En "deprimerande" syn på meningen med livet

Moderator: Moderatorgruppen

PseydonymHär

Inläggav PseydonymHär » 31 okt 2006 01:00

Kiifen skrev:PopJimmy

Jag vet inte om jag ska skratta eller grâta.

Det är helt upp till dig Kiifen. Vi är öppensinniga människor som låter andra göra som dom vill :)

amy

Inläggav amy » 31 okt 2006 02:10

Wintran skrev:Jag hade en gång en teori om att universums enhetliga syfte är att skapa aktivitet,

Det förklarar inte vad syftet är med att skapa aktivitet.

Utan grundlagar skulle allting vara dött och stilla, för det är dessa som sätter materian i rörelse.

Vad sätter grundlagarna i rörelse?

Wintran

Inläggav Wintran » 31 okt 2006 04:06

Det är bra frågor, amy, jag har inget svar på dem.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

PseydonymHär

Inläggav PseydonymHär » 31 okt 2006 17:16

amy skrev:Vad sätter grundlagarna i rörelse?

Ojämnt fördelad energi sätter grundlagarna i rörelse. Då energin blir jämnt fördelad kommer inte grundlagar längre finnas.

Rafael

Inläggav Rafael » 31 okt 2006 20:44

entropin som teori har funnits sedan 1800-talet. Än så länge inte falsifierad mig veterligen. Sedan hur detta utmynnar i dina febertankar är en annan femma, men det kan du väl tro på om du vill så tror jag på spöken; varsego.

Det finns absolut ingen mening med vad du skriver eftersom det endast ställer följdfrågan vad meningen med entropin är. En mening och en konsekvens är inte samma sak...

PseydonymHär

Inläggav PseydonymHär » 31 okt 2006 22:45

Rafael skrev:entropin som teori har funnits sedan 1800-talet. Än så länge inte falsifierad mig veterligen. Sedan hur detta utmynnar i dina febertankar är en annan femma, men det kan du väl tro på om du vill så tror jag på spöken; varsego.

Det finns absolut ingen mening med vad du skriver eftersom det endast ställer följdfrågan vad meningen med entropin är. En mening och en konsekvens är inte samma sak...

Entropi har funnits sedan 1800-talet men jag har aldrig hört om någon som har påstått att livet är en följd av entropin, vilket jag gör. Om du vill föra en konstruktiv diskussion, bevisa mig fel, bevisa för mig att livet skapades för att inte öka entropin.

Det roligaste med ditt inlägg är att du tydligen tror att ett svar på en fråga leder till ett slutgiltigt svar. Detta är banalt, ju fler frågor människosläktet har "besvarat" under dess livstid, desto fler frågor har uppkommit.
Med din filosofi så vet man alltså meningen med livet om man inte ställer några frågor alls, vilket leder till en fråga från min sida:
Vad gör du här då på ett filosofiforum?

Och det finns absolut en mening med vad jag skriver, det ökar ju den totala entropin snälla du :)

Rafael

Inläggav Rafael » 31 okt 2006 22:59

haha oj ja jag uttryckte mig visst lite stingsligt, det var onödigt; ursäkta.

Entropi har funnits sedan 1800-talet men jag har aldrig hört om någon som har påstått att livet är en följd av entropin, vilket jag gör. Om du vill föra en konstruktiv diskussion, bevisa mig fel, bevisa för mig att livet skapades för att inte öka entropin.

Eftersom vi inte vet hur stort universum är blir teorin om entropin osäker då den bygger på ett slutet system, eller?

Det jag vänder mig emot är att du inte kommer med något nytt, förutom en för mig lite underlig ordanvändning. Om entropi-teorin stämmer måste följdaktligen allting som sker i universum på något plan ske så att entropin ökar; även livet som fenomen är bunden under denna lag. Att detta har en inneboende mening och att också "meningen med livet" står att finna däri ser jag inga belägg för. Därav vad jag menar med skillnad på orden "mening" och "konsekvens". Kanske har jag missförstått något, du får gärna förklara.

amy

Inläggav amy » 01 nov 2006 01:50

PseydonymHär skrev:Ojämnt fördelad energi sätter grundlagarna i rörelse. Då energin blir jämnt fördelad kommer inte grundlagar längre finnas.

Varför blev energin först ojämnt fördelad?

Rafael skrev:Eftersom vi inte vet hur stort universum är blir teorin om entropin osäker då den bygger på ett slutet system, eller?

Universum är lika stort som vår fantasi. Universum måste vara oändlig för man kan inte föreställa sig en verklig gräns nånstans där det inte längre finns nåt rum bakom.

PseydonymHär

Inläggav PseydonymHär » 01 nov 2006 20:45

Ok nu har jag kommit hem från föreläsningarna, nu ska här diskuteras :).

Rafael:
Eftersom vi inte vet hur stort universum är blir teorin om entropin osäker då den bygger på ett slutet system, eller?

Detta är fel, entropin gäller ej bara för ett slutet system. Tyvärr måste jag använda en förklaring som omfattar lite kemi men förhoppningsvis inte för mycket för att vara "obegripligt".

