Chloe skrev:Nu får du väl ändå ge dig!
Inte ett enda skäl, fortfarande, till varför människan skulle ha den här rättigheten men inte djuren. Vet inte ens vad du menar med att jag skulle ha använt mig av begreppet "negativ vetenskap" på ett "felaktigt" sätt. Du tycks påstå, enligt vad det framgår av din förvirrade text, att "negativ vetenskap" erhåller man genom att låta "allting bli och ingenting kvarstå" (vad nu det ska betyda), alltså gissningsvis att reducera världen på allt innehåll. Men vad fan skulle det ha med "negativ vetenskap" att göra? Jag använde begreppet "negativ" i en mening som är allmänt vedertagen inom filosofin. Ja, i själva verket, använder till och med Kant begreppet på exakt samma sätt när han talar om tinget-i-sig i sin "Kritik av den rena förnuftet". Alltså, jag använde "negativ vetenskap" i bemärkelsen en vetenskap som inte bygger system, eller teorier. Helt korrekt skulle nog de flesta säga. Men inte fan skulle jag inbilla mig, och förhoppningsvis är ingen så idiotisk, att postmodernismen skulle vara något som existerade "bortom tid och rum" och på nåt mystiskt sätt föregick människan.
Varför erkänner du inte bara att du snackar strunt här? Jag ställde dig en enkel fråga och istället fick vi en förvirrad utläggning om min användning utav begreppet "negativ". Så jag ställer frågan igen. Varför skulle människor ha denna rättighet men inte djur?
Att du
tycker att djur inte ska ha denna rättighet men att människor ska ha den betyder inte att det därigenom blir ett objektivt faktum. Din vilja är inte lag, Chloe, du måste lära dig inse detta. Sen är det så att man framför skäl när man diskuterar filosofi, inte åsikter och tyckanden. Så kom igen nu, ett skäl vill vi ha!
Problemet är att du inte fattar vilket ämne vi talar om. Inte finns det bevis eller skäl för en negativ rättighet, för att upprepa. Det är bara att du får seriösa problem om du anser djur ha samma rättigheter, men också bekymmer ifall de saknar dem och vi trots det inte kan äta dem. Inte finns det bevis eftersom moral, etik och juridik inte bygger på objektiva bevis för sin giltighet. Hänger du med? Trodde väl inte heller.
Ämnet vi talar om är huruvida det är moraliskt rätt eller fel att äta djur. Rättigheter är något vi
tillskriver (konventioner med andra ord), som jag hävdat hela tiden medan du istället hävdat (igen) att människan
har dessa men inte djuren. Det är endast du som har ett problem här, och du har fortfarande inte anfört något skäl till varför människan skulle ha dessa rättigheter men inte djuren. På något sätt känns detta igen. Undrar varför.
Chloe skrev:Djur har inte bruk för rättigheter. De begriper dem inte. Men det gör ju inte ni heller. Ni har ändå rättigheter för att ni har skyldigheter att respektera andra människors liv. Den skyldigheten kan inte ett djur ha.
Det är väl en självklarhet att ett djur av annan art och jag själv inte kan kommunicera på ett gemensamt språk. Men att utifrån det härleda att djur inte "har bruk" av rättigheter är inte berättigat. Än en gång, den juridiska sfären är sekundär! Har du hemskt svårt för att förstå vad
ontologi är? Vi
har endast de skyldigheter vi erkänner, går med på, så därför
har varken människan eller djuret några rättigheter i sig, utan endast om vi
väljer att tillskriva oss själv, och/eller dem, dessa. Detta har jag förklarat för dig flera gånger om, på en rad olika ställen. Varför har du så svårt att förstå det här? Vad är problemet?
Det är fortfarande irrelevant vad djuret kan och inte kan (därom kunna vi endast spekulera, som sagt), det enda som är intressant är vad jag (eller du) som moraliska individer kan eller inte kan göra. Förstår du?
Chloe skrev:Negativ vetenskap är strunt då begreppet inte kan vara logiskt. Vetenskap som inte bygger på teori är inte vetenskap. Hur kunde du inse det heller. Helt fel av dig igen.
Det är just det som "är" negativ vetenskap.

Din formulering "som inte
bygger på teori" är dock i sammanhanget en implicit självmotsägelse. Negativ vetenskap bygger ingenting, vilket är poängen. Den dekonstruerar. Trodde jag förklarat detta tillräckligt redan, men kanske inte? Vad du tycker att negativ vetenskap ska och inte ska vara är för oss andra irrelevant.
Men visst, du har ingen skyldighet (om du inte erkänner någon sådan) att gå med på de språkliga konventionerna. Det står dig fritt att hitta på ett eget språk, men enligt ditt resonemang så leder det till en lustig konsekvens. Om du har ett helt eget språk så försvinner tydligen din "rätt till liv" emedan du inte kan kommunicera med oss andra människor, alltså vad du kallar "har bruk för". Det är dock vad vi andra menar vara ett ohållbart resonemang. Självfallet skall du innefattas av överenskommelsen "rättighet till liv" även om du inte förstår dig på språket. Precis som djur också skall innefattas av den rätten.
Chloe skrev:Här följer en riktig pärla av dig. Sämre allmän uppfattningasförmåga erbjuds sällan i skriven form:
Rätt till liv är dessutom helt irrelevant för frågan om mord (i icke-juridisk mening). Mord är helt enkelt att med avsikt få någon annan bragd om livet. Det är själva definitionen på mord, vad sen den juridiska definitionen är är helt oväsentlig. Du begår ett riktigt klantigt misstag när du misstar den juridiska dimensionen för att vara den ontologiska
.
För det första talar man aldrig om mord i icke-juridisk mening. Definitionen på mord som avsikt att helt enkelt få någon bragd om livet är därför givetvis helt åt skogen. Man kan inte mörda någon som inte har rätt till liv, igen. Här talar någon som inte kan skriva två på varandra följande ord (negativ vetenskap) utan att göra bort sig om andras misstag. Vi var några stycken här som tackade för skrattet.
Självfallet talar man om mord också icke-juridisk mening. Mord är ett begrepp med tillämpningar långt utanför juridikens domäner, men kanske har du fått för dig att lagboken är svenska språket? Så är det inte. Om du vidhåller att mord endast är en juridisk term så får du oerhört svårt att uttala dig om paradoxen justitiemord t.ex.. Att du kan mycket litet om språket har du bevisat flera gånger förut, det finns direkt ingen vinst för dig att göra så fler gånger. Dessutom om du vidhåller detta så hade jag ju rätt när jag skrev att du menade att Hitlers tyskar endast "avlivade" judarna i koncentrationslägren! Kanske därför du överhuvudtaget inte ville röra vid ämnet. Du misstar fortfarande den juridiska dimensionen för den ontologiska, trots att jag påpekat det vid ett flertal tillfällen. Om du vägrar anamma ens elementära filosofiska sanningar så kan jag inte hjälpa dig.
Försök hålla samman din argumentation. Ser inte poängen med att du ska söka bredda diskussionen så här mycket. Frågan gäller "rätt eller fel att äta kött". Juridiken har som sagt ingenting med saken att göra. Inte heller postmodernism. Det enda som är relevant här är etik och moral.