Allt man gör är för sig själv...

Moderator: Moderatorgruppen

Makterna

Re: Allt man gör är för sig själv...

Inläggav Makterna » 12 apr 2006 01:09

Gud skrev:Jag vill påstå att allt man gör i livet gör man enbart för sig själv... Det finns inget du gör i ditt liv som inte gynnar dig... Ta ett exempel... Att ha ett fadderbarn.. de gör du inte för barnet i U-landet utan för ditt eget välbefinnande... Du gör det för att DU ska må bra... att du ska känna att du är viktig och hjälper till... Detta innebär att man står helt ensam... Alla gör saker bara för sin egen skull...

Du tycks vara ovetande om den vedertagna definitionen av ordet "snäll". Det anses föreligga en skillnad mellan "dogmatisk snällhet" och "egoistisk altruism". Om man tänker "nu ska jag skaffa ett fadderbarn för då kommer jag må bra" rör det sig om det sistnämnda, men om man tänker "nu ska jag göra världen en tjänst, och vara Snäll, för det har jag rent dogmatiskt lärt mig att man Skall" så rör det sig om det förstnämnda. Jag har ofta hört ditt argument men tycker inte det stämmer - det finns massor av människor som är dogmatiskt snälla, och som t.ex. skaffar fadderbarn utan att ens ha gjort en analys över huruvida de själva kommer bli glada av att ha fadderbarnet. Därför kan inte deras egna glädje påstås vara en orsak till handlingen. Iallafall inte en medveten orsak. Och egoism måste väl vara medveten, annars kan det väl inte kallas egoism.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 12 apr 2006 20:24

Modern som räddar sitt barn och själv dör, finns det en biologisk altruism?

Jag gissar på att om föräldrar skulle bli tvingade att välja mellan att antingen bli avrättade själva eller deras barn skulle de, även om det vore ett skarpt läge, välja att själva bli avrättade. Hur kommer det sig (om vi utgår att det är så).

Nagual

Inläggav Nagual » 12 apr 2006 20:31

Kallekula skrev:Modern som räddar sitt barn och själv dör, finns det en biologisk altruism?

Jag gissar på att om föräldrar skulle bli tvingade att välja mellan att antingen bli avrättade själva eller deras barn skulle de, även om det vore ett skarpt läge, välja att själva bli avrättade. Hur kommer det sig (om vi utgår att det är så).

Ur ett biologiskt/evolutionistiskt perspektiv så skulle hennes val vara baserat på det som är bra för artens, alternativt hennes avkommas överlevnad.
Dream yourself.

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 12 apr 2006 20:36

Nagual skrev:
Kallekula skrev:Modern som räddar sitt barn och själv dör, finns det en biologisk altruism?

Ur ett biologiskt/evolutionistiskt perspektiv så skulle hennes val vara baserat på det som är bra för artens, alternativt hennes avkommas överlevnad.

Visst och när kan man INTE säga att det är så? Vad gäller tex att hjälpa andra barn som lider? Hur långt sträcker sig det biologiska?

Användarvisningsbild
Bifrost
Kontakt:

Inläggav Bifrost » 12 apr 2006 20:43

Intressant frågeställning, då inte alla föräldrar skulle offra sina liv för sin avkommas överlevnad. Kan det vara biologiskt betingat på annat sätt än vad känslor är?

Jag skulle förmodligen offra mitt liv (in en liknande situation) för till exempel mina yngre syskon och vänners fortevnad, trots att jag knappast är altruist till vardags. Vari ligger det egoistiska motivet i det? Gör jag det för artens fortlevnad?
La Danse Macabre

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 12 apr 2006 20:49

Bifrost skrev:Intressant frågeställning, då inte ens alla föräldrar skulle offra sina liv för sin avkommas överlevnad...

Det kan säkerligen stämma det med. Det finns väl, som tur är, lite för lite fakta om hur föräldrar skulle agera i skarpa lägen.

Tror att få vuxna skulle offra sina liv för ett barn de inte känner, så närheten i relationen lär ju styra. Fast den är ju inte biologisk. Men den aktiverar väl våra biologiska handlingsmönster, dvs sdoptivföräldrar lär säkerligen, tror jag, offra sina liv till förmån för sina adopterade barn.

Nagual

Inläggav Nagual » 12 apr 2006 22:17

Kallekula skrev:Hur långt sträcker sig det biologiska?

Jag skulle vilja påstå att det är alltomfattande, som grundläggande orsak till allt mänskligt beteende. Det betyder inte att man direkt kan dra paralleller mellan komplexa sociologiska fenomen och evolutionsteorin, men allt går att härleda därifrån.

Om man godtar den hypotesen, så blir en annan intressant fråga: Varför finns evolutionen? Hur uppstod den?
Dream yourself.

Makterna

Inläggav Makterna » 13 apr 2006 00:26

Ditt exempel är ingen "biologisk altruism" anser jag, utan det handlar om en moralisk princip (överjaget) som man bestämt sig för att tillämpa som indirekt följd av starka moderskänslor som i sin tur kan vara delvis hormonella. Hormoner/biologi är dock inte den avgörande orsaken.

Återgå till "Filosofi"