Hur resonerar ni om vad moral är?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Re: Hur resonerar ni om vad moral är?

Inläggav Pilatus » 24 dec 2017 18:38

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Omoral tolkar jag som ett brott mot rådande normsystem, man handlar i strid mot vad människor uppfattar som god sed.

Men kan inte "den goda seden" någonsin vara fel? Hur tycker du att man ska lösa det då? Det är väl sällan som allt är perfekt i samhället?

Antagligen kan det som vi betraktar vara god sed innehålla sådant som inger oss tvivel. Man kan ju bara tänka på skillnaden i hur pojkar och flickor förväntas bete sig. Tolerans och hänsyn kan vara nyckelord för hur vi bör vara. Att vi inte alltid förmår att leva som vi lär är säkert mänskligt, men vi kan ju försöka vara insiktsfulla och försöka se världen från fler utgångspunkter än vår egen.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 24 dec 2017 19:03

Pilatus skrev:Tolerans och hänsyn kan vara nyckelord för hur vi bör vara.

Jag tror att de är viktigt att man får ha vilka åsikter man vill, men att man har en gräns för vilka handlingar som acceptabla. Det är klart att samhället skall fängsla brottslingar, men även att människor som har psykisk problematik vårdas.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 dec 2017 21:19

klorofyll skrev:

Jag tror att de är viktigt att man får ha vilka åsikter man vill, men att man har en gräns för vilka handlingar som acceptabla. Det är klart att samhället skall fängsla brottslingar, men även att människor som har psykisk problematik vårdas.

Så du kan tänka dig ha åsikter som är fullkomligt oförenliga med dina handlingar? Skulle inte det slita sönder dig inifrån?
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 24 dec 2017 21:26

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:

Så du kan tänka dig ha åsikter som är fullkomligt oförenliga med dina handlingar? Skulle inte det slita sönder dig inifrån?

Bra fråga. Jag vet inte. Hur tror du att åsikter och handlingar hänger ihop?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 dec 2017 21:41

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Så du kan tänka dig ha åsikter som är fullkomligt oförenliga med dina handlingar? Skulle inte det slita sönder dig inifrån?

Bra fråga. Jag vet inte. Hur tror du att åsikter och handlingar hänger ihop?

Jag antar att vi har ett visst överjag (allmänna åsikter, samhället, föräldrar, juridik, auktoriteter) som i viss mån vakar över våra handlingar. Tillåter vi oss att bli berusade märker vi att denna kontroll släpper. Om skillnaden är stor kan man tala om neuros. Bäst alltså att leva i harmoni med sitt överjag, eller leva så naturligt vi kan utan att ständig vara i konflikt med oss själva.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 25 dec 2017 00:41

Pilatus skrev:Bäst alltså att leva i harmoni med sitt överjag, eller leva så naturligt vi kan utan att ständig vara i konflikt med oss själva.

Jag tror att ett bra självförtroende är viktigt, om man är osäker möter man ofta problem, trots att man kanske inte själv orsakar dem. Men man skulle likaväl kunna säga: när man blir osäker av problem har man problem.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 25 dec 2017 00:46

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Bäst alltså att leva i harmoni med sitt överjag, eller leva så naturligt vi kan utan att ständig vara i konflikt med oss själva.

Jag tror att ett bra självförtroende är viktigt, om man är osäker möter man ofta problem, trots att man kanske inte själv orsakar dem. Men man skulle likaväl kunna säga: när man blir osäker av problem har man problem.

Hur menar du att självförtroendet är relaterat till vår moral? Vi kan säkert leva ett gott och moraliskt liv även om vårt självförtroende sviktar något. Eller?
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 25 dec 2017 07:44

Ja det låter ju lite fel av mig, men kan det inte vara så att dåligt självförtroende är orsak till många ovanor?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 25 dec 2017 11:19

klorofyll skrev:Ja det låter ju lite fel av mig, men kan det inte vara så att dåligt självförtroende är orsak till många ovanor?

