Livet kan man lita på
Moderator: Moderatorgruppen
Att lita på livet
Lita på livet måste vi göra - för det är det enda vi har. Dock finns det inget liv utan död, alltså utan att någon/något dör för livet, för att det skall fortsätta, helt enkelt därför att livet vill fortsätta.
Den verkliga fysiska döden: att olika levande vsäens fysiska organismer, djurs, växters, i form av föda via matsmältningen hos andra väsen bryts ned och hjälper att upprätthålla livet på dessa, är något lika verkligt som att vi lever, andas, kommunicerar och gör vad vi gör. Inget biologiskt liv utan denna form av död.
Den mer abstrakta döden som ett "tänkt tillstånd" som tänkes ta vid när kropp och psyke upplösts (om det senare nu gör det alls när den fysiska kroppen brutits ned) är något som ej existerar. Det är en tänkt motsättning till livet. Att vara död - total utplåning - är öht inget "tillstånd".
Att vi skall dö fysiskt kan vi också lita på. Ingen kan veta om vi också dör andligen, själsligen.
"Där döden är, är icke jag, där jag är, är icke döden."
MVH
Algotezza
Den verkliga fysiska döden: att olika levande vsäens fysiska organismer, djurs, växters, i form av föda via matsmältningen hos andra väsen bryts ned och hjälper att upprätthålla livet på dessa, är något lika verkligt som att vi lever, andas, kommunicerar och gör vad vi gör. Inget biologiskt liv utan denna form av död.
Den mer abstrakta döden som ett "tänkt tillstånd" som tänkes ta vid när kropp och psyke upplösts (om det senare nu gör det alls när den fysiska kroppen brutits ned) är något som ej existerar. Det är en tänkt motsättning till livet. Att vara död - total utplåning - är öht inget "tillstånd".
Att vi skall dö fysiskt kan vi också lita på. Ingen kan veta om vi också dör andligen, själsligen.
"Där döden är, är icke jag, där jag är, är icke döden."
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
-
Nils-Erik Forsberg
Algotezza
Att det vi observerar i alla sinnesaspekter, dvs objekt, föremål, undan för undan uppkommer, utvecklas, avvecklas och dör ut kan väl ingen trovärdigt förneka.
Men inte upphör livet bara för att ett eller annat objekt utplånas. Dock blir det ett elände när man identifierar sig med objekt och inte med livet (subjekt). Man känner sig aldrig riktigt säker och utvecklar en protektionistisk mentalitet.
NEF
Att det vi observerar i alla sinnesaspekter, dvs objekt, föremål, undan för undan uppkommer, utvecklas, avvecklas och dör ut kan väl ingen trovärdigt förneka.
Men inte upphör livet bara för att ett eller annat objekt utplånas. Dock blir det ett elände när man identifierar sig med objekt och inte med livet (subjekt). Man känner sig aldrig riktigt säker och utvecklar en protektionistisk mentalitet.
NEF
-
Nils-Erik Forsberg
Till alla
Är det någon som vill sakligt pröva sanningshalten i följande påstående.
NEF
Är det någon som vill sakligt pröva sanningshalten i följande påstående.
Vem människa kan inte direkt inse och språkligt motsägelsefritt uttala att man som varelse finns och känner oupphörlig tillsammans med omgivningen man ständigt har runtomkring sig oavsett hur olika det än ser ut för var och en för tillfället. Man är ett med livet.
Det är livet som helhet - varken mer eller mindre. Känsla och behov oavsett variant hänförs således till Livet och inte utvecklingshämmande till det ena eller det andra man ser och lär sig. NEF
NEF
-
Nils-Erik Forsberg
Nils-Erik Forsberg skrev:Algotezza
NEF
Om vi överlever "objektet" den fysiska kroppens död och upplösning, återstår väl att se. Huruvida identifierar oss med livet (som subjekt) eller ej, spelar föga roll för om vi överlever den fysiska döden eller ej.
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
-
Nils-Erik Forsberg
Algotezza
Kunde du pröva tänka och prata utifrån det faktum att du aldrig varit med om att sluta uppleva bara för att ett eller annat objekt, föremål, du vant dig vid dött ut eftersom objekt inte har någon substans utan är flyktigt.
Vill du inte det så håller du dig inte till ämnet här "Livet kan man alltid lita på".
Då blir det inlägg typ "det är inte säkert att jag finns". "Kanske kanske inte"
NEF
Kunde du pröva tänka och prata utifrån det faktum att du aldrig varit med om att sluta uppleva bara för att ett eller annat objekt, föremål, du vant dig vid dött ut eftersom objekt inte har någon substans utan är flyktigt.
Vill du inte det så håller du dig inte till ämnet här "Livet kan man alltid lita på".
NEF
Nils-Erik Forsberg skrev:Algotezza
NEF
Om "objektet" är det med vars hjälp jag upplever livet... kanske objektet har betydelse för min förmåga att uppleva livet...
Det verkar som om du till varje pris måste ha rätt och dömer ut alla inlägg som inte bokstavligen håller med dig som icke hållande sig till ämnet.
Jag kan vakna på morgonen och inte minnas vad jag upplevt under natten. Om jag likväl upplevt något då men som jag ej minns på morgonen kan jag öht inte uttala mig om.
Vad vill du egentligen med denna tråd?
