PeterK skrev:Algotezza skrev:Hur vet man vad som faktiskt skett och sker? Vems perspektiv är det som ska gälla som norm? En person i rörelse ger en annan bild av en viss händelse jämfört med den som står stilla.
Är inte fakta intersubjektiva språkliga konstruktioner? Vad är fakta bortom språket? Upplevelser? Vems upplevelser ska gälla som de rätta, normgivande och faktaproducerande upplevelserna? Den nyktres, fyllbultens, den blindes, den döves, den paranormales? Katternas, hundarnas, fladdermössens?
En sak är ju i alla fall säker...; förstår man ingenting av allt du frågar om, är man ju inte precis den rätte att uttala sig om förhållandena ifråga.
Man frågar därför att man undrar över det man frågar om eller vill trigga igång en diskussion. Att ställa frågor är väl inte direkt att uttala något annat än - de frågor man ställer.
PeterK skrev:Däremot kan man — i mån av egen tankeförmåga — logiskt sluta sig till de faktiska omständigheterna om man vid sin bedömning av dessa, begagnar sig av en förklaringsgrund som är hundraprocentigt sann som "mall", "mått" och "rättesnöre" (behövs således en med de verkliga förhållandena helt överensstämmande förklaringsgrund för att underbygga sanna facit, förstår Algotezza).Och att det enda Algotezza kan uttala sig om, naturligtvis inskränker sig till dels det faktum "att Algotezza upplever något", samt dels till allt av vad Algotezza upplever av sinsemellan kontrasterande upplevelseobjekt i sinnevärldens "tid", "rum" och "tillstånd" (antingen "direkt" eller "indirekt" genom att logiskt sluta sig till det senare utifrån det förra...
Ja, att jag upplever något är ju sant när jag upplever något, men inte när jag inte upplever. Att jag upplever här och nu är ingen garanti för att jag alltid har upplevt och alltid kommer att göra det. Det är sant när jag upplever. Liksom det är sant är jag äter en bit bröd när jag gör det eller läser en bok när jag gör det.
"Att jag upplever" är slutsats jag drar utifrån vad jag upplever, till exempel vad jag hör eller ser, och att jag upplever är en kausal följd av att jag har förmåga att uppleva och att det finns något jag kan uppleva med denna förmåga.
Låt oss se på ditt påstående att "vad jag upplever är en logisk följd av att jag upplever":
Premisser
1. Att jag upplever
2.
3.
Slutsats:
Vad jag upplever
Vilka premisser saknas som kan leda till slutsatsen ovan? Menar du att de i någon tolkning finns inbakade i "att jag upplever"? Hur?
Peterk skrev: OK... förstå...?) Varvid Algotezza kanske också förstår att det första — och viktigaste — är att han kan fastställa att allt han kan veta om de verkliga förhållandena utgör en funktion av det ofrånkomliga faktum att 1. alltet utgörs av Algotezza själv; dvs, av 2. ingenting mindre än självaste "upplevaren" av "det upplevda".
OK. I förkortad form.
Allt jag vet om verkliga förhållanden* är en funktion av att alltet = jag/den som upplever alltet
*är verkliga förhållanden = alltet?
En grandios solipsism. "Jag är alltet som upplever sig själv och allt jag vet är en funktion av att jag är alltet."Ingen dålig komplimang men den stämmer i alla fall inte med min självbild. Jag ser mig som en försvinnande liten del av världsalltet, ja, i det stora hela helt försumbar och utbytbar enhet,som med hjälp av bristfälliga sinnen och mentala och emotionella förmågor upplever min omvärld och försöker skapa mig en bild av denna och i förlängningen av världsalltet.
PeterK skrev: Ja, hur konstigt detta än låter i öronen på företrädare för (eller i varje fall i öronen på någon som "vänsterprasslar" med) livets största vidskepelse "materialismen", så är ju detta vad nämnda absolut oomkullrunkeliga logik ger vid handen. Sedan må Algotezza — eller någon annan för den delen — protestera i högan sky hur mycket som helst; utan att påvisa någon i längden mer hållbar logik, göre man sig härvid icke trovärdiga besvär... Sorry...; där rök också den "födkroken"... (men ingen akademiker behöver bli sysslolös..; om inte annat så väntar "potatislanden" på starka armar...)
Vari består den oomkullrunkeliga logiken i att jag (eller någon annan - förutom världsalltet självt) = världsalltet?
PeterK skrev:Sedan förstår väl ändå Algotezza, att i den mån allt reduceras till en språkfråga samt till att "språket" inte är något tillförlitligt hjälpmedel i det aktuella sammanhanget, så är ju denna inte alltför intellektuellt sublima tes något som lika mycket sätter krokben för Algotezzas egna utredningar, som någonsin för någon annans. Varvid Algotezzas "vetenskapliga" metod tydligen går ut på att vänta med vetenskapliga lösningar på livsmysteriet till någon dag i framtiden där vi alla — då förhoppningsvis — blivit stumma..?? Men näää... Algotezza..; det ser inte ut som att svårigheterna så mycket hänger på själva "språket", utan mera på hur man använder detta. Precis som med "Pilatus fåtölj"..; i den mån Pilatus inte begriper nånting är det väl inte fåtöljens fel, utan mera en fråga om hur den — så att säga — "används"... eller vad säger Algotezza...?? Eller Pilastus..???
Det inlägg du besvarar var ingen utredning utan en samling frågor som du, såvitt jag kan se, inte besvarat.
Angående livsmysteriets lösning: Martinus menar sig ha löst livsmysteriet med sitt Tredje testamente. Jag menar för egen att livet inte främst är ett problem som ska lösas utan ett mysterium som ska levas. Martinus verk skapar minst lika många nya frågor och mysterier som Martinus menar att det löser. Kärnan i Martinus lösning är att det som finns finns, att "något som är är". Det är vad hans verk kokar ner till.
PeterK skrev:Ja, här kanske Algotezza vidare kan se, att frågan om livsmysteriets lösning, primärt egentligen inte handlar om huruvida man — så att säga — utgör "en katt", "en hund" eller ens "en fladdermus", varvid frågan om livsmysteriets lösning, primärt inte är en "rasfråga" (något som ju verkligen inte varit populärt i dessa våra dagar — akta sig Algotezza så han inte råkar illa ut... ,o)).
Hur vet du att "livsmysteriets lösning" ser likadan ut för allt levande? Varje levande varelse har väl sina frågor att beakta, sitt mysterium att fundera över?
PeterK skrev:Nej, det handlar uteslutande om egen förmåga, samt den (oavsett "promillen i övrigt") nyktra insikten, att man för att avlocka livsmysteriet dess hemligheter måtte vara logisk samt hundraprocentigt adekvat underbyggd. Hur orättvisst detta än kan te sig för den som ännu saknar förmågan ifråga... (..."vetenskap" är alltså inte bara en "lek" för "barn av sin tid"... ...nä, Algotezza; för att ernå tidlösa facit behöver man höja sig över blott "barn-av-sin-tid-stadiet"... OK... förstå...?)
Ja, Peter. Det var mycket retorik i ditt svar, inte så mycket svar på mitt inlägg.