Men det är nog ett ämne som du skall diskutera under fliken "Psykologi".
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 25 dec 2017 17:53

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Ja det låter ju lite fel av mig, men kan det inte vara så att dåligt självförtroende är orsak till många ovanor?

Men det är nog ett ämne som du skall diskutera under fliken "Psykologi".

Jag har aldrig varit mycket för det här med saker på rätt ställe, jag bryr mig inte om ifall saker står under rätt kategori, jag bryr mig inte om vad folk skriver, om man inte gillar det så behöver man inte läsa det..

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 25 dec 2017 18:12

klorofyll skrev:Jag har aldrig varit mycket för det här med saker på rätt ställe, jag bryr mig inte om ifall saker står under rätt kategori, jag bryr mig inte om vad folk skriver, om man inte gillar det så behöver man inte läsa det..

Du menar att allt kan rymmas under en diverseflik? Men FF är ämnesindelat av en orsak, inte minst för att göra det enklare att finna sådant vi är intresserade av. Mängden postningar till forumet är tillräckligt stor för att göra det helt ogenomträngligt utan en ämnesstruktur.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 25 dec 2017 22:41

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag har aldrig varit mycket för det här med saker på rätt ställe, jag bryr mig inte om ifall saker står under rätt kategori, jag bryr mig inte om vad folk skriver, om man inte gillar det så behöver man inte läsa det..

Du menar att allt kan rymmas under en diverseflik? Men FF är ämnesindelat av en orsak, inte minst för att göra det enklare att finna sådant vi är intresserade av. Mängden postningar till forumet är tillräckligt stor för att göra det helt ogenomträngligt utan en ämnesstruktur.

Jag är mycket positiv till att ha kategorier, verkligen. Men, grejen är väl lite att, om få hämmas av kategorisering, men ändå väljer att skriva, så spelare det faktiskt inte så stor roll för andra läsare - alltså vore kritik ganska onödig. Om det å andra sida är många som hämmas av kategorisering så vore kritik obefogad också där - för syftet med kategorisering är inte att hämma skribenter.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 26 dec 2017 00:01

klorofyll skrev:Men, grejen är väl lite att, om få hämmas av kategorisering, men ändå väljer att skriva, så spelare det faktiskt inte så stor roll för andra läsare - alltså vore kritik ganska onödig.

Ja, då har du fått säga din mening om detta.
Moderator

klorofyll

Inläggav klorofyll » 26 dec 2017 15:52

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Men, grejen är väl lite att, om få hämmas av kategorisering, men ändå väljer att skriva, så spelare det faktiskt inte så stor roll för andra läsare - alltså vore kritik ganska onödig.

Ja, då har du fått säga din mening om detta.

Jag tycker ändå att det här problemet löser sig ganska naturligt...

Användarvisningsbild
VeraWeiss

Inläggav VeraWeiss » 28 dec 2017 15:18

Själv har jag alltid haft väldigt svårt för så pass stora begrepp som jag faktiskt tycker att "moral" är. Det känns som att det använts för att beskriva helt olika saker i olika sammanhang.

Om jag utgår ifrån MIN "definition" av moral-begreppet så har jag mer eller mindre alltid haft utgångspunkten att det hela handlar om det mänskliga och SUBJEKTIVA samvetet. Om man tänker sig att var och en av oss har en "samvete-låda" där allt som känns bra/okej för samvetet ryms i lådan och allt som INTE känns rätt/bra är utanför så är moralen det som personen i fråga argumenterar utifrån baserat på sin individuella samvete-låda.

Moral blir därför något subjektivt och icke-universiellt, till skillnad från vad som kanske instinktivt känns logiskt.

Obs. Jag är ny här i forumet och har inte riktigt lärt mig hur saker och ting fungerar ännu. Så om jag skrivit/gjort något fel så är det nog därför eheh. :oops:

Hursomhelst, kul ämne att fundera/disskutera kring iallafall!
/vera :roll:

Återgå till "Filosofi"