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Nils-Erik Forsberg skrev:Algotezza
NEF
Om "objektet" är det med vars hjälp jag upplever livet... kanske objektet har betydelse för min förmåga att uppleva livet...
Det verkar som om du till varje pris måste ha rätt och dömer ut alla inlägg som inte bokstavligen håller med dig som icke hållande sig till ämnet.
Jag kan vakna på morgonen och inte minnas vad jag upplevt under natten. Om jag likväl upplevt något då men som jag ej minns på morgonen kan jag öht inte uttala mig om.
Vad vill du egentligen med denna tråd?
MVH
Algotezza
Ha ha, ja se det här börjar arta sig, någon har en linjär tanke bakom denna tråd och så kommer alla och förstör den stackars räta linjen med cirkelresonemang.
- Avantgardet
- Avantgardet
Eftersom ingen tar den uppenbara så skall jag försöka svara på vad Nils egentligen avser med denna tråden. Nils söker få reda på huruvida han i själva verket har ett liv eller inte, detta föranleder dessa hårklyverier. Vissa frågor saknar nog helt intresse i mänsklighetens ögon. Såna gånger kan man dra en runk istället, och själv önskar jag att jag hade åtminstone en dragning till porr eller nåt, men istället så har jag bara ett löjligt substitut i form av en relation till min katt där jag är nåt slags dörrmatta. Sex vågar jag mig inte på med den, även om tanken har slagit mig, eftersom jag skulle åka på stryk rätt fort.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
-
Nils-Erik Forsberg
Avantgardet skriver
Ta påståendet, utsagan jag uttalar att du som jag finns oskiljbart och utan distans tillsammans med omgivningen som det självklara (axiomatiska) och begripliga livssammanhanget som helhet.
Är det sant eller falskt frågar jag dig?
Frågar därför att det självklara livsammanhanget man som människa ingår inte kan ses som betr föremål utan bara kan begripas genom att tänka logiskt och sätta ord på och samtala om (användning av hjärnorganismen så att att det känns mentalt tillfredställande).
Därför måste jag fråga dig och andra människor om ni också har den uppfattningen om livet så att vi inte menar olika med ordet 'livet' och därmed pratar förbi varandra. Hur annars kan vi samtala begripligt med varandra om grundförutsättningen, värderingsgrunden som möjliggör ordbildning och kulturell personlig och samhällelig utveckling.
Klart man kan ifrågasätta livet genom att tänka och pröva att det är som det ser ut - det som de flesta idag språkligt traderat anser och beter sig mot varandra därefter.
NEF
Jag ser inget påstående, eller så dömer min hjärna ut det som irrelevant eller som en självklarhet som inte bör eller ens kan ifrågasättas.
Ta påståendet, utsagan jag uttalar att du som jag finns oskiljbart och utan distans tillsammans med omgivningen som det självklara (axiomatiska) och begripliga livssammanhanget som helhet.
Är det sant eller falskt frågar jag dig?
Frågar därför att det självklara livsammanhanget man som människa ingår inte kan ses som betr föremål utan bara kan begripas genom att tänka logiskt och sätta ord på och samtala om (användning av hjärnorganismen så att att det känns mentalt tillfredställande).
Därför måste jag fråga dig och andra människor om ni också har den uppfattningen om livet så att vi inte menar olika med ordet 'livet' och därmed pratar förbi varandra. Hur annars kan vi samtala begripligt med varandra om grundförutsättningen, värderingsgrunden som möjliggör ordbildning och kulturell personlig och samhällelig utveckling.
Klart man kan ifrågasätta livet genom att tänka och pröva att det är som det ser ut - det som de flesta idag språkligt traderat anser och beter sig mot varandra därefter.
NEF
-
Nils-Erik Forsberg
-
Nils-Erik Forsberg
Någon säger
Har man alls någon upplevelse under sömnen annat än vad andra som är vakna kan berätta om vad som hänt under natten.
Drömmer man så sover man inte.
Man går och lägger sig trött och vaknar utvilad om man inte har sömnstörningar. Med andra ord man upplever livet utan avbrott.
Vad jag märkt är att när livsbegreppet var oklart så var drömmarna stökiga och svåra att redogöra för p.g.a. stresigt vardagsarbete som medförde att hjärnan var på högvarv som inte varvade ner på natten. Nu är drömmarna lätta att minnas som ostörda indikatorer på problem att reda ut.
NEF
Har man alls någon upplevelse under sömnen annat än vad andra som är vakna kan berätta om vad som hänt under natten.
Drömmer man så sover man inte.
Man går och lägger sig trött och vaknar utvilad om man inte har sömnstörningar. Med andra ord man upplever livet utan avbrott.
Vad jag märkt är att när livsbegreppet var oklart så var drömmarna stökiga och svåra att redogöra för p.g.a. stresigt vardagsarbete som medförde att hjärnan var på högvarv som inte varvade ner på natten. Nu är drömmarna lätta att minnas som ostörda indikatorer på problem att reda ut.
NEF
Nils-Erik Forsberg skrev:AlgotezzaVad vill du egentligen med denna tråd?
Är det fortfarande inte uppfattat att jag vill prata med de som vill pröva den uppfattningen om livet jag pläderar för.
Inte är det jag som bestämmer att jag finns och lever tillsammans med omgivningen.
NEF
Och din uppfattning är att du lever och att du och livet därmed är ett. Jaha... Och?
Tautologier har ett begränsat intresse för mig...
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza