SigurdV skrev:Illusionen skrev:EN FÖRENKLAD BESKRIVNING AV FENOMENET TID
De modeller som vi försöker tillämpa när universum ska beskrivas bygger till övervägande
del på vår förnimbara reella verklighet.
Flertalet frågeställningar som tas upp på detta forum är kopplade till begrepp och
fenomen i vår verklighet, som är svåra att förklara utifrån ett renodlat reellt betraktelsesätt.
Ett exempel på sådant fenomen är TID, ett annat OÄNDLIGHET.
I Vetenskapens värld i går bekräftades att TID är något fysikerna har svårt att få grepp på.
Den verklighet vi upplever skiljer sig från det överordnade komplexa universum jag beskriver.
Antag att det förhåller sig så som jag hävdar, att vår verklighet är en transformerad illusion,
och att illusionen, även inkluderar multi-imaginära samband som inte ryms i vår verklighet.
Vad ska vi då referera till när vi försöker beskriva verkligheten och dess egenskaper ?
Hälsar
Illusionen
Jag tycker jag begriper mer och mer av vad jag citerat här ovan

Jag kan t o m läsa ordet "illusion" utan att fnysa.
Hej illusion visst bygger våra modeller av verkligheten på våra sinnen som referens. Så gör vi ju hela tiden till vardags. Och det fungerar ju. Ja möjligheter till förbättringar finns ju.
Einstein sa tex att mätningar/information är grunden till våra teorier. Att teorierna ska kunna bekräftas med mätningar eller förnimmas. Något annat är overkligt. Det man funderar ut ska alltså fungera i den egna "subjektiva" verkligheten. Är det bara ett teoretiskt resonemang alltså. Är det bara något oberoende av sinnena. Ja då är det sjukt.
Tur att vi är skyddade från sådana fel(väsentligen) genom de "mekanismer" som formar vårar förstånd. Annars skulle vi snabbt dö, och liv skulle inte finnas.
Spinoza skrev att något inte blir verkligare än det man utgår ifrån.
Jag har inte ännu förstått på vilka subjektiva grunder du bygger ditt system(även om det känns som om du har rätt). Det du behöver göra är att fråga dig orsakerna till att du förstått det du gjort (vilket uppenbarligen är av värde och jag tvivlar inte på att du har fel). Du måste inse att din bakgrund/erfarenheter präglar idéerna/teorierna som ploppar upp. Nu när du verkar ha något viktigt att föra ut är det (enligt mina teorier) viktigt att du breddar dig. Suger in ny information som kan forma både ditt eget "koncept" och få det begripligt för andra. Sälja in det bit för bit alltså. Gärna här på forumet. Du har redan föredömligt beskrivit lite av din bakgrund(fysik,mätinstrument,fält), att beskriva sig själv innebär också att öppna sig, att förklara. (Tyvärr kan känslorna begränsa oss där, till stor del är det kulturens/samhällets fel). Lyckas man skapa interesse hos någon kommer denne någon själv göra ett stort arbete för att uppnå förståelse/målet.
Enligt Einstein ska man ju kunna uppleva/mäta något som teorin förutsäger. Du har nämnt lite om higgs partikel. Något fortfarande för mig är något abstrakt. Är det något mer konkret ditt koncept kan ge (ja antagligen är det revolutionerande i fysiken).
Förstår du ditt koncept "rent matematiskt" kommer ihåg när jag för länge sedan läste matte(det roligaste ämnet för mig, var bra på det). Försökte förstå på "djupet" och fick mycket glädje och ahaupplevelser. Kunde se matematiska samband överallt. Kom tex ihåg när jag läste algebra. Det uppstod en "Idee" om hur något problem skulle lösas. Denna intusion/teorigenererande dvs idebildningen om att här finns ett samband. Det interesse och glädje det gav att få följa förnuftet. Nu har jag börjat göra det i livet, det är ännu bättre. 100 dimensioner istället för en.
Du bemästrar (antar jag) fysikerns/matematikerns språk till nästan fulländning. Anser du att du arbetar med begränsad mängd information? Skulle annan information kunna få dig att förbättra ditt koncept? Har du något tillämpningsområde för konceptet? Du har tagit upp neurologi/hjärnan. Vad säger fysikerna? Vad säger din fru?
De flesta är inte mottagliga(eller det är svårt) för idéerna du har. Håller helt med om det "konkreta" i det du fått fram. Att verkligheten måste vara något annat än det "atomära". Här är nog inte denna uppfattning ovanlig. Däremot i allmänhet bland människor. Man når dem inte så lätt utan istället för att fundera på att förstå vad man menar funderar de på att man är galen.
Tyvärr fungerar det så här när man förstår mer. Tex kan man förstå någon annan men den andre förstår inte mig. Det enda den tror sig förstå är "han säger sådär för att han är galen"
Ha det bra så länge. Tänk på att du behöver utveckla dig själv för att hitta fler kanaler till att bli förstådd. Det är aldrig försent, det är endast känslorna som hindrar oss. Förnuft har du tillräckligt av.
Har märkt att en positiv kraft i mig uppstått tex av dig och av att nya skribenter tillkommit. Det är helheten.ALLT. Man strävar efter