil som kan köra till Öland eller fjällvärlden och ha den eller den motorn?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 05 jul 2023 09:09

Smisk skrev:
David H skrev:Många associerar nog detta om att grunda påståenden till (natur)vetenskaplig testbarhet. Till exempel ett påstående om att en sockerbit löses upp i vatten kan grundas genom att ta denna sockerbit, släppa ned den i vatten och se att den faktiskt löses upp. Påståendet har därmed blivit grundat/belagt. Finns det andra sätt än den rent naturvetenskapliga metoden att belägga påståenden?

Påståenden om vad?

Eftersom det inte är så att det finns så att säga "en verklighet bestående av massa fakta" utan snarare många typer av existens som förhåller sig till varandra komplext så får man ta varje sak för sig och hitta olika typer av förklaringar för olika typer av saker.

Exemplet jag tagit är det där vi kan förklara den ontologiska statusen hos saker som materia, liv och medvetande. För att veta vad dessa olika saker är måste vi ha tillgång till olika perspektiv och en sak som är meningsfull här är att man måste kunna erfara materia, liv och medvetande och ha förmågan att förhålla erfarenheten till dem. Eftersom vi har delar av oss som är materia, liv och medvetande så kan vi delvis ha tillgång till dessa saker och eftersom vi har förmågan att föreställa oss och minnas saker kan vi placera dessa i tänkande kategorier och på så sätt tänka oss vad dessa olika saker kan tänkas vara.

Påstående att materia, liv och medvetande existerar kan nu bli meningsfullt för oss med dessa förutsättningar som grund.
För att utreda och lära oss mer om dem krävs från oss att vi förhåller oss till naturen hos dessa tre olika existenser.
Det krävs att vi exempelvis är levande och är medvetna så att vi har de inre kvalitéerna hos dessa fenomen tillgängliga. Stenar som är materia men som inte verkar vara liv eller medvetande på samma sätt som jag syftar på här kan inte veta något om de andra två typerna.

Vi kan veta saker om vad en sten är på empirisk väg och genom modeller som beskriver stenar, samma sak med liv men där krävs mer eftersom liv är mer än materia och ytterligare samma sak med medvetande som är mer än både stenar och liv.

Där det börjar bli lurigt är där vi börjar blanda ihop sanning och värde och där vi tänker oss att det finns fakta som kan förklara saker som mening, skönhet eller moral. Vi kan då tänka att "det är sant eller falskt att livet är meningsfull" och försöka bevisa eller motbevisa detta men där har vi ju blandat två saker av helt olika natur. Samma sak gäller då filosofiska och andliga frågor som sitter fast i perspektiv som inte direkt handlar om fakta utan istället värde, mening, syfte, kreativitet, autenticitet och moral mm.

För att veta saker om stenar kan vi leta efter stenar, för att veta saker om liv behöver vi leva och för att veta saker om vårat inre krävs medvetande, känslor, erfarenheter osv.

Det är en relevant fråga som du ställer. Det går, som du påpekar, att göra olika typer av påståenden. Och tänker man att alla typer av påståenden ska kunna beläggas med samma metod/er försätter man sig i en knepig situation, till exempel på grund av de anledningar som du påpekar här.

Så i stora drag håller jag med dig om att det är viktigt att skilja mellan olika typer av påståenden, och viktigt inte försöka belägga eller avfärda alla påståenden på samma sätt. Samtidigt menar jag också att det finns vissa komplicerande faktorer som gör att det kan bli knepigt att separera olika typer av påståenden. Vi kan exempelvis skilja mellan materia, liv och medvetande - men det går också att argumentera för att de olika aspekterna hör samman.

Det finns mycket som kan tilläggas om detta, men jag känner att jag inte riktigt har hjärnskärpan just nu att formulera mig på bra sätt. Ett stort och svårt ämne är det, menar jag.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 05 jul 2023 09:33

Anders skrev:
David H skrev:

Ett exempel som är långt ifrån trivialt men aktuellt, är hotet om global uppvärmning nåt att bry sig om och i så fall hur mycket. Lyssna på vetenskapsmännen säger Greta, men frågan är med vilken sannolikhet man skall tro på dem som med någon slags sannolikhet säger att det skill bi si eller så. Deras sannolikheter försöker de skaffa belägg för med klimatmodeller och annat, men med vilken sannolikhet skall jag tro på dem, och hur kan jag belägga den sannolikheten, om jag skall köpa ny bil som kan köra till Öland eller fjällvärlden och ha den eller den motorn?

Det du skriver innehåller många olika frågor. Jag tror inte att Greta skulle ge svaret "lyssna på vetenskapsmännen" på alla dessa frågor. Det stämmer att hon har gett det svaret vid något tillfälle på någon specifik fråga, men knappast skulle hon hävda det svaret på alla de övriga frågor du ställer här.

Det du skriver tycker jag i alla fall hjälper att belysa viss problematik. Vi kan prata om sannolikhet, men även sannolikheten är ju då något som behövs beläggas i något som inte är baserat på sannolikhet. Att prata om sannolikhet kan man mena förskjuter frågan om belägg, men det betyder inte att frågan om belägg elimineras. Det behövs någon slags subjektsbedömning (t ex sannolikhetsantagande) utifrån någon slags objektsunderlag (grund/belägg/fundament). Vad vetenskapsmän säger kan för många utgöra en viktig del av ett objektsunderlag i specifika frågor.

Sannolikhetsbedömningar är inte räddare i nöden på alla frågor....jag tänker att t ex det Smisk skrev i tidigare inlägg hjälper att belysa varför det är mer komplicerat än så.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 05 jul 2023 10:24

Ett belägg hänvisar till det argument eller stöd som ger trovärdighet åt en proposition.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 05 jul 2023 12:22

Pilatus skrev:Ett belägg hänvisar till det argument eller stöd som ger trovärdighet åt en proposition.

Hur skulle ett belägg kunna se ut för att man skall tro på vetenskapsmännen med en viss sannolikhet, för att att sen stoppas in i ekvationen till sannolikhetsberäkningen för att köpa en elbil eller en diesel?
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 05 jul 2023 13:00

Anders skrev:
Pilatus skrev:Ett belägg hänvisar till det argument eller stöd som ger trovärdighet åt en proposition.

Hur skulle ett belägg kunna se ut för att man skall tro på vetenskapsmännen med en viss sannolikhet, för att att sen stoppas in i ekvationen till sannolikhetsberäkningen för att köpa en elbil eller en diesel?

Man kan ju först fråga sig om man tänkt sig använda bilen på sin semester genom Europa, eller om man har solpaneler, egen laddstation och mest använder bilen till att åka korta resor, till jobbet eller mataffären. Dessutom påverkar subventionerna till köp av elbil.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 06 jul 2023 10:11

Pilatus skrev:
Anders skrev:

Man kan ju först fråga sig om man tänkt sig använda bilen på sin semester genom Europa, eller om man har solpaneler, egen laddstation och mest använder bilen till att åka korta resor, till jobbet eller mataffären. Dessutom påverkar subventionerna till köp av elbil.

Men frågan är hur man belägger att man skall lyssna på forskare över huvud taget.
4 november 2017

Adriel

Inläggav Adriel » 06 jul 2023 10:50

David H skrev:
Adriel skrev:
David H skrev:...

Och vad krävs då för att ett påstående kan anses vara belagt? Och vilken betydelse har ogrundade och obelagda påståenden? Kan också obelagda påståenden vara viktiga och värdefulla, och vad krävs i så fall för att ett obelagt påstående ska vara betydelsefullt?

Tillrättavisning. Tillrättavisning är fundamentet för all filosofi och vad som gör påståenden betydelsefulla. Ett påstående kan inte anses vara belagt, det är en självmotsägelse.

Ordet belägg kan såklart användas på olika sätt i olika sammanhang. Från synonymer.se:

Synonymer till belägg
1. stöd, bevis, exempel, belysande citat
2. beläggning, täckande lager

Användarnas bidrag;
evidens

När jag talar om "belägg" så syftar jag inte direkt till "säker bevisning" utan snarare stöd/grundad motivering. ...

