Gud skrev:Jag vill påstå att allt man gör i livet gör man enbart för sig själv... Det finns inget du gör i ditt liv som inte gynnar dig... Ta ett exempel... Att ha ett fadderbarn.. de gör du inte för barnet i U-landet utan för ditt eget välbefinnande... Du gör det för att DU ska må bra... att du ska känna att du är viktig och hjälper till... Detta innebär att man står helt ensam... Alla gör saker bara för sin egen skull...
Du tycks vara ovetande om den vedertagna definitionen av ordet "snäll". Det anses föreligga en skillnad mellan "dogmatisk snällhet" och "egoistisk altruism". Om man tänker "nu ska jag skaffa ett fadderbarn för då kommer jag må bra" rör det sig om det sistnämnda, men om man tänker "nu ska jag göra världen en tjänst, och vara Snäll, för det har jag rent dogmatiskt lärt mig att man Skall" så rör det sig om det förstnämnda. Jag har ofta hört ditt argument men tycker inte det stämmer - det finns massor av människor som är dogmatiskt snälla, och som t.ex. skaffar fadderbarn utan att ens ha gjort en analys över huruvida de själva kommer bli glada av att ha fadderbarnet. Därför kan inte deras egna glädje påstås vara en orsak till handlingen. Iallafall inte en medveten orsak. Och egoism måste väl vara medveten, annars kan det väl inte kallas egoism.