Vetenskap

Moderator: Moderatorgruppen

Maverick

Inläggav Maverick » 17 jan 2005 22:43

Dolphin skrev:Jag tycker att ditt sätt att reagera bevisar min tes: Vetenskapen är en religion där evolutionsläran är trosläran som skall ersätta vår gamla gudstro.

Ok. Jag får väl pröva en annan metod för att förklara, trots att det är mycket troligt att du ignorerar eller snackar strunt utan att grunda dina uttalanden på någonting.

Jag ska börja med att berätta att vetenskap inte är en religion - oavsett vilka illusioner du verkar förblindas av. Därtill måste jag påpeka något extremt uppenbart, nämligen att evolutionsläran inte på något sätt i sig tar bort möjligheten för en gud. Det är ju tänkbart att gud skapade livet och sen lät det köra på fritt genom evolution. Denna möjlighet struntar många i, trots att den är så uppenbar att alla andra ju måste ha insett detta. Det vore lika bisarrt och verklighetsfrånvänt som att säga "Allmänna relativitetsteorin är trosläran som skall ersätta vår gudstro". Som synes ett bisarrt påstående som ingen skulle säga. Både evolutionsteorin och relativitetsteorierna syftar till att beskriva naturen.

Sen tänkte jag försöka förklara lite om vad vetenskap egentligen är. Det är metoden och tankesättet man använder sig av för att skapa sig en så korrekt och exakt beskrivning av verkligheten som möjligt.
I enkla drag fungerar det så här:

1. Observation av ett eller flera fenomen.
2. Grundat på detta sätter man sedan upp en hypotes för att beskriva fenomenen.
3. Hypotesen ska kunna användas till att beskriva vilka fenomen man kan förvänta sig av att testa hypotesen.
4. Flera oberoende vetenskapsmän utför experiment och/eller observationer för att testa förutsägelserna som hypotesen ger.

Om den håller, så kan den sedan att komma att kallas teori, annars kanske den måste förkastas eller revideras.

Så, du förstår, vetenskap är ingen religion, den har inga dogma, den försöker inte försvara sina teorier mot nya tankegångar. Tvärtom, om en ny teori är bättre på att förklara, så ersätter den en gammal teori. Det är nämligen så vetenskap fungerar, och det är alltså en paradox att säga att vetenskapen försöker vara statisk.

En fråga man kan ställa sig är givetvis när vetenskapen började bete sig på detta sätt som du beskriver? 100 år sedan? 50 år sedan? 500 år sedan? Nej, det är omöjligt, eftersom både du och jag vet att mycket har ändrats i vetenskapen genom århundradena. Att då säga att vetenskapen egentligen är sin raka motsats, att den inte vill ändra sin världsbild, är ju inte riktigt rätt. Det är snudd på förolämpande att du tror att du kan sitta och hitta på saker som vem som helst vet är fel, och inbilla dig att man ska gå på det.

Användarvisningsbild
Dolphin

Inläggav Dolphin » 17 jan 2005 23:48

Jag håller med om att evolutionen inte nödvändigtvis står i motsättning till Gud utan enbart till Genesis.
Likheten mellan vetenskapen och religionen är att båda tillbeds av i första hand av de ignoranta människor och inte i första hand av insatta människor.
Du kan jämföra den vetenskapliga forskaren med en upplyst kristen. Dom tillber inte utan dom praktiserar.

Som hinduisterna säger befinner vi oss i en mörk tid. Dom menar därmed att vi går från en andlig tillvaro till en materialistisk och ju mer vi går ner i det materialistiska desto mer kommer vi att ha tilltro till våra sinnen och vårt eget "förnuft" mao Vetenskapen.

Maverick

Inläggav Maverick » 18 jan 2005 12:01

Dolphin skrev:Jag håller med om att evolutionen inte nödvändigtvis står i motsättning till Gud utan enbart till Genesis.

Det beror ju på vilka gudar man bestämmer sig för att tro på.

Likheten mellan vetenskapen och religionen är att båda tillbeds av i första hand av de ignoranta människor och inte i första hand av insatta människor.

Min uppfattning är annorlunda. De flesta jag ser omkring mig är okunniga men det betyder inte att de tillber vetenskapen - tvärtom i en del fall.

Som hinduisterna säger befinner vi oss i en mörk tid. Dom menar därmed att vi går från en andlig tillvaro till en materialistisk och ju mer vi går ner i det materialistiska desto mer kommer vi att ha tilltro till våra sinnen och vårt eget "förnuft" mao Vetenskapen.

Det är väl snarare så att en mörk tid vore en tid då ingen vet någonting om vetenskap eller dess rön och metoder, speciellt som vi nu lever i en kultur där det mesta är grundat på vetenskaplig kunskap. Jag skulle vilja veta varför en bättre förståelse för naturen skulle innebära en mörkare tidsålder.

Användarvisningsbild
Dolphin

Inläggav Dolphin » 18 jan 2005 22:56

"Det beror ju på vilka gudar man bestämmer sig för att tro på. "

Nej. Det beror inte på vad DU bestämmer DEJ för. Det beror vad Gud har bestämt för dig.

"Min uppfattning är annorlunda. De flesta jag ser omkring mig är okunniga men det betyder inte att de tillber vetenskapen - tvärtom i en del fall."

Se dig omkring. Om du blir sjuk, vem vänder du dig till? Gud? eller Läkaren?

"Det är väl snarare så att en mörk tid vore en tid då ingen vet någonting om vetenskap eller dess rön och metoder, speciellt som vi nu lever i en kultur där det mesta är grundat på vetenskaplig kunskap. Jag skulle vilja veta varför en bättre förståelse för naturen skulle innebära en mörkare tidsålder."

Du är en äkta troende. Du är övertygad om att ditt vetande kan med hjälp av "evolutionen" kan leda dig till en förlösning.
Vad har vi vunnit på att det mesta är grundat på vetenskaplig kunskap?
Se dig omkring. Har vi genom vårt vetande kommit fram till någon "lycka" som övertfäffar tidigare leverne?

Användarvisningsbild
Camilla

Re: Vetenskap

Inläggav Camilla » 16 feb 2005 17:28

anders86 skrev:Ger vetenskapen en sann bild av verkligeheten+

Nja. Vetenskapen beskriver strukturer hos fenomenen. Ungefär som en karta avbildar terrängen. Ger en karta över Stockholm en sann bild av Stockholm (I meningen att det Stockholm man kan varsebli bara är en illusion som döljer det sanna, tvådimensionella Stockholm som består av linjer och rektanglar.)? Nej. Däremot kan en turist ha stor nytta av den.

De av fysikerna postulerade atomerna är postulerade. De äger ingen existens utanför modellen, eller rättare sagt man kan inte veta om de existerar utanför modellen. Dock tycks postulerandet av atomer (plus kemiska bindningar) ge en ganska bra beskrivning av föremålens grundläggande struktur.

Vänligen
Camilla

Stefan

Inläggav Stefan » 16 feb 2005 23:42

Nja. Vetenskapen beskriver strukturer hos fenomenen.

Vad menas med "fenomenen"? Verkligheten, eller sinnesdata?

Ungefär som en karta avbildar terrängen. Ger en karta över Stockholm en sann bild av Stockholm (I meningen att det Stockholm man kan varsebli bara är en illusion som döljer det sanna, tvådimensionella Stockholm som består av linjer och rektanglar.)? Nej. Däremot kan en turist ha stor nytta av den.

Vetenskapen skiljer sig inte från common sense. När jag säger att det står en stol framför mig, ger det då en sann bild av verkligheten? Ja, det är iaf vad man brukar säga. Hursomhelst skiljer sig inte den utsagan från utsagan att det finns atomer i stolen. Antingen är den sann, eller så är den falsk. Det handlar inte om nytta.

De av fysikerna postulerade atomerna är postulerade.

Inte mer än stolar är postulerade. Visserligen har vi lättare att ge upp atomteorier än stolteorier, men det beror bara på att vi är tvungna att revidera fler övertygelser, som vi är mer säkra på, för att rucka på stolteorin än för att rucka på atomteorin.

De äger ingen existens utanför modellen, eller rättare sagt man kan inte veta om de existerar utanför modellen.

"Modellen" skiljer sig inte från våra common sense-teorier. Vi tror, både i vardagslivet och i vetenskapen, på den enklaste modellen, på den som ger bäst förutsägelser, etc. Givetvis är vi felbara, men det innebär inte att vi inte kan ha starka rättfärdigade övertygelser om att föremål som stolar och atomer existerar.

Återgå till "Filosofi"