Vad är viktiga och värdefulla belägg i sammanhanget om du inte syftar till "säker bevisning" i så fall? Och om målet inte är "säker bevisning" med vilken metod kan du ogiltigförklara ett påstående?

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 06 jul 2023 20:15

Adriel skrev:Vad är viktiga och värdefulla belägg i sammanhanget om du inte syftar till "säker bevisning" i så fall? Och om målet inte är "säker bevisning" med vilken metod kan du ogiltigförklara ett påstående?

Viktiga och värdefulla belägg kan vara belägg som gör att subjektet finner påståendet trovärdigt och/eller övertygande. Den metod som gör att jag kan ogiltigförklara ett påstående kan dels vara att peka på avsaknad av belägg för att påståendet stämmer, och eller att presentera belägg för att påståendet faktiskt inte stämmer. Håller du med om detta?

En komplicerande aspekt i sammanhanget är väl att det inte är så självklart enkelt att besvara frågan om vad är "subjektet". Om man exempelvis drar likhetstecken mellan "subjekt" och "jag", kan det bli problematiskt, eftersom ett jag kan ju bli lurat av falska belägg...och då är knappast dessa "belägg" viktiga och värdefulla. Belägg som är viktiga och värdefulla behöver kanske vara belägg som gör att subjektet kommer till självinsikt på något sätt.

Smisk

Inläggav Smisk » 07 jul 2023 09:22

David H skrev:Det är en relevant fråga som du ställer. Det går, som du påpekar, att göra olika typer av påståenden. Och tänker man att alla typer av påståenden ska kunna beläggas med samma metod/er försätter man sig i en knepig situation, till exempel på grund av de anledningar som du påpekar här.

Så i stora drag håller jag med dig om att det är viktigt att skilja mellan olika typer av påståenden, och viktigt inte försöka belägga eller avfärda alla påståenden på samma sätt. Samtidigt menar jag också att det finns vissa komplicerande faktorer som gör att det kan bli knepigt att separera olika typer av påståenden. Vi kan exempelvis skilja mellan materia, liv och medvetande - men det går också att argumentera för att de olika aspekterna hör samman.

Det finns mycket som kan tilläggas om detta, men jag känner att jag inte riktigt har hjärnskärpan just nu att formulera mig på bra sätt. Ett stort och svårt ämne är det, menar jag.

Precis, de är olika saker och olika metoder finns. Saker hör samman och kan därför kopplas ihop och då får man utreda detta specifikt.

Det finns inga belägg för att allt som existerar för så på ett enda och samma sätt, som exempelvis fysikalism menar.
Det är lätt att påpeka logiska felslut i resonemang som hävdar denna typ av ontologi. Dock verkar det som det finns lite av en mental "död vinkel" här för en del som har svårt att föreställa sig denna typ av komplexa relation till ontologi och kunskap. Jag misstänker att det till och med finns samma typ av företeelse här som den där vi om vi inte utvecklat vissa tänkande förmågor inte kan greppa vissa tankar. Som exempelvis objektpermanens:

https://en.wikipedia.org/wiki/Object_permanence

Det är inte alls givet att "alla kan tänka lika dant", istället är det givet att vi kan tänka olika och att våra förmågor utvecklas och förändras dynamiskt. Dessa filosofiska tankar är inget de flesta utvecklar spontant lika lite som man utvecklar kunskap om logik utan att specifikt sätta sig in i det.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 07 jul 2023 09:55

Det här, om man lite grann lyfter blicken, är lite ett gissel som vetenskapen skapat. Att allting skall beläggas, att man skall ge skäl. Det gör att man inte kan föra diskussioner på tillräckligt hög nivå. Det blir att man bryter ner problemen i mindre, där de går att beläggas, och sen slåss man om saker är beläggningsbara på denna lägre nivå. Istället för att bita i det sura äpplet och hantera det på den högre, osäkra nivån.

Något jag känner igen ifrån föräldraskap och chefsskap. Beslut behöver tas. Man kan inte bara sitta och teoretisera. Skall vi göra si eller skall vi göra så.

Och det är ytterst vanligt att man får höra att sina argument är "anektdotiska", eftersom man inte lyckas googla fram ett paper som stödjer det man iakttar. Iakttar man något och låter det gå tid, och man själv inte hittar tillräckligt många avvikelser har man ett case. Om jag t.ex. irriterar mig på beteendet hos människor födda i akademiskt eller välbärgat habitat, framför allt då de uttrycker sig "vänsterorienterat", och jag har irriterat mig i 30 år på det, och ytterst sällan ser avvikelser, så är det i mitt huvud belägg nog. Antingen är jag annars dum, har ett selektivt minne eller så skulle jag under dessa 30 år just stött på avvikelserna. Det enda belägg jag behöver är att jag själv ser att jag har behandlat mina iakttagelser ärligt.

(sen HAR jag faktiskt hittat ett par aktiva sociologer som faktiskt kollar på sånt här, de får arbeta i motvind... eftersom det inte riktigt är comme il faut)
4 november 2017

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 07 jul 2023 14:19

Smisk skrev:
David H skrev:Det är en relevant fråga som du ställer. Det går, som du påpekar, att göra olika typer av påståenden. Och tänker man att alla typer av påståenden ska kunna beläggas med samma metod/er försätter man sig i en knepig situation, till exempel på grund av de anledningar som du påpekar här.

Precis, de är olika saker och olika metoder finns. Saker hör samman och kan därför kopplas ihop och då får man utreda detta specifikt.

Det finns inga belägg för att allt som existerar för så på ett enda och samma sätt, som exempelvis fysikalism menar.
Det är lätt att påpeka logiska felslut i resonemang som hävdar denna typ av ontologi. Dock verkar det som det finns lite av en mental "död vinkel" här för en del som har svårt att föreställa sig denna typ av komplexa relation till ontologi och kunskap. Jag misstänker att det till och med finns samma typ av företeelse här som den där vi om vi inte utvecklat vissa tänkande förmågor inte kan greppa vissa tankar. Som exempelvis objektpermanens:

https://en.wikipedia.org/wiki/Object_permanence

Det är inte alls givet att "alla kan tänka lika dant", istället är det givet att vi kan tänka olika och att våra förmågor utvecklas och förändras dynamiskt. Dessa filosofiska tankar är inget de flesta utvecklar spontant lika lite som man utvecklar kunskap om logik utan att specifikt sätta sig in i det.

Jag håller med i stort om detta. Men för att det ska bli mer begripligt tror jag att det kan vara viktigt att skilja mellan vad det innebär ha viss åsikt eller sakna viss kunskap, och vad det innebär att sakna intresse för eller sakna medvetenhet om något. Det finns nog knappt någon som kallar sig själv för "fysikalist" exempelvis, och det tänker jag beror på att det inte finns någon medveten ståndpunkt som direkt försvarar den hållningen (i alla fall inte så som den beskrivs av fysikalismens kritiker). Och då tänker jag det kan bli problematiskt att tala om vad fysikalism eller fysikalister menar, eftersom det är mer troligt att de menar ingenting... det är en åskådningsform som hittats på av personer som inte själva anser sig vara fysikalister.

Det kan jämföras med de barn som håller på lära sig objektspermanens som beskrivs i texten som du länkar till. När barnet som ännu inte lärt sig objektspermanens leker Peek-a-boo så handlar det knappast om att barnet har någon medveten åsikt om att objektet upphör att existera när det försvinner från synfältet/sinnessfären... utan att mer rimlig förklaring tänker jag är att det handlar om att barnet tappar intresse för objektet / objektet försvinner från barnets medvetande. Se vidare: https://en.wikipedia.org/wiki/Peekaboo

Att argumentera mot någon som inte är intresserad av att följa med i ens resonemang, och inte är medveten om vad man menar kan också vara ganska knepigt... nog är det så att alla människor är intresserade av och medvetna om olika saker, och det kan vara svårt att förankra varför någon annan ska vara medveten om och intresserad av just det som man själv är medveten om och intresserad av.

Återgå till "Filosofi"