Döden

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Cosmic philosopher

Re: Döden

Inläggav Cosmic philosopher » 19 jul 2012 21:56

hovnarr skrev:
Så utifrån alternativ "nej" ovan, vad innebär då medvetandets upphörande för det medvetna subjektet? Det tycks mig, att ju närmare subjektet kommer sin egen förintelse, desto mer måste subjektets upplevelse utsträckas i den subjektivt upplevda tiden. Det finns ju ingen möjlighet att varsebli att den sista upplevelsen verkligen var den sista (för då vore ju *det* den sista upplevelsen, och så vidare), så det blir lite som när Akilles skulle tävla med sköldpaddan - det finns helt enkelt inget minsta tal som är större än noll. 

Så, även om man inte "tror" på ett "liv" efter döden, så menar jag att ens sista upplevelser skulle kunna te sig som en evighet, inifrån så att säga, trots att kroppen förruttnar på andra sidan. Man kan helt enkelt inte uppleva sig upphöra.

Hej hovnarr!
Om det nu skulle vara så att "materialisten" har rätt - dvs att man bara lever just detta  jordeliv (vilket jag inte tror) och inget mer efter(liksom inget innan)- så måste det  bli så som du skriver att man helt enkelt inte kan uppleva sig upphöra (som död). Däremot kan man  uppleva att "man håller på att upphöra" (själva "dödsprocessen inifrån") vilket är en helt annan sak. 

Man kan  ju fråga sig hur stor betydelse de sista upplevelserna/tankarna/ögonblicken(eller "den sista upplevelsen/tanken/ögonblicket) har av helhetsupplevelsen av själva sitt tidigare upplevda liv - i sin helhet? För hur man än vrider och vänder på det så kommer det väl upplevas som om "man lever i evighet". Eller? Ty där jag är är inte döden och där döden är är inte jag...  
Hur långt kommer "den sista tanken" eller "sista upplevelsen" att kännas som kan man undra? Och hur stor del kommer denna sista upplevelse att upplevas som i förhållande till den övriga tidigare förflutna upplevda tidigare delen? Med andra ord - hur kommer upplevelsen av ens hela tidigare upplevda liv plus de sista ögonblicken i sitt liv att upplevas som i sin helhet - i slutet (innifrån)?
Tänk bara på människor som ska avrättas eller som hamnar i akuta trafikolyckor eller andra olyckor.  Hur blir då detta "upplevda helvete" i slutet? 
Annat blir det ju för de som dör i älskogsakten...
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"

Hälsar
Cosmic philosopher

http://www.facebook.com/mikael.johnsson1

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Re: Döden

Inläggav hovnarr » 20 jul 2012 14:02

Cosmic philosopher skrev:Man kan  ju fråga sig hur stor betydelse de sista upplevelserna/tankarna/ögonblicken(eller "den sista upplevelsen/tanken/ögonblicket) har av helhetsupplevelsen av själva sitt tidigare upplevda liv - i sin helhet? För hur man än vrider och vänder på det så kommer det väl upplevas som om "man lever i evighet". Eller? Ty där jag är är inte döden och där döden är är inte jag...  
Hur långt kommer "den sista tanken" eller "sista upplevelsen" att kännas som kan man undra? Och hur stor del kommer denna sista upplevelse att upplevas som i förhållande till den övriga tidigare förflutna upplevda tidigare delen? Med andra ord - hur kommer upplevelsen av ens hela tidigare upplevda liv plus de sista ögonblicken i sitt liv att upplevas som i sin helhet - i slutet (innifrån)?
Tänk bara på människor som ska avrättas eller som hamnar i akuta trafikolyckor eller andra olyckor.  Hur blir då detta "upplevda helvete" i slutet? 
Annat blir det ju för de som dör i älskogsakten...

Ja precis, det kan ju bli rätt oerhörda implikationer av det om det nu skulle ligga något i det. Även de som tror på en andevärld komplett med spöken etc. menar ju ibland att de som dör traumatiskt och plötsligt liksom kan "fastna" i sina sista upplevelser och inte komma vidare.

Jag tror drömanalogin är användbar även här. Ibland finns det ju en korrelation mellan hur man mår när man går och lägger sig och vad man drömmer om, men lika ofta tycks man ha hemska drömmar när man mår prima för övrigt, och tvärt om. Om man t.ex. råkar slå sig i sömnen kan detta intryck omtolkas på både mer positiva och mer negativa sätt i drömvärlden - i vilket fall omgestaltas.

En annan tanke är att själva dödsprocessen kan tänkas ha en normaliserande verkan så att alla får likartade "sista upplevelser" i samband med döden som liksom "dras ut" såsom vi diskuterat. Väldigt många som haft NDUs rapporterar ju om ganska likartade upplevelser, vare sig de varit på väg att drukna, varit med om en trafikolycka eller fått hjärtstillestånd i sömnen. Så "ingångsvärdet" kanske har en liten betydelse på dödsupplevelsen, men det måste vara svårt att säga hur mycket.

Återgå till "Filosofi"