Vetenskap blott en av andra religioner...

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vetenskap blott en av andra religioner...

Inläggav Algotezza » 20 apr 2016 17:41

rekoj skrev:
Algotezza skrev:
klorofyll skrev:När du skriver så tänker jag direkt på motsatsen, kan det inte ofta vara en fördel att INTE vara som alla andra?

Jag tänker på Wittgenstein....

Det är nog skillnad mellan att vara en vanlig, medioker forskare och ett geni som skapar eller upptäcker något mer epokgörande.

Framförallt antar jag det krävs bra sittfläsk för att orka forska.

Jag refererar i stycket till Bourdieus undersökningar. Och det Bourdieu fokuserar på är mycket klassanalys. Rätt uppväxtförhållanden och rätt kontakter, handlar till stor del om att komma från "rätt klass". Böcker med titlar som "Reproduktionen" och "Arvingarna" antyder att klasstatus tenderar att reproduceras över generationer. "Klassresor" är något sällsynt. Det är genom undersökningar som bygger på enorma mängder insamlade empiriska data som han kommer fram till detta.
Att det är svårt att ta sig fram i den akademiska världen med fel "klasshabitus" är något Anders här på forumet skrivit en del om tror jag.

Just Wittgenstein kom ju från en av Europas rikaste familjer. Vissa har menat att det är en viktig faktor till varför han kunde nå så stor framgång.

Nu tog jag Wittgenstein som exempel på en som inte var som alla andramen lyckades ändå- fast hans framgång kan förstås ändå beror på familjens ekonomi.

Framförallt måste man väl ha kontakter för att ta sig fram vid akademierna. Eller om man vill ha framgång som musiker, konstnär, författare...
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Re: Vetenskap blott en av andra religioner...

Inläggav David H » 20 apr 2016 23:20

Algotezza skrev:
Nu tog jag Wittgenstein som exempel på en som inte var som alla andramen lyckades ändå- fast hans framgång kan förstås ändå beror på familjens ekonomi.

Framförallt måste man väl ha kontakter för att ta sig fram vid akademierna. Eller om man vill ha framgång som musiker, konstnär, författare...

Oki. Familjens ekonomi och kontakter betydde nog en del för Wittgenstein, men enligt Bourdieuanskt perspektiv handlar det mycket om om att uppmärksamma andra aspekter också. "Habitus", "kulturellt kapital" och "socialt kapital" är viktiga begrepp. Klasstatus kan handla om hur mycket ekonomiskt kapital man har, men det är inte enda faktorn, och det kan variera i betydelse mellan olika samhällen.

Nåväl detta är off-topic från ämnet om vetenskap är blott en av andra religioner... Mitt svar på den frågan är att vetenskap och religion tenderar att ha vissa saker gemensamt. Vetenskap behandlas av vissa likt en religion, något som ses som heligt och tas för givet, trots brist på "bevis"...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Återgå till "Filosofi"