Algotezza skrev:Tänkande fungerar dåligt om det isoleras från det emotionella och taktila. Tänka och känna är en organisk helhet och två sidor av samma mynt.
Ja, så är det. Men om vi tänker oss hur koncept, idéer, förhåller sig till varandra. Det Hume kallade för "Relations of Ideas".
Humes test för om något är kunskap:
Does it contain any abstract reasoning concerning quantity or number? (Relations of Ideas)Does it contain any experimental reasoning concerning matter of fact and existence? (Matters of Fact) His conclusion: "Commit it then to the flames: for it can contain nothing but sophistry and illusion."
Tanken jag har primärt är om "alla ideer är en komplett samling med gränser" och om en super-AI då kan förhålla sig till det som ett löst pussel.
En idé är som ett tanketillstånd som syftar på något specifikt. Som en position i schack som kan förklaras helt och fullt med den data som förhåller den till schackspelet.
En AI som använder språkmodell fungerar som en fysikmodell som förhåller alla möjliga språkliga förhållanden/tillstånd till varandra och som blir tränad i att förutse "det bästa svaret". Om man drar det till sin spets och får en super-AI kan då "alla ideer ta slut" inför denne AIs förmåga. Att AIns förmåga blir komplett i hur den kan hantera alla idéer som någonsin kan existera så att inga nya idéer kan tänkas och läggas till?
En rimlig invändning här är givetvis Gödels ofullständighetsteorem. Vad jag förstår så försökte David Hilbert med ett program (Hilberts program) "säkra hela det rationella tänkandet" som ett perfekt, säkert och slutet system. “Wir müssen wissen — wir werden wissen”
(“Vi måste veta — vi kommer att veta”) Inklusive matematiken. Om man kan bevisa att allt är koherent och inget kan motsägas i det. Då dök Gödel upp med ett "det går aldrig".
Kan tänkandet fungera som ett schackproblem en super-AI kan lösa?
Vad Gödel sa är: "I varje tillräckligt kraftfullt formellt system finns sanna påståenden som systemet själv inte kan bevisa."
Här är en tanke:
1. En AI är ett formellt system (algoritm)
2. Gödel säger att sådana system är begränsade
3. Men vi människor kan “se” att Gödel-satsen är sann ⇒ Vi kan göra något algoritmer inte kan
Slutsats: Mänskligt tänkande > maskinellt tänkande
Jag är övertygad om att en super-AI kan "skapa nya system" på löpandeband. Varför heter den annars "super"?
AI är helt nytt så jag ger den 200.000år så tror jag den löser något.