Man behöver veta två förutsättningar:
För att en reaktion ska ske spontant måste den leda till ökad entropi.
Det finns exoterma och endoterma reaktioner.

Exoterma reaktioner sker spontant med värmeutveckling i systemet, det vill säga man kan mäta en temperaturhöjning då reaktionen sker. De flesta reaktioner är sådana. Exoterma reaktioner (reaktioner som avger värme) bidrar själv till ökad entropi, ökad oordning.

Endoterma reaktioner sker spontant med temperaturminskning. Detta skulle för den delen betyda att ordningen minskade (entropin minskade), om man nu bestämde sig för att göra experimentet i ett slutet system. Detta är dock inte fallet.
Omgivningen ökar mer än vad systemet minskar i entropi. Man får inte rätt resultat om man inte tar med hela universum som omgivningen.

Meningen med livet får jag fortsätta fundera på, kanske ska det stå konsekvens istället på överskriften. Men mening/syfte med livet tror jag inte vi kommer veta vad det är (någonsin) eftersom vi inte står utanför det, vi är inuti det. Eller man kanske får reda på det när man dör? Så brukar det ju vara, man saknar inte katten förrän den är borta.

PseydonymHär

Inläggav PseydonymHär » 01 nov 2006 22:17

Amy
Varför blev energin först ojämnt fördelad?

Det finns inget först enligt mig. Det finns väl inget först enligt dig heller?

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 01 nov 2006 22:18

Framför allt finns det inget Varför.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

amy

Inläggav amy » 02 nov 2006 00:05

PseydonymHär skrev:Det finns inget först enligt mig. Det finns väl inget först enligt dig heller?

Bara ingenting finns. Bara ingenting kan finnas.

Rafael

Inläggav Rafael » 02 nov 2006 01:48

aha peydo, har ett vagt minne av det där, men jag har glömt gymnasiekemin för länge sen, och ändå är jag bara 19 haha. Men om universum är oändligt, dvs mängden energi i universum är oändlig, då fungerar inte teorin om entropin? Det var iaf vad jag menade med ett slutet system, att förutsättningen är att det finns x mängd energi att tillgå (vilket också är vad naturvetenskaperna utgår ifrån?).

PseydonymHär

Inläggav PseydonymHär » 02 nov 2006 17:17

Hehe ok jag skulle själv vara såld på det här för 6 månader sedan då jag jobbade som brevbärare på posten. Men nu har jag som 20-åring börjat på högskola och uppfräschat minnena lite :).

Nja, asså det kan ju inte finnas oändlig mängd energi eftersom då skulle ALL materia vara på oändligt hög energinivå?
Oändligt mycket energi skulle ju bara pumpas in och pumpas in i systemet tills allt var på oändligt hög energinivå.
Oändligt mycket energi måste då ha oändligt mycket massa som skulle kunna ta upp den här energin. Och då skulle teorin stämma ändå, man skulle kunna räkna universum som ändlig. De tar liksom ut varandra (som att 50/50 är samma sak som oändligt/oändligt).
Och vi kan ju titta ut från vårt fönster och se att det finns olika energinivåer överallt. Solen har ju inte samma energinivå som snön ellerhur?

Sambasture

Inläggav Sambasture » 07 nov 2006 16:44

Jag tror att motsättningarna på den här tråden beror på att ni talar om olika meningar. Dessutom använder ni er av olika metoder för att diskutera er fram till dem. Psey använder sig av kemiska/biologiska metoder, många andra av att utreda tankebegrepp(ok, inget korrekt uttryck, men ni kanske fattar..).

Viktigast av allt är att det Psey beskriver är meningen med livet, medan t ex Kiifen talar om meningen i livet. Vad skillnaden mellan dessa bägge är för mig kan du se i min tråd:

http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... php?t=2713

den blev ganska intressant, men dog ut efterhand.. kanske delvis mitt fel.. men i stora drag, anser jag att meningen med livet är något stort, övergripande och allmängiltigt, en konstant mening som går att söka, medan meningen i livet är personlig, den skapar du själv.

Hovnarr presenterade en intressant teori som gjorde djupt intryck på mig, som går ut på att meningen med livet kan vara själva processen i sig. Att livet finns, pågår och går framåt. Ser man detta som meningen med livet, så skulle det kunna gå hand i hand med att entropi är meningen med livet. Det är ju lite samma sak, fast entropin utreder det mer vetenskapligt. Jag erkänner gärna att jag inte hört uttrycket förut, och vet därför inget om det, men jag tycker att det låter väldigt intressant, och ser gärna en fortsatt diskussion.

Meningen i livet är något helt annat, det kan vara att få plinka på din gitarr eller träffa dina älskade, men det är ju bara din egna personliga mening i ditt liv. Lika fullt viktig, dock, man kan ju inte leva på vetskapen att energi skapas/omvandlas nånstans där ute :)
~ Tea and Sympathy ~ Tea and Philosophy ~

Återgå till "Filosofi"