Hej Jimmy!
Även jag har haft liknande tankar, men jag vet inte om vi är inne på exakt samma spår.
Jag är mycket intresserad av vad som är sant och falskt. Vidare är jag intresserad av vad olika människor tror och tycker. Dessutom är jag intresserad av hur det kommer sig att de tror och tycker och handlar som de gör.
Det sista har jag fått intrycket av att man är mer intresserad av inom den kontinentala filosofin. Exempelvis Marx, Nietzsche, Freud och en del feminister har haft olika teorier om varför människor gör som de gör. Sedan finns det även exempelvis biologer som utgår från ett evolutionärt perspektiv, vilket du har skrivit om tidigare.
Jag brukar inte kalla mig marxist, feminist, biologist eller något sådant, men jag tycker det är intressant att anta sådana perspektiv ibland.
En intressant filosof tycker jag är Michel Foucault. Han sysslade mycket med historia, fast på ett omvänt sätt. Istället för att studera vad olika historiska människor sagt och gjort studerade han hur olika idéer och praktiker skapat dagens människa.
För att analyser i stil med Foucaults ska bli bra så krävs det förstås att man inte bara spekulerar utan det är bra om man har en gedigen kunskap att utgå ifrån, vad gäller historia, psykologi, biologi m.m. och att man argumenterar logiskt. Därmed kommer vi tillbaka till diskussionen om kunskap och logik. Allt hänger